hjælp--plezzz--Familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

smsma

hjælp--plezzz--Familiesammenføring

Indlæg af smsma » 03.08.2012 14:35:46

Hej kære folk!
Min bror skal gifts fra min kusine som bor i Irak. Han er 24 år, har permanent (tidsubegrænset) opholdstilladelse i Danmark og har et job. Hvilken regler gælder det for ham. Alle reglerne som jeg har læst på nettet gælder dem der er gift og skal have familiesammenføring min bror er ikke gift endnu.
Jeg har læst en regel som gælder for dem der er ugift som lydes sådan:
¨Fast samliv
Hvis der er tale om et ugift par, vurderer Udlændingestyrelsen på baggrund af samtlige forhold i sagen, om parret har et fast samliv af længere varighed. Det skal normalt kunne dokumenteres, at partnerne har boet sammen i mindst ca. 1½ år på den samme adresse. ¨
plezzz hjælp mig tak

fundiver199

Re: hjælp--plezzz--Familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 18:48:18

Hvorfor vil du vide noget om reglerne for ugifte par, når det alligevel er meningen, at han vil gifte sig :?:

smsma

Indlæg af smsma » 03.08.2012 20:16:52

fundiver199 skrev:Hvorfor vil du vide noget om reglerne for ugifte par, når det alligevel er meningen, at han vil gifte sig :?:
Fordi der er ham der vil vide, hvilken regler der gælder for dem. Han kender hende ikke så meget bare, fordi hun er helt alene, hendes familie er døde under kriget :( . Derfor vil min bror redde hende :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 20:26:44

Din forklaring giver stadig ingen mening. Hvis din bror planlægger at gifte sig med sin kusine, er parret jo gift. Og så skal de jo ikke søge familiesammenføring som fast samboende par.

Men reglen er, at for at blive familiesammenført i Danmark, skal man enten være gift eller have boet sammen i 18 måneder. Så hvis de af en eller anden grund ikke ønsker at gifte sig, så kan din bror jo flytte 18 måneder til Irak og bo sammen med hende der, før de søger om familiesammenføring i Danmark.

Inden din bror gør noget som helst, tror jeg dog, at han lige skal sætte sig ned og læse alle reglerne om familiesammenføring. Der er f.eks. en regel om, at ægteskaber mellem fætter og kusine automatisk formodes at være tvangsægteskaber og derfor ikke kan give ret til at familiesammenføring i Danmark.

Så hvis de gifter sig og søger om familiesammenføring efter de danske regler, bliver resultatet med næsten 100% sikkerhed et afslag.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 21:23:53

PS. Hvis du mener, om der gælder andre og mere lempelige regler, fordi man har ladet være med at gifte sig, er svaret nej. Kravene er fuldstændig de samme.

Hvordan man kan være i et "tvangsægteskab", hvis man slet ikke er gift, ved jeg dog ikke. Men jeg er sikker på, at juristerne i Udlændingestyrelsen nok skal finde en vej at tolke sig ud af det. Måske kalder man det bare "tvangsforhold" i stedet så :lol:

Men summa summarum må din bror nok indstille sig på, at han kommer til at udvandre fra Danmark i hvert fald i en periode, hvis han gerne vil leve sammen med sin kusine fra Irak. Hvis han er dansk statsborger, kan han jo flytte til Sverige eller et andet EU-land, og han kan læse om det under menupunktet "rådgivning", og herefter tilbage til Danmark igen, når han kan dokumentere, at han har haft "et liv" i det andet EU-land, og at det var en reel flytning.

Cinos

Indlæg af Cinos » 06.08.2012 10:02:53

fundiver199 skrev:Din forklaring giver stadig ingen mening. Hvis din bror planlægger at gifte sig med sin kusine, er parret jo gift. Og så skal de jo ikke søge familiesammenføring som fast samboende par.

Men reglen er, at for at blive familiesammenført i Danmark, skal man enten være gift eller have boet sammen i 18 måneder. Så hvis de af en eller anden grund ikke ønsker at gifte sig, så kan din bror jo flytte 18 måneder til Irak og bo sammen med hende der, før de søger om familiesammenføring i Danmark.

Inden din bror gør noget som helst, tror jeg dog, at han lige skal sætte sig ned og læse alle reglerne om familiesammenføring. Der er f.eks. en regel om, at ægteskaber mellem fætter og kusine automatisk formodes at være tvangsægteskaber og derfor ikke kan give ret til at familiesammenføring i Danmark.

Så hvis de gifter sig og søger om familiesammenføring efter de danske regler, bliver resultatet med næsten 100% sikkerhed et afslag.
Hej Fundiver

et enkelt nysgerrigt spørgsmål.

Hvordan kan US overhovedet vide om de er fætter kusiner? lad os antage de sagde NEJ til familie relateret i ansøgningen, og deres efternavn ikke er ens eller tæt på.
hvordan vil US kunne vide det så?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2012 10:18:20

Det ved jeg ikke. Men man afgiver under strafansvar en tro-og-love erklæring på, at de oplysninger, man giver i ansøgningen om f.eks. sine familieforhold, er sandfærdige. Så det kan jo have alvorlige konsekvenser at afgive falske oplysninger i en ansøgning om FS, lige som det kan have alvorlige konsekvenser at begå andre lovovertrædelser.

Og naturligvis opfordrer ÆUG ikke til lovovertrædelser af nogen som helst art. Hvorfor vi heller ikke vil påtage os opgaven med at vejlede om, hvor stor risikoen er for at blive "snuppet", hvis man på eget initiativ vælger at overtræde loven.

Den eneste undtagelse, jeg personligt har valgt at gøre, er spørgsmålet om at rejse fra et schengenland til et andet, når man udnytter retten til fri bevægelighed i EU, og ens visum er udløbet, men man ikke har fået opholdskort endnu.

Her har vi set, at nogle af de sidste, der har forsøgt at få den danske ambassade i Stockholm til at udstede visum, har fået afslag, og at Migrationsverket ofte er mere end 6 måneder om at udstede opholdskort.

Og så synes jeg personligt, at det er rimeligt at kaste håndklædet i ringen og sige, at når myndighederne ikke selv overholder reglerne, så behøver borgerne heller ikke gøre det, når det drejer sig om noget, der alligevel ikke giver ret meget mening, nemlig udstedelse af visum for at krydse en indre grænse i Schengen, hvor der alligevel ikke er kontrol

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 06.08.2012 14:37:45

Cinos skrev:Hvordan kan US overhovedet vide om de er fætter kusiner? lad os antage de sagde NEJ til familie relateret i ansøgningen, og deres efternavn ikke er ens eller tæt på.
Man vil kunne afsløre det med en DNA test.

Men for nu at komme op i helikopteren, og give lidt svar til trådstarter, som tydeligvis ikke er den hurtigste knallert på havnen (uden mælkekasse):

Din bror bliver nødt til at tage til Irak for at gifte sig med sin kusine.

Derefter må han vente indtil han opfylder kravene for familiesammenføring, og så søge om familiesammenføring. I ventetiden kan hans kone/kusine komme på alm. besøg hos ham via visum.

Alternativet er, som andre skriver, at din bror flytter til Irak, og bor der sammen med sin kone/kusine.
fundiver199 skrev: Den eneste undtagelse, jeg personligt har valgt at gøre, er spørgsmålet om at rejse fra et schengenland til et andet, når man udnytter retten til fri bevægelighed i EU, og ens visum er udløbet, men man ikke har fået opholdskort endnu.
Man kan nu også komme vidt omkring uden at vise pas eller anden form for ID. Jeg troede ellers lige jeg skulle have en fartbøde i Frankrig, men så var det bare en kampagne med vejledning til turister :lol: så der blev ikke en gang spurgt om kørekort, pas eller noget.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.08.2012 17:14:41

Faktisk er det sådan at det kan være ret så svært at få visum til en ægtefælle, når man er fætter/kusine. Så løsningen for disse to er så absolut ægteskab og en periode i Sverige, forudsat at den, der bor i DK er dansk statsborger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 06.08.2012 21:40:53

Hvorfor ikke søge familiesammenføring med hende som "øvrige familiemedlem"? Hvorfor ikke bare sige, at han ville gerne redde hende fra hendes svære situation i Irak? Så skal han ikke lave noget ulovligt. Eller, fundiver, er det for svært at få sådan en opholdstilladelse?

Cinos

Indlæg af Cinos » 06.08.2012 22:22:30

dotGusten skrev:
Cinos skrev:Hvordan kan US overhovedet vide om de er fætter kusiner? lad os antage de sagde NEJ til familie relateret i ansøgningen, og deres efternavn ikke er ens eller tæt på.
Man vil kunne afsløre det med en DNA test.

Men for nu at komme op i helikopteren, og give lidt svar til trådstarter, som tydeligvis ikke er den hurtigste knallert på havnen (uden mælkekasse):

Din bror bliver nødt til at tage til Irak for at gifte sig med sin kusine.

Derefter må han vente indtil han opfylder kravene for familiesammenføring, og så søge om familiesammenføring. I ventetiden kan hans kone/kusine komme på alm. besøg hos ham via visum.

Alternativet er, som andre skriver, at din bror flytter til Irak, og bor der sammen med sin kone/kusine.
fundiver199 skrev: Den eneste undtagelse, jeg personligt har valgt at gøre, er spørgsmålet om at rejse fra et schengenland til et andet, når man udnytter retten til fri bevægelighed i EU, og ens visum er udløbet, men man ikke har fået opholdskort endnu.
Man kan nu også komme vidt omkring uden at vise pas eller anden form for ID. Jeg troede ellers lige jeg skulle have en fartbøde i Frankrig, men så var det bare en kampagne med vejledning til turister :lol: så der blev ikke en gang spurgt om kørekort, pas eller noget.
jamen hvis US giver 100% afslag på fætter kusiner ægteskaber baseret på at man formoder det er TVANGSÆGTESKAB, er det så ikke bedre at fraråde folk og gifte sig fætte kusine og FS til dk, eller?

med mindre at FS via EU ignorer dette fætter/kusine problem self.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.08.2012 06:10:08

EU-reglerne indeholder ikke nogen som helst særregel for fætter-kusine-ægteskaber, så i stedet for at fraråde fætre, som er danske/nordiske statsborgere og bor i DK, at gifte sig med deres kusiner fra ikke-EU-lande, så er rådet i stedet at de skal planlægge efter EU-reglerne.

Det er jo ikke i DK FORBUDT at gifte sig med sin fætter/kusine. Hvis Jens Dannemand på 18 år, født dansk statsborger, vil gifte sig med sin kusine Mei-Mei Chin på 16 år, som netop er blevet dansk statsborger, så er der ingen lov der forhindrer dem hverken i det, eller i at bo i DK (Mei-Mei skal blot have samtykke fra sine forældre og kommunen til ægteskabet, men det er en formssag).

Tilsvarende, hvis et fætter/kusine-par ankommer som vandrende arbejdstager + ægtefælle fra et andet EU-land, så behandles de nøjagtig som par, der ikke er blodsbeslægtede de sidste mange generationer tilbage.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2012 06:41:56

Psalm12 skrev:Hvorfor ikke søge familiesammenføring med hende som "øvrige familiemedlem"? Hvorfor ikke bare sige, at han ville gerne redde hende fra hendes svære situation i Irak? Så skal han ikke lave noget ulovligt. Eller, fundiver, er det for svært at få sådan en opholdstilladelse?
Ja det er helt umuligt. Som jeg har skrevet i et andet indlæg, anvendes den paragraf i praksis kun i forhold til sammenføring af 15-17 årige børn. Hvis hun skal "reddes" fra noget, er det desuden asyl, hun skal søge om, og ikke familiesammenføring. Og en "svær situation" af f.eks. familiemæssig karakter kan ikke give asyl.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.08.2012 10:33:57

Det er ikke Udlændingestyrelsen, der ”tror”, at der er tale om et tvangsægteskab. Det er loven, der siger, at de skal gøre den antagelse i form af en såkaldt formodningsregel. Og den formodningsregel vedrører kun den del af loven, der handler om familiesammenføring efter Udlændingelovens §9. Ligesom det f.eks. også kun er i den paragraf, der findes en aldersgrænse på 24 år, et boligkrav, et krav om at stille 50.000 i garanti eller et krav om at bestå en danskprøve inden 9 måneder for at beholde sin opholdstilladelse.

Ingen af disse regler gør sig gældende, når det er en vandrende unionsborger eller en arbejdsimmigrant eller universitetsstuderende, der ønsker at få sin ægtefælle med til Danmark efter de to helt anderledes regelsæt for familiesammenføring, der gælder for de grupper.

Så lige som med alle de andre regler handler det om, at stationære danske statsborgere er en slags tredjerangsborgere i Danmark efter henholdsvis vandrende unionsborgere og arbejdsimmigranter samt universitetsstuderende fra lande uden for EU.

Og ligesom med mange af de andre regler handler det om, at de danske politikere ønsker, at flygtninge og indvandrere bortfra fra højtuddannede arbejdsimmigranter og ikke mindst deres børn skal vælge ægtefæller, der bor i Danmark i forvejen, i stedet for at ”importere” ægtefæller fra hjemlandet med såkaldt "kædeindvandring" og dannelse af parallelsamfund til følge.

Og da personer med en rent dansk baggrund af gode grunde sjældent eller aldrig gifter sig med udlændinge, som de er i familie med, er netop denne regel jo en ganske smart måde at ramme de familiesammenføringer, man ønsker at ramme, uden også at ramme andre familiesammenføringer.

Så man kan vel lige så godt være ærlig og sige lige ud, at formålet med reglen er, at de danske politikere ønsker, at trådstarterens bror skal gifte sig med en kvinde, der bor i Danmark i forvejen, i stedet for at gifte sig med sin kusine fra Irak.

Og årsagen hertil er helt grundlæggende, at politikerne mener, at indvandring fra eksempelvis Irak ikke er nogen fordel for det danske samfund men tværtimod en ulempe. Og derfor forsøger de selvfølgelig at lave regler, som kan begrænse yderligere indvandring fra eksempelvis Irak mest muligt.

Cinos

Indlæg af Cinos » 07.08.2012 12:27:39

Mange tak . Nu forstår jeg det meget bedre og væmmes over det også...

Men er stadigvæk forundret over hvordan US vil undersøge om man er fætter kusiner, og hvornår de synes at sagen skal igennem en DNA test.
Eller om de faktisk foretager DNA test på ALLE FS sagere eller på nogle som ser mistænksomme ud.

OG hvad er straffen for, hvis det viser sig at de er fætter kusiner, og i ansøgningen har de indgivet at de IKKE er, samt kan man så efterfølgende gøre sig brug af FS EU reglerne.

Besvar