Syg nok til at lempe på et krav?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

FinnDK

Re: Syg nok til at lempe på et krav?

Indlæg af FinnDK » 03.08.2012 19:32:44

fundiver199 skrev:Hvis det kun er et spørgsmål om, at du helst var fri for at stille garanti, men i virkeligheden godt kan, så krænkes jeres ret til familieliv jo sådan set ikke. Det er kun de krav, man ikke har mulighed for at opfylde, der kan medføre krænkelse af retten til familieliv.

At man så i Danmark dispenserer for samtlige krav, når man giver dispensation, det er bare udtryk for, at det noget man har valgt at gøre. Hvad årsagen er, det ved jeg ikke. Men måske er det fordi, man ikke gider "belønne" folk for at formøble deres formue, før de søger om FS. Eller fordi man ikke gider bruge tid på at diskutere, om folk har mulighed for at stille garantien eller ej.

Men du vil aldrig kunne få en domstol til at sige, at det krænker jeres ret til familieliv, at du skal stille den samme garanti som alle andre, når du i praksis godt kan stille den. Så det er en skidt sag, I har, og derfor kan jeg heller ikke forestille mig, at JM giver jer medhold.

Det var noget andet, hvis I ikke kunne opnå FS de næste 29 måneder, fordi du i forbindelse med behandlingen af en førtidspensionssag modtog kontanthjælp. Eller hvis din ægtefælle kun var 20 år gammel, så I skulle vente 4 år med at blive familiesammenført i Danmark.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ndicap.htm

ikke noget med ret til familieliv, men spørgsmål om dispensation pga. sygdom/handicap.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 20:15:23

Du har da ikke brug for dispensation, når I godt kan opfylde kravene. Dispensationer gives nu engang for at sikre retten til familieliv, ikke for at handicappede og syge skal have bedre økonomiske vilkår end andre.

FinnDK

Indlæg af FinnDK » 03.08.2012 20:52:03

fundiver199 skrev:Du har da ikke brug for dispensation, når I godt kan opfylde kravene. Dispensationer gives nu engang for at sikre retten til familieliv, ikke for at handicappede og syge skal have bedre økonomiske vilkår end andre.
Dispensation

Kravet fraviges, hvis ganske særlige grunde taler imod, at kravet stilles. Det kan fx være, hvis den herboende ægtefælle:
•er flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland. Læs mere om flygtninge
•har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark eller har samvær med mindreårige særbørn. Læs mere om mindreårige børn
•er alvorligt syg. Læs mere om alvorlig sygdom/handicap

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 21:32:10

Tak jeg kender godt teksterne fra Nyidanmark :D

Og jeg ved godt, at det ikke er så tydeligt forklaret, fordi det er juristsprog. Men "ganske særlige grunde" er, at der er såkaldt uoverstigelige hindringer for at leve familielivet i et andet land, eller at hensynet til børns rettigheder taler for, at familielivet bør leves her.

Så det er ikke selve det, at man har børn, eller at man er syg, der er årsagen til, at der kan gives dispensation men det forhold, at nogle konventionssikrede rettigheder ikke må krænkes.

Og ja det er rigtigt, at man i Danmark har valgt at dispensere fra næsten alle krav, hvis man dispenserer, og at den nævnte standardtekst derfor står under næsten alle reglerne.

Men det er ikke noget, man har en konventionsmæssig forpligtelse til. Og derfor vil du aldrig kunne gå til Menneskerettighedsdomstolen med din sag. Menneskerettighedsdomstolen vil starte med at konstatere, at I jo lever sammen i Danmark, og at der dermed ikke er noget problem. Og herefter vil den afvise din klage som åbenlyst grundløs.

Og Menneskerettighedsdomstolen vil være fløjtende ligeglad med, hvad der står på Nyidanmark, da det ikke har noget med dine menneskerettigheder at gøre. Så derfor har du i substansen en dårlig sag, som ingen dommer noget sted i Danmark vil finde sympati for.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 21:41:59

Man kan også sige det sådan, at man netop med hensyn til spørgsmålet om, hvor mange krav man dispenserer for, når parret bør have lov at leve i Danmark, har valgt et meget mere lempelig praksis, end man egentlig behøvede. Hvilket jo så i øvrigt kan undre såre, når man tænker på, hvor restriktivt man fortolker alt muligt andet.

Det var jo helt grotesk, da der skulle betales 6.000-8.000 kroner i ansøgningsgebyr, idet man dengang sad og sendte pengene tilbage til folk, der allerede havde betalt dem, hvis de f.eks. havde særbørn. Som om det ville have tvunget parret til at bosætte sig i udlandet, hvis de ikke fik pengene tilbage.

Og i grunden finder jeg det da personligt også grotesk, at man i dag dispenserer fra kravet om beståelse af danskprøven inden 9 måneder, da det jo ikke er viljesuafhængigt, om man gør en indsats for at bestå den prøve eller ej. Og skulle man dumpe og miste sin opholdstilladelse, kan man jo bare rejse hjem og søge om en ny, og så vende tilbage til Danmark måske 4 måneder senere og starte forfra igen med en ny opholdstilladelse.

Hvilket vel næppe er en større ulempe at blive påført, bare fordi ens danske ægtefælle har børn fra et tidligere forhold.

DK-US

Indlæg af DK-US » 04.08.2012 00:53:31

fundiver199 skrev:Om opholdstilladelse (familiesammenføring) efter svenske nationale regler. Sverige tillader ikke processuelt ophold under en sådan ansøgning, som Danmark gør.
fundiver199 skrev:Det vil "bare" betyde, at hun ikke kan få arbejde og gratis lægthjælp i Sverige i en periode af ukendt og måske meget lang varighed.
Så hvis vi først søger når hun kommer her til Danmark, vi er blevet gift og flyttet til Sverige, så vil hun først få arbejdstilladelse og lægehjælp efter en ukendt og lang varighed, men hun vil stadig kunne opholde sig der i mere end 3 måneder på turistvisum?
fundiver199 skrev:Hvis I søger opholdskort i Danmark, "så snart" I er flyttet til Sverige, skal I forvente, at ansøgningen med sikkerhed bliver afslået. Du skal jo lige have opholdt dig i Sverige i et stykke tid, før man på nogen som helst måde kan argumentere for, at du har boet der og har haft "en tilværelse" i Sverige. Som jo er et grundkrav for, at I kan være omfattet af EU-reglerne i Danmark.
Okay det er jo sådan set forståeligt nok. Spørgsmålet er vel så bare hvor nemt det er at få dansk opholdskort efter den ukendte varighed i Sverige?

DK-US

Indlæg af DK-US » 04.08.2012 01:01:15

mh skrev:Undskyld, men hvad mener du med 'nedsatte førtidspension'? Mener du den nedsættelse, der kommer pga. at du bliver gift?

DK har dobbeltbeskatningsaftaler med visse lande, så det er vel værd at undersøge hvilke EU-lande, der vil tage mindst af din pension. Har du KUN den offentlige pension, er der nogle lande, hvor du vil være helt eller delvist fritaget for skat som pensionist.
Ja den ryger ca. 1600 ned efter skat pr. mdr. når vi bliver gift. Dobbeltbeskatning anede jeg slet ikke eksisterede. Så vidt jeg kan forstå skal jeg dog ikke betale ekstra skat af min pension hvis jeg flytter til f.eks. Tyskland eller Sverige. Eller tager jeg helt fejl der?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2012 06:41:04

DK-US skrev:Så hvis vi først søger når hun kommer her til Danmark, vi er blevet gift og flyttet til Sverige, så vil hun først få arbejdstilladelse og lægehjælp efter en ukendt og lang varighed, men hun vil stadig kunne opholde sig der i mere end 3 måneder på turistvisum?
Hun vil først få opholdskort efter en ukendt og lang ventetid, men vi har endnu ikke hørt om, at Sverige ligefrem har udvist nogen ægtefæller til danske statsborgere med EU-opholdsret.
DK-US skrev:Okay det er jo sådan set forståeligt nok. Spørgsmålet er vel så bare hvor nemt det er at få dansk opholdskort efter den ukendte varighed i Sverige?
Lige nu er det bestemt ikke særlig "nemt", som du kan læse om i det forum, der handler om EU-reglerne, da Udlændingestyrelsen synes at besluttet at afslå så mange ansøgninger som overhovedet muligt, således at næsten alle eller i hvert fald de fleste sager må påklages til Justitsministeriet. Men det kan jo have ændret sig, når det evt. engang måtte blive jeres tur til at søge.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.08.2012 14:04:18

@ DK-US:
DBO Tyskland:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=83215#K2
Artikel 18
Pensioner og lignende betalinger

2. Uanset bestemmelserne i stykke 1 kan betalinger, som en fysisk person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, oppebærer i henhold til sociallovgivningen i den anden kontraherende stat, kun beskattes i denne anden stat.
Altså: din pension beskattes i Danmark. Efter min mening burde det så medføre, at du kan få din ægtefælles uudnyttede fradrag på samme måde som grænsegængere kan, men det er ikke noget, jeg er sikker på.

DBO Sverige:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=85292
Artikel 18
Pension m.m.
1. Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan kun beskattes i den førstnævnte stat.

Også hvis du flytter til Sverige, vil din pension blive beskattet i DK. Igen mener jeg, det burde udløse ret til ægtefællens uudnyttede fradrag.

Forhør dig hos www.oresunddirekt.dk Hvis du kan få fradraget når du bor i Sverige, vil du også kunne få det, hvis du vælger Tyskland.
mh
Rådgiver for ÆUG

DK-US

Indlæg af DK-US » 04.08.2012 16:32:21

fundiver199 skrev:Hun vil først få opholdskort efter en ukendt og lang ventetid, men vi har endnu ikke hørt om, at Sverige ligefrem har udvist nogen ægtefæller til danske statsborgere med EU-opholdsret.
Okay jamen det er jo positivt.
fundiver199 skrev:Lige nu er det bestemt ikke særlig "nemt", som du kan læse om i det forum, der handler om EU-reglerne, da Udlændingestyrelsen synes at besluttet at afslå så mange ansøgninger som overhovedet muligt, således at næsten alle eller i hvert fald de fleste sager må påklages til Justitsministeriet. Men det kan jo have ændret sig, når det evt. engang måtte blive jeres tur til at søge.
Ja jeg fik læst en del af de tråde i forummet, så nu er jeg ret meget i tvivl hvorvidt vi burde flytte til Tyskland i stedet for. Min kæreste er mest interesseret i Sverige og Tyskland. Hun er ikke interesseret i at vi flytter til England. Så nu er jeg ret forvirret, om der vil være fordele ved at flytte til Tyskland i stedet for Sverige, og omvendt?

DK-US

Indlæg af DK-US » 04.08.2012 16:34:33

mh skrev:@ DK-US:
DBO Tyskland:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=83215#K2
Artikel 18
Pensioner og lignende betalinger

2. Uanset bestemmelserne i stykke 1 kan betalinger, som en fysisk person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, oppebærer i henhold til sociallovgivningen i den anden kontraherende stat, kun beskattes i denne anden stat.
Altså: din pension beskattes i Danmark. Efter min mening burde det så medføre, at du kan få din ægtefælles uudnyttede fradrag på samme måde som grænsegængere kan, men det er ikke noget, jeg er sikker på.

DBO Sverige:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=85292
Artikel 18
Pension m.m.
1. Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan kun beskattes i den førstnævnte stat.

Også hvis du flytter til Sverige, vil din pension blive beskattet i DK. Igen mener jeg, det burde udløse ret til ægtefællens uudnyttede fradrag.

Forhør dig hos http://www.oresunddirekt.dk Hvis du kan få fradraget når du bor i Sverige, vil du også kunne få det, hvis du vælger Tyskland.
Super. Så jeg er sikker på at jeg ikke vil blive beskattet i hverken Sverige eller Tyskland af min pension som beskattes i Danmark? Jeg kontakter Øresunddirekt for at høre om jeg kan få hendes uunyttede fradrag også... det kunne være en stor hjælp.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.08.2012 08:47:12

Jeg vil lige tilføje, at Sverige også vil beskatte din pension, men der modregnes så mellem DK og Sverige, så resultatet bliver som om du kun blev beskattet i DK. Administrativt bøvl, men det må de jo om.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2012 09:26:19

Ja det er da muligt, at papirarbejdet vil gå lettere, hvis I flytter til Tyskland. Mange har nu også dårlige erfaringer med udlændingekontoret i Flensburg. Men I kan jo vælge et andet sted end lige syd for den dansk-tyske grænse, så I kommer under et andet udlændingekontor.

Og i et vist omfang gør den samme betragtning sig jo gældende for Sverige. Hvis man flytter et andet sted hen end Skåne, så kommer man under en anden afdeling af Migrationsverket end den i Malmø. Og så er der måske om ikke andet kortere ventetid. Men formentlig stadig de samme problemer og diskussioner med dokumentation for sygesikring, hvis man vil udnytte EU-reglerne.

Men generelt er det måske nok sådan, at man i nærheden af begge de danske grænser måske er en smule trætte af de mange danskere med udenlandske ægtefæller, som flytter dertil primært for at opnå familiesammenføring, og som ikke bidrager med skattebetaling, fordi de arbejder eller læser i Danmark. Og hvor der måske i nogle tilfælde endda også er tale om proforma flytninger.

Så måske bliver man i det hele taget bedre modtaget, hvis man holder sig væk fra disse områder i nærheden af den danske grænse. Og når man ikke skal læse eller studere i Danmark, er der jo ingen grund til at klæbe sig op og ned af en dansk grænse.

DK-US

Indlæg af DK-US » 05.08.2012 15:44:32

mh skrev:Jeg vil lige tilføje, at Sverige også vil beskatte din pension, men der modregnes så mellem DK og Sverige, så resultatet bliver som om du kun blev beskattet i DK. Administrativt bøvl, men det må de jo om.
haha ja det må bestemt selv om :)

DK-US

Indlæg af DK-US » 05.08.2012 15:47:14

fundiver199 skrev:Ja det er da muligt, at papirarbejdet vil gå lettere, hvis I flytter til Tyskland. Mange har nu også dårlige erfaringer med udlændingekontoret i Flensburg. Men I kan jo vælge et andet sted end lige syd for den dansk-tyske grænse, så I kommer under et andet udlændingekontor.

Og i et vist omfang gør den samme betragtning sig jo gældende for Sverige. Hvis man flytter et andet sted hen end Skåne, så kommer man under en anden afdeling af Migrationsverket end den i Malmø. Og så er der måske om ikke andet kortere ventetid. Men formentlig stadig de samme problemer og diskussioner med dokumentation for sygesikring, hvis man vil udnytte EU-reglerne.

Men generelt er det måske nok sådan, at man i nærheden af begge de danske grænser måske er en smule trætte af de mange danskere med udenlandske ægtefæller, som flytter dertil primært for at opnå familiesammenføring, og som ikke bidrager med skattebetaling, fordi de arbejder eller læser i Danmark. Og hvor der måske i nogle tilfælde endda også er tale om proforma flytninger.

Så måske bliver man i det hele taget bedre modtaget, hvis man holder sig væk fra disse områder i nærheden af den danske grænse. Og når man ikke skal læse eller studere i Danmark, er der jo ingen grund til at klæbe sig op og ned af en dansk grænse.
Ja det lyder jo logisk nok. Jeg har sådan set en ven i Schleswig-Holstein, en god kontakt i Berlin, og fet amilie-medlem i Darmstadt, så der er jo nok til at hjælpe :)

Besvar