Smutte en tur til Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

H.P

Smutte en tur til Tyskland

Indlæg af H.P » 02.10.2012 16:44:39

Jeg har søgt siden igennem om man kan tage en lille tur til tyskland hvis man er ved at få forlænget sin opholdstilladelse, kan man det eller skal man have en tilbagerejsetilladelse ?

Vi skal bare over grænsen i et par timer for at købe ny autostol til vores søn, mon man skulle tage chancen :?

skaanebo

Re: Smutte en tur til Tyskland

Indlæg af skaanebo » 02.10.2012 17:18:41

At krydse grænsen kræver, at man er i besiddelse af en gyldig opholdstilladelse (samt naturligvis et pas). Hvis opholdstilladelsen er udløbet og endnu ikke blevet fornyet, kan man derfor ikke lovligt krydse grænsen.

closed1

Indlæg af closed1 » 02.10.2012 19:54:17

Ja det er nok rigtig farligt for us har placeret 275 medarbejder for at tjekke alle opholdstilladelser . Og skulle man blive nuppet af det tyske politi så ryger man tilbage til start ... Man ryger lige hjem til dk igen , så den risiko må man jo tage med i betragtningen inden man krydser grænsen . PS. Køber i ikke også lidt øl og vand med hjem ?

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 02.10.2012 21:32:38

Hvad så hvis ens pas er fra et visumfrit land?

H.P

Indlæg af H.P » 02.10.2012 22:38:36

Så man skal have en tilbagerejsetilladelse ?

Hvis man alligevel blir nuppet ved grænsen, ryger man vel bare tilbage til dk eller tilbageholder de ham måske ?

H.P

Indlæg af H.P » 02.10.2012 22:39:42

Jo vi køber da slik og sodavand med ;) Ingen øl da vi er muslimer ;)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.10.2012 06:12:01

Som de andre skriver, er det ikke lovligt. Men der er ikke fast grænsekontrol, og det kan aldrig gå værre end, at din mand bliver anmodet om at rejse hjem til Danmark, hvilket han jo alligevel havde tænkt sig at gøre. Måske kan han også risikere at få en mindre bøde.

Så I må jo selv foretage en afvejning af, om det er risikoen værd, lige som hvis man f.eks. vælger at liste sin cykel hjem fra stationen om aftenen, selvom man ikke har fået cykellygter med.

Ingen her i forum vil vel have moralske problemer med jeres "lovovertrædelse" eller mene, at I er dårlige mennesker, hvis I gør det. Men det er meget at forlange, at andre ligefrem skal give deres "velsignelse" af noget, som er ulovligt, og bekræfte en i, at det er en god ide at gøre det.

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 03.10.2012 09:54:06

fundiver, har jeg misforstået? Jeg mente, at problemet ikke var, at man er i Tyskland, men det opstår når man forsøger at komme tilbage til Danmark. Derfor skal man få en tilbagerejsetilladelse. dvs. man kan godt forlade Danmark, men man kan ikke være sikker på at komme tilbage. Og hvad sker der så? Bliver man fængslet i Tyskland eller sendt hjem til hjemlandet?

Jeg spørger om det med pas fra et visumfrit land, fordi jeg kan ikke forstå, at hvis man har f.eks. et amerikansk pas, at man kunne blive forhindret i at rejse ind i Danmark igen, selvom ens opholdstilladelse er udløbet og ikke endnu forlænget. Hvis hjemlandet ikke er visumfrit, så er der selvfølgelig et problem (hvis man bliver kontrolleret), at komme tilbage til Danmark uden et gyldigt visum. Men alligevel, dengang vi skulle rejse til USA, inden jeg fik min første opholdstilladelse, sagde US at jeg skal have en tilbagerejsetilladelse. Det var i 2004.

Har jeg misforstået? Eller er der noget lavet om i det seneste? Det er meget relevant for mig, fordi min mand også smutter tit til Tyskland og ville meget gerne have, at jeg er med. Det tør jeg ikke, når jeg er på en eller anden form for processuelt ophold, fordi bl.a. jeg har et arbejde, jeg skal komme tilbage til, og jeg gider ikke miste det.

soreng

Indlæg af soreng » 03.10.2012 10:14:03

Problemet er når du vil ind i tyskland. Det er da meget muligt at man er far et land der er visumfrit, men det betyder da bestemt ikke at man må opholde sig lige så længe man vil i Schengen. Reglerne er da stadigvæk 90 dage per 6 måneder, og din man har da givet opholdt sig længere i Schengen området end 90 dage indenfor det seneste 6 år, ved bare at være sammen med dig i danmark, og han kan derfor ikke benytte sig af visum muligheden.

Din mand har lov til at blive i Danmark mens hans ansøgning om forlængelse bliver behandlet, men i den mellemliggende periode, har han ikke ret til at være i andre lande end Danmark. En tilbagerejse tilladelse vil også være hans dokumentation overfor eventuelle tyske myndigheder at han ikke opholder sig ulovligt i Schengen området.

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 03.10.2012 21:30:30

Ok, det giver mening. Hvis jeg kommer på processuelt ophold igen, så forstår jeg det nu. Schengen. Tusind tak for forklaringen.

closed1

Indlæg af closed1 » 03.10.2012 21:46:16

der er tilbud på kaffe og kage ... lol

H.P

Indlæg af H.P » 09.10.2012 11:36:29

fundiver199 skrev:Som de andre skriver, er det ikke lovligt. Men der er ikke fast grænsekontrol, og det kan aldrig gå værre end, at din mand bliver anmodet om at rejse hjem til Danmark, hvilket han jo alligevel havde tænkt sig at gøre. Måske kan han også risikere at få en mindre bøde.

Så I må jo selv foretage en afvejning af, om det er risikoen værd, lige som hvis man f.eks. vælger at liste sin cykel hjem fra stationen om aftenen, selvom man ikke har fået cykellygter med.

Ingen her i forum vil vel have moralske problemer med jeres "lovovertrædelse" eller mene, at I er dårlige mennesker, hvis I gør det. Men det er meget at forlange, at andre ligefrem skal give deres "velsignelse" af noget, som er ulovligt, og bekræfte en i, at det er en god ide at gøre det.
Mit indlæg var heller ikk ment som at få en velsignelse, men blot et spørgsmål om hvad der kan ske og om man kan få en tilbagerejsetilladelse inden man rejser ?! :roll:

H.P

Indlæg af H.P » 09.10.2012 11:38:05

Psalm12 skrev:fundiver, har jeg misforstået? Jeg mente, at problemet ikke var, at man er i Tyskland, men det opstår når man forsøger at komme tilbage til Danmark. Derfor skal man få en tilbagerejsetilladelse. dvs. man kan godt forlade Danmark, men man kan ikke være sikker på at komme tilbage. Og hvad sker der så? Bliver man fængslet i Tyskland eller sendt hjem til hjemlandet?

Ja det var sådan set også det mit spørgsmål gik ud på :)

Jeg spørger om det med pas fra et visumfrit land, fordi jeg kan ikke forstå, at hvis man har f.eks. et amerikansk pas, at man kunne blive forhindret i at rejse ind i Danmark igen, selvom ens opholdstilladelse er udløbet og ikke endnu forlænget. Hvis hjemlandet ikke er visumfrit, så er der selvfølgelig et problem (hvis man bliver kontrolleret), at komme tilbage til Danmark uden et gyldigt visum. Men alligevel, dengang vi skulle rejse til USA, inden jeg fik min første opholdstilladelse, sagde US at jeg skal have en tilbagerejsetilladelse. Det var i 2004.

Har jeg misforstået? Eller er der noget lavet om i det seneste? Det er meget relevant for mig, fordi min mand også smutter tit til Tyskland og ville meget gerne have, at jeg er med. Det tør jeg ikke, når jeg er på en eller anden form for processuelt ophold, fordi bl.a. jeg har et arbejde, jeg skal komme tilbage til, og jeg gider ikke miste det.

H.P

Indlæg af H.P » 09.10.2012 11:39:16

closed1 skrev:der er tilbud på kaffe og kage ... lol
Det skal fejres så :lol:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.10.2012 12:03:21

Man kan forestille sig mange forskellige scenarier for, hvad der kan ske, hvis man krydser en grænse illegalt for dernæst at ville returnere tilbage til Danmark.

1. Hvis man påtræffes af myndighederne i Tyskland uden at kunne forevise gyldigt ophold i Tyskland, risikerer man at blive tilbageholdt (i detentionen hos politiet eller udlændingemyndighederne) og idømt en sanktion, som oftest en bøde. Myndighederne vil derefter forsøge at afvise personen fra Tyskland ved at sende vedkommende tilbage over grænsen til Danmark, hvis det kan bevises, at det er derfra man er kommet ind i landet på illegal vis, eller alternativt tilbage til ens hjemland på billigste vis. Om myndighederne i Danmark så vil lade personen komme retur til Danmark er en konkret afgørelse, men sund fornuft burde vel tilsige, at man burde kunne komme retur til Danmark. Men der er naturligvis en lille risiko for, at en dansk grænsebetjent følger reglerne til punkt og prikke og sætter sig på tværs og nægter at lade personen rejse tilbage til Danmark, når man ikke er i besiddelse af nogen gyldig opholdstilladelse eller opholdskort i Danmark.

2. Hvis man påtræffes af en dansk grænsebetjent, idet man krydser grænsen illegalt fra Tyskland til Danmark, må man appellere til betjentens sunde fornuft. Formelt set kan man dog risikere at blive afvist, dvs. enten sendt retur til Tyskland (hvis de tyske myndighederne ellers vil modtage en), eller retur til sit hjemland på billigste vis.

Summa summarum: Det er ikke risikofrit at krydse en indre grænse i Schengen, hvis man ikke er i besiddelse af gyldige opholdspapirer. Det giver noget bureaukratisk bøvl, måske en tur i detentionen og en bøde, og i værste fald risikerer man at blive sat på et fly med en enkeltbillet til ens hjemland, hvis man kommer fra Langtbortistan. Modsat er risikoen for at blive snuppet naturligvis minimal, i og med at der ikke er nogen fast grænsekontrol ved grænserne inden for Schengen. Men risikofrit er det ikke.

Besvar