Betaling for ansøgning
Betaling for ansøgning
Hej,
Kan de virkelig passe at men skal betale for at afleverer en ansøgning for familiesammenføring, hvis man ansøger på en udenlandsk ambassade?
Iflg. VFS som behandler ansøgninger for ambassaden i Ukraine, kræver hvad der svarer til ca. 1500 DKK for ansøgningen, samt 30 EUR til dem selv.
Kan de virkelig passe at men skal betale for at afleverer en ansøgning for familiesammenføring, hvis man ansøger på en udenlandsk ambassade?
Iflg. VFS som behandler ansøgninger for ambassaden i Ukraine, kræver hvad der svarer til ca. 1500 DKK for ansøgningen, samt 30 EUR til dem selv.
-
fundiver199
Re: Betaling for ansøgning
Ja det kan passe. Der er også et gebyr for ambassadernes arbejde, når man søger om visum. Og desuden er fordelen ved at søge FS fra hjemlandet, at man så kan rejse til Danmark på en enkeltbillet bagefter. Så alt i alt er det nok en billigere løsning for de fleste end at søge visum og aflevere ansøgningen om FS i Danmark.
Som man kan læse i ÆUG sidste høringssvar er de største grupper der får familiesammenføring fra Thailand og Filippinerne.
Og fra netop de 2 lande er det generelt dyrere at købe en enkelt billet, end at købe en retur.
Så at sige at det er billigere for de fleste med en enkelt billet er nok lige at stramme den.
Så husk at kigge på billet priser inden man afgør hvad der er billigst.
Også er der historien om en af mine venner der tænke lidt smart.
Enkelt billet Bangkok til Aalborg pris 11.000kr
Retur billet kostede 7500kr.
Men som en af mine venner tænkte, så booker jeg økonomi klasse Bangkok til Aalborg, og business Aalborg til Bangkok,
fordi business billetter kan refunderes.
Pris 3750 + 8000kr for business delen.
Men som flyselskabet så siger, det svarer jo til en enkelt billet, så du får 750kr tilbage.
Og fra netop de 2 lande er det generelt dyrere at købe en enkelt billet, end at købe en retur.
Så at sige at det er billigere for de fleste med en enkelt billet er nok lige at stramme den.
Så husk at kigge på billet priser inden man afgør hvad der er billigst.
Også er der historien om en af mine venner der tænke lidt smart.
Enkelt billet Bangkok til Aalborg pris 11.000kr
Retur billet kostede 7500kr.
Men som en af mine venner tænkte, så booker jeg økonomi klasse Bangkok til Aalborg, og business Aalborg til Bangkok,
fordi business billetter kan refunderes.
Pris 3750 + 8000kr for business delen.
Men som flyselskabet så siger, det svarer jo til en enkelt billet, så du får 750kr tilbage.
-
fundiver199
Og jeg har en ven, der købte en returbillet og betalte ekstra for en, der kunne refunderes, hvis den ikke blev benyttet. Det viste sig så bare, når man læste det med småt, at cancelleringen skulle ske, inden rejsen overhovedet var påbegyndt. Altså vel at mærke udrejsen. Så det var lang næse og ekstra spildte penge. Og enig, det er ikke altid, at det er billigere at købe en enkeltbillet.
Men stadig er der da mange ting, der spiller ind på beslutningen om at søge FS fra hjemlandet eller søge i Danmark, og ansøgningsgebyret til ambassaden er nok trods alt af mindre betydning i den store overordnede sammenhæng. Man kan f.eks. nævne, at hvis ansøgeren har et job med en løn på 10.000 kroner om måneden, så koster 5 måneders processuelt ophold 50.000 i tabt arbejdsfortjeneste.
Omvendt vil mange bare gerne være sammen, og selv uden opholdtilladelse kan ægtefællen jo godt gøre en del for at komme i gang med sin nye tilværelse i Danmark ved eksempelvis at følge private danskkurser, gennemføre selvstudier, finde nye venner, finde ud af hvordan livet praktisk foregår og så videre. Og det er vel derfor, at omkring 70% foretrækker at søge i Danmark. At de så dermed samtidig også kan nøjes med at betale det lidt billigere gebyr for en visumansøgning, er næppe det, der for flertallet gør udslaget.
Men stadig er der da mange ting, der spiller ind på beslutningen om at søge FS fra hjemlandet eller søge i Danmark, og ansøgningsgebyret til ambassaden er nok trods alt af mindre betydning i den store overordnede sammenhæng. Man kan f.eks. nævne, at hvis ansøgeren har et job med en løn på 10.000 kroner om måneden, så koster 5 måneders processuelt ophold 50.000 i tabt arbejdsfortjeneste.
Omvendt vil mange bare gerne være sammen, og selv uden opholdtilladelse kan ægtefællen jo godt gøre en del for at komme i gang med sin nye tilværelse i Danmark ved eksempelvis at følge private danskkurser, gennemføre selvstudier, finde nye venner, finde ud af hvordan livet praktisk foregår og så videre. Og det er vel derfor, at omkring 70% foretrækker at søge i Danmark. At de så dermed samtidig også kan nøjes med at betale det lidt billigere gebyr for en visumansøgning, er næppe det, der for flertallet gør udslaget.
Jeg syntes nu det er en høj pris at betale... det er ca. 10 mere end en standard visa, og ambassaden har ikke større udgifter ved at videresende den til DK, end de har ved en almindelig visa.fundiver199 skrev:Ja det kan passe. Der er også et gebyr for ambassadernes arbejde, når man søger om visum. Og desuden er fordelen ved at søge FS fra hjemlandet, at man så kan rejse til Danmark på en enkeltbillet bagefter. Så alt i alt er det nok en billigere løsning for de fleste end at søge visum og aflevere ansøgningen om FS i Danmark.
Betyder det så at vi skal betale dobbelt, da jeg også bor i Ukraine, og skal aflevere min ansøgning sammen med konen?
Kan vi tage flyet til Danmark, og aflevere den på den lokale politistation, når vi alligevel har planer om en kort tur til Danmark i september, eller er det udelukket, når jeg ikke bor i Danmark?
-
fundiver199
Det ved jeg ikke. Spørg ambassaden og Udlændingestyrelsen.
Jeg har nu talt med US, og man kan godt aflevere ansøgningen, hos det lokale politi... hvis de kan optage finger aftryk mm. som skal bruges til opholds kortet.
Men når man søger fra Danmark, vil den blive behandlet, som om at både konen og jeg, allerede bor i Danmark, og man skal efterfølgende skriftligt meddele dem, at man er rejst tilbage og afventer svar fra hjemlandet... Man kan jo ikke forvente at de læser et brev man sender med ansøgningen om at man kun er i Danmark en uge, og derfor skal bruge den udenlandske adresse, som er i ansøgningen. Jeg anser dog dette for mærkeligt, da der ikke vil være en dansk adresse, som de kan sende noget til.
Generelt er deres svar per telefon, noget svingende, da jeg sidst talte med dem, stadig krævede at jeg skal aflevere dokumentation fra kommunen, om at jeg ikke har modtaget støtte de sidste 3 år, selvom jeg ikke har boet i Danmark de seneste 7 år... Svaret på det spørgsmål idag er at jeg bare skal undlade af sende det papir med.
Men når man søger fra Danmark, vil den blive behandlet, som om at både konen og jeg, allerede bor i Danmark, og man skal efterfølgende skriftligt meddele dem, at man er rejst tilbage og afventer svar fra hjemlandet... Man kan jo ikke forvente at de læser et brev man sender med ansøgningen om at man kun er i Danmark en uge, og derfor skal bruge den udenlandske adresse, som er i ansøgningen. Jeg anser dog dette for mærkeligt, da der ikke vil være en dansk adresse, som de kan sende noget til.
Generelt er deres svar per telefon, noget svingende, da jeg sidst talte med dem, stadig krævede at jeg skal aflevere dokumentation fra kommunen, om at jeg ikke har modtaget støtte de sidste 3 år, selvom jeg ikke har boet i Danmark de seneste 7 år... Svaret på det spørgsmål idag er at jeg bare skal undlade af sende det papir med.