Så er vi næsten klar til fs

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lotte
Geografisk sted: Århus

Så er vi næsten klar til fs

Indlæg af Lotte » 24.04.2008 23:40:21

Hejsa,

Så er vi snart klar til at sende ansøgning afsted. Men skriver lige engang mere her, så kan jeg måske høre jeres mening om vores sag, eller om vi skulle have glemt noget.

1. Min mand er 24 og jeg fylder d. 2 juli 2008.

2. Vi blev gift i Cairo august sidste år. Vi har kendt hinanden siden januar 2007.

3. Jeg har lige overtaget en lejlighed på 54kvm brutto. Har overtaget den pr. 15 april og har mit gamle kollegieværelse til d. 1 maj - hvilket betyder jeg har fået en udtalelse fra århus kommune om ikke at have modtaget nogle sociale ydelser det sidste år, MEN den nye lejlighed er i Vejle... er det godt nok eller ska jeg også få en fra Vejle kommune?

4. forsøgelse - besvaret ovenfor - alså ikke modtaget noget. Færdiggør en BA i maj og har fast arbejde allerede fra maj også. har vedlagt kontrakt.

5. tilknytning - jeg har været på 5 ferieophold i egypten, men alle kortere end en måned. min mand har været her i dk på turistvisum i nov.-dec. 2007 og igen fra d. 31 marts til nu. han gik på sprogskole 2 gange i ugen i nov. og dec. vi har fået en skriftlig udtalelse fra læreren.
Jeg har forældre og to halvsøskende i dk. Min mand har forældre og 4 søstre i Egypten.
Jeg har en 3årig videregående uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet gennem mange år (studiejobs). Jeg er født og opvokset i DK og har aldrig boet i længere perioder udenfor landet.
Min mand er på 3. år af en universitetsuddannelse, men færdiggør den ikke på nuværende tidspunkt.
Vi har vedlagt billeder med vores venner og familie i dk. fra julefrokost, juleaften, div. fester osv.

Jeg tror det var det hele. Har vi glemt noget? og hvordan lyder vores sag? har vi gode eller dårlige chancer?

Mvh. Lotte

ZB

Indlæg af ZB » 26.04.2008 16:21:28

Ahlen-w-sahlen Lotte

Jeg synes umiddelbart at I har en god sag, men jeg er jo ikke US...

et hurtigt svar til jer er:

1. ja fint i kan søge allerede nu

2. fint - undersøg om vielsesattest skal oversættes - vores blev oversat til engelsk

3. brevet fra kommunen skal være fra den bopælskommune du har boet de sidste 12 md.

4. fint - ligegyldigt om du er studerende eller i arbejde opfylder du kravet. kravet er bare du ikke må have modtaget ydelser fra loven om aktiv socialpolitik 12 md inden FS

5. er straks sværere at svare på og meget individuelt vurderet. skulle mene at det falder ud til jeres side, hvis du hele tiden har haft din adresse i DK og din mand har lært dansk. billederne er bare super! masser af dem! få også gerne nogle danske familie/venner i DK til at skrive breve om din mand. har I lovning på et job til ham når han får FS er dette også en ekstra fjer i hatten at vedlægge jeres ansøgning.

Meget held & lykke herfra :D

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 26.04.2008 19:08:48

Hvad angår tilknytningskrav bruges det vist i praksis mest overfor det, man kalder 2. generations indvandrere, når de ønsker at gifte sig med en person fra deres forældres hjemland. D.v.s. det, man især kigger på, er, om den danske part har familie i den anden parts hjemland. Er det tilfældet, så er det vigtigt, at den udenlandske part også kan bevise en tilknytning til Danmark, f.eks. i form af at have været i Danmark èn eller flere gange, have familie her og/eller have lært dansk.

På "Ny i Danmarks" hjemmeside står der ikke noget om, at ferieophold eller lignende er noget, som står vejen for at opnå familiesammenføring i Danmark. Så som tommelfingerregel tror jeg ikke, at man behøver bekymre sig om denne regel, hvis ens forfædre er danske i 2-3 led eller mere.

Lotte

Indlæg af Lotte » 28.04.2008 09:06:59

Hej igen,

Vielsesattesten er oversat til engelsk.. det skulle den helt fra starten for at kunne godkendes i Dk.

Jeg har også hørt det med 2. generationsindvandrerer.. men er nu stadig nervøs og vil helst gøre alt hvad vi kan for at få tilknytning hertil.

Vi skal til kbh. i weekenden og vil selv ta ind at aflevere ansøgningen hos us? må vi godt det når vi bor i vejle?
Min mand har eksaminer om nogle uger og rejser hjem på tirsdag, men vil gerne have mulighed for at komme igen inden sagen er bahandlet, hvis det tar rigtig lang tid.. kan vi få både prossecuelt ophold og tilbagerejsetilladelse på samme tid når vi er derinde??

Mvh. Lotte

SIHA
AUG Board
Geografisk sted: København

Indlæg af SIHA » 28.04.2008 11:07:00

Mht. tilknytningskrav, kan det sagtens ramme en etnisk dansker også! MEN, er der det mindste som titler ansøgerens tilknytning mod Danmark er tilknytningskravet opfyldt. Det kan være ophold i Danmark, dansk sprogundervisning, familie, tilknytning til arbejdsmarkedet etc.

I kan sagtens aflevere jeres ansøgning i København, når i er der alligevel. Når i så er på kontoret alligvel, så kan i få lavet tilbagerejsetilladelsen (fungerer som ved visum). Processuelt ophold er ikke noget man skal søge om, det får man automatisk, når ansøgeren opholder sig lovligt i Danmark og afleverer ansøgningen i Danmark. Tilbagerejsetilladelsen skal man som sagt søge om, men den kan i få lavet med det samme.

Held og lykke med jeres ansøgning!

Mvh.

Sidse
Medlem af ÆUGs bestyrelse

Lotte

Indlæg af Lotte » 28.04.2008 11:19:39

Hej igen,

Tak for svarene... Det lyder godt! Så er det bare at vente og håbe på det bedste!

Mvh. Lotte

Besvar