Syg nok til at lempe på et krav?
Syg nok til at lempe på et krav?
Jeg ringede til Udlændingestyrrelsen for at høre hvorvidt der var mulighed for at kunne få familiesammenføring i DK selvom jeg ikke lever op til kravet om ikke at have modtaget sociale ydelser i 3 år (jeg fik min førtidspension i november 2010). Der var 3 grunde til at der kunne afviges fra kravet, og den eneste der kunne være relevant var hvis jeg var syg/handicappet "nok". Han sagde også noget med at hvis der var mulighed for at få behandling i min kommende kones hjemland (USA) ville vi stort set blive sendt dertil. Men spørgsmålet er vel hvorvidt jeg er "syg nok" til at der kan afviges fra reglen. Er der nogen der har en idé om hvor... ja... syg man skal være, før det kan benyttes?
-
fundiver199
Re: Syg nok til at lempe på et krav?
Som du har fået at vide, så afhænger det af, om sygdommen kan behandles i ansøgerens land. Og her er det nok ret svært at forestille sig, at man kan lide af noget som helst, der ikke kan behandles forsvarligt i USA. Det var noget andet, hvis du var gift med en person fra Afghanistan eller Madagaskar eller et andet dybt underudviklet land.
Men måske kan I forsøge at argumentere for, at behandlingen er så dyr, at I simpelthen ikke vil have råd til den, da du jo næppe kan forsikre dig imod en sygdom, som du allerede har. Hvis sådanne forhold gør sig gældende, så skriv til rådgivningsmailen, og så tager vi den der. ÆUG er meget interesseret i at være med til at skubbe til tolkningerne af, hvornår man ikke kan henvises til at bo i et andet land, men det kræver nogle mere fortrolige drøftelser, end man kan have i et åbent forum.
Og det er ikke noget, I "bare lige gør". Der skal argumenteres grundigt for sagen, da det jo handler om at forsøge at presse de danske myndigheder til at fortolke nogle internationale konventioner på en mindre snæver måde, end de hidtil har gjort. Så der skal henvises til domme og paragraffer og meget andet, og det er naturligvis ikke noget, I som lægfolk kan klare uden hjælp.
I skal som minimum have hjælp fra ÆUG til at formulere et følgebrev til ansøgningen, og herefter skal I måske også have hjælp af en advokat, hvis sagen må sendes videre til domstolene. Et rigtig god ide er derfor at starte med at undersøge, om du har en husstandsforsikring med dækning af retshjælp. Og hvis ikke så se at få den tegnet, før I går i gang med søge og evt. får afslag.
Men måske kan I forsøge at argumentere for, at behandlingen er så dyr, at I simpelthen ikke vil have råd til den, da du jo næppe kan forsikre dig imod en sygdom, som du allerede har. Hvis sådanne forhold gør sig gældende, så skriv til rådgivningsmailen, og så tager vi den der. ÆUG er meget interesseret i at være med til at skubbe til tolkningerne af, hvornår man ikke kan henvises til at bo i et andet land, men det kræver nogle mere fortrolige drøftelser, end man kan have i et åbent forum.
Og det er ikke noget, I "bare lige gør". Der skal argumenteres grundigt for sagen, da det jo handler om at forsøge at presse de danske myndigheder til at fortolke nogle internationale konventioner på en mindre snæver måde, end de hidtil har gjort. Så der skal henvises til domme og paragraffer og meget andet, og det er naturligvis ikke noget, I som lægfolk kan klare uden hjælp.
I skal som minimum have hjælp fra ÆUG til at formulere et følgebrev til ansøgningen, og herefter skal I måske også have hjælp af en advokat, hvis sagen må sendes videre til domstolene. Et rigtig god ide er derfor at starte med at undersøge, om du har en husstandsforsikring med dækning af retshjælp. Og hvis ikke så se at få den tegnet, før I går i gang med søge og evt. får afslag.
Mange tak for dit svar. Spørgsmålet er vel som om det kan betale sig i forhold til bare at flytte til andet EU land. Jeg vil enormt gerne være med til at ændre på reglerne her i DK, men jeg vil samtidig også være sikker på at min kommende kone ikke ender med at blive smidt ud af landet, eller lignende. Men jeg vil skrive rådgivningsmailen, og så kan vi jo se om vi kan finde ud af noget der.
-
fundiver199
PS: Og realistisk set kan det jo meget let gå sådan, at inden Udlændingestyrelsen, Justitsministeriet og evt. domstolene er færdig med at tage stilling til en sådan sag, så er der gået 3 år siden, du modtog den sidste udbetaling af kontanthjælp. Og så ender det sikkert med, at man bare konstaterer, at kravet nu er opfyldt, hvorfor det ikke er nødvendigt at tage stilling til, om der kan dispenseres fra det.
Men hvis alle bare accepterer de snævre tolkninger af menneskerettighederne uden at gøre konkret indsigelse imod dem, så får vi med sikkerhed ikke skubbet til dem. Så hvis der er reelle hindringer for, at I kan bo i USA, så søg dog endelig og lad ÆUG hjælpe jer med et følgebrev til ansøgningen, hvor I redegør for disse forhindringer.
Men hvis alle bare accepterer de snævre tolkninger af menneskerettighederne uden at gøre konkret indsigelse imod dem, så får vi med sikkerhed ikke skubbet til dem. Så hvis der er reelle hindringer for, at I kan bo i USA, så søg dog endelig og lad ÆUG hjælpe jer med et følgebrev til ansøgningen, hvor I redegør for disse forhindringer.
-
fundiver199
Det er sikkert hurtigere at flytte til et andet EU-land. Og så måske alligevel ikke, da der jo også er mange problemer med behandlingen af disse ansøgninger for øjeblikket. Men i princippet er der ikke noget i vejen for at gøre begge dele samtidig. I kan godt have en ansøgning efter de danske regler under behandling, selvom du bor i udlandet. Og det er jo blevet gratis at søge, så ærlig talt hvorfor ikke?DK-US skrev:Spørgsmålet er vel som om det kan betale sig i forhold til bare at flytte til andet EU land.
Altså den reele hindring vil klart være at al behandling og lægehjælp i USA jo er sindsygt dyrt, så jeg kan i hvert fald ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, i hvert fald ikke med de midler vi har. Jeg får skrevet til ÆUG her i weekenden, også selvom vi jo nok ender med at flytte til Sverige alligevel, for jeg synes ikke det er det værd at finde bolig i DK (jeg bor hos mine forældre for at spare penge og være klar til at flytte til X når hun kommer) for kun at bo her i 3 måneder, og så flytte til Sverige, fremfor at få startet på Sverige med det samme. Medmindre hun mens sagen er kørende med garanti kan få forlænget sin opholdstilladelse? Og en anden vigtig ting er at hun kan få lægehjælp og arbejdstilladelse hurtigst muligt, og der vil det vel også hurtigt kunne trække ud hvis vi søger i DK, fremfor at flytte til Sverige med det samme?
Super... så er det det vi gør!fundiver199 skrev: Det er sikkert hurtigere at flytte til et andet EU-land. Og så måske alligevel ikke, da der jo også er mange problemer med behandlingen af disse ansøgninger for øjeblikket. Men i princippet er der ikke noget i vejen for at gøre begge dele samtidig. I kan godt have en ansøgning efter de danske regler under behandling, selvom du bor i udlandet. Og det er jo blevet gratis at søge, så ærlig talt hvorfor ikke?
-
fundiver199
Nej og så mener jeg faktisk, at der bør kunne gives dispensation, for så er der jo de facto tale om en forhindring for, at I kan leve jeres familieliv i USA. Og familieliv er en ret, så hvis det ikke skal leves i Danmark, så er det jo meningen, at I skal kunne leve det et andet sted.DK-US skrev:Altså den reele hindring vil klart være at al behandling og lægehjælp i USA jo er sindsygt dyrt, så jeg kan i hvert fald ikke se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, i hvert fald ikke med de midler vi har.
Hun kan få processuelt ophold, medens US behandler sagen. Men som udgangspunkt ikke, hvis det bliver til en klagesag.DK-US skrev:Medmindre hun mens sagen er kørende med garanti kan få forlænget sin opholdstilladelse?
I så fald er der jo ingen anden løsning end at flytte til Sverige og søge efter de svenske regler. Hvilket din kone jo skal gøre fra hjemlandet. For hvis man anvender EU-reglerne i Sverige for øjeblikket, så får ægtefæller til personer med tilstrækkelige midler hverken udstedt opholdskort eller personnummer. Og dermed kan man netop hverken komme i gang med at arbejde eller få gratis lægehjælp, uanset at man teoretisk set har ret til det.DK-US skrev:Og en anden vigtig ting er at hun kan få lægehjælp og arbejdstilladelse hurtigst muligt, og der vil det vel også hurtigt kunne trække ud hvis vi søger i DK, fremfor at flytte til Sverige med det samme?
Eller alternativt må I vælge at flytte til et andet EU eller EØS-land end Sverige. Som førtidspensionisk kan du jo flytte hen, hvor det skal være, så hvorfor skal det absolut være Sverige? Hvad er der f.eks. galt med UK? Der kan din kone tale sproget og har nok alt andet lige meget nemmere ved at få et job.
Hvad skal hun søge om fra sit hjemland? Planen er at hun rejser fra USA om ca. 2-3 uger, og så bliver vi gift her i DK den 25. august, og flytter til Sverige d. 1. september. Vil det så betyde at hvis vi flytter til Sverige, så vil hun ikke kunne opholde sig i længere tid end 3 måneder på turistvisum, eller vil det bare betyde at hun ikke kan få arbejde og lægehjælp før vi får opholdskort til Danmark (som vi jo begynder at søge om så snart vi kommer til Sverige)?fundiver199 skrev: I så fald er der jo ingen anden løsning end at flytte til Sverige og søge efter de svenske regler. Hvilket din kone jo skal gøre fra hjemlandet. For hvis man anvender EU-reglerne i Sverige for øjeblikket, så får ægtefæller til personer med tilstrækkelige midler hverken udstedt opholdskort eller personnummer. Og dermed kan man netop hverken komme i gang med at arbejde eller få gratis lægehjælp, uanset at man teoretisk set har ret til det.
Eller alternativt må I vælge at flytte til et andet EU eller EØS-land end Sverige. Som førtidspensionisk kan du jo flytte hen, hvor det skal være, så hvorfor skal det absolut være Sverige? Hvad er der f.eks. galt med UK? Der kan din kone tale sproget og har nok alt andet lige meget nemmere ved at få et job.
Så vidt jeg ved er UK væsentlig dyrere at bo i, og vi skal leve af min nedsatte førstidspension. Men jeg vil bestemt snakke med hende om det, for jeg er sådan set ret ligeglad hvor i EU vi bor.
-
fundiver199
Om opholdstilladelse (familiesammenføring) efter svenske nationale regler. Sverige tillader ikke processuelt ophold under en sådan ansøgning, som Danmark gør.DK-US skrev:Hvad skal hun søge om fra sit hjemland?
Det vil "bare" betyde, at hun ikke kan få arbejde og gratis lægthjælp i Sverige i en periode af ukendt og måske meget lang varighed.DK-US skrev:Vil det så betyde at hvis vi flytter til Sverige, så vil hun ikke kunne opholde sig i længere tid end 3 måneder på turistvisum, eller vil det bare betyde at hun ikke kan få arbejde og lægehjælp før vi får opholdskort til Danmark?
Hvis I søger opholdskort i Danmark, "så snart" I er flyttet til Sverige, skal I forvente, at ansøgningen med sikkerhed bliver afslået. Du skal jo lige have opholdt dig i Sverige i et stykke tid, før man på nogen som helst måde kan argumentere for, at du har boet der og har haft "en tilværelse" i Sverige. Som jo er et grundkrav for, at I kan være omfattet af EU-reglerne i Danmark.DK-US skrev:(som vi jo begynder at søge om så snart vi kommer til Sverige)
Mon ikke det kommer meget an på hvor i UK? Det centrale London er sikkert meget dyrt, men jeg tvivler på, at det også gælder for resten af landet. Om noget vil jeg gætte på, at leveomkostningerne er en del lavere end i DK og i hvert fald ikke højere. Der er således lavere skat, lavere mindsteløn og lavere moms, og den slags slår altså normalt igennem på prisniveauet.DK-US skrev:Så vidt jeg ved er UK væsentlig dyrere at bo i, og vi skal leve af min nedsatte førstidspension. Men jeg vil bestemt snakke med hende om det, for jeg er sådan set ret ligeglad hvor i EU vi bor.
Danmark er et af de dyreste lande i Europa at bo i, kun overgået af enkelte andre som eksempelvis Norge og Schweiz.
ps. Husker du min sag, ingen dispensation for noget som helst trods svært kronisk sygdom, og jeg vil ikke kunne kunne tegne forsikring pga. kronisk sygdom ... US er faktisk ligeglade med gældende regler.fundiver199 skrev:Som du har fået at vide, så afhænger det af, om sygdommen kan behandles i ansøgerens land. Og her er det nok ret svært at forestille sig, at man kan lide af noget som helst, der ikke kan behandles forsvarligt i USA. Det var noget andet, hvis du var gift med en person fra Afghanistan eller Madagaskar eller et andet dybt underudviklet land.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Undskyld, men hvad mener du med 'nedsatte førtidspension'? Mener du den nedsættelse, der kommer pga. at du bliver gift?
DK har dobbeltbeskatningsaftaler med visse lande, så det er vel værd at undersøge hvilke EU-lande, der vil tage mindst af din pension. Har du KUN den offentlige pension, er der nogle lande, hvor du vil være helt eller delvist fritaget for skat som pensionist.
DK har dobbeltbeskatningsaftaler med visse lande, så det er vel værd at undersøge hvilke EU-lande, der vil tage mindst af din pension. Har du KUN den offentlige pension, er der nogle lande, hvor du vil være helt eller delvist fritaget for skat som pensionist.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
@FinnDK
Problemet er, at der jo ikke er tale om "gældende regler" men om tolkning af nogle internationale konventioner. Så man skal selv argumentere og slås for sin sag med udgangspunkt i konventionerne og diverse domme fra EMD. Havde du en advokat på sagen, som hjalp jer med at formulere de rigtige juridiske argumenter til ansøgningen, og gik I til domstolene med sagen? Ellers kan man ikke sige, at den for alvor har været prøvet.
PS. Jeg kan ikke huske jeres sag eller situation, så kan du ikke kort ridse op, hvordan det står til? Er I blevet familiesammenført f.eks. via EU-reglerne, eller hvordan går det?
Problemet er, at der jo ikke er tale om "gældende regler" men om tolkning af nogle internationale konventioner. Så man skal selv argumentere og slås for sin sag med udgangspunkt i konventionerne og diverse domme fra EMD. Havde du en advokat på sagen, som hjalp jer med at formulere de rigtige juridiske argumenter til ansøgningen, og gik I til domstolene med sagen? Ellers kan man ikke sige, at den for alvor har været prøvet.
PS. Jeg kan ikke huske jeres sag eller situation, så kan du ikke kort ridse op, hvordan det står til? Er I blevet familiesammenført f.eks. via EU-reglerne, eller hvordan går det?
Vi sendte klage til Justitsministeriet den 12. juni 2012, da jeg mener jeg skal have dispenstion.fundiver199 skrev:@FinnDK
Samtidig med vi afleverede garantien kr. 50000 på kommunen, US i hænde den 25. juni 2012.
-
fundiver199
Hvis det kun er et spørgsmål om, at du helst var fri for at stille garanti, men i virkeligheden godt kan, så krænkes jeres ret til familieliv jo sådan set ikke. Det er kun de krav, man ikke har mulighed for at opfylde, der kan medføre krænkelse af retten til familieliv.
At man så i Danmark dispenserer for samtlige krav, når man giver dispensation, det er bare udtryk for, at det noget man har valgt at gøre. Hvad årsagen er, det ved jeg ikke. Men måske er det fordi, man ikke gider "belønne" folk for at formøble deres formue, før de søger om FS. Eller fordi man ikke gider bruge tid på at diskutere, om folk har mulighed for at stille garantien eller ej.
Men du vil aldrig kunne få en domstol til at sige, at det krænker jeres ret til familieliv, at du skal stille den samme garanti som alle andre, når du i praksis godt kan stille den. Så det er en skidt sag, I har, og derfor kan jeg heller ikke forestille mig, at JM giver jer medhold.
Det var noget andet, hvis I ikke kunne opnå FS de næste 29 måneder, fordi du i forbindelse med behandlingen af en førtidspensionssag modtog kontanthjælp. Eller hvis din ægtefælle kun var 20 år gammel, så I skulle vente 4 år med at blive familiesammenført i Danmark.
At man så i Danmark dispenserer for samtlige krav, når man giver dispensation, det er bare udtryk for, at det noget man har valgt at gøre. Hvad årsagen er, det ved jeg ikke. Men måske er det fordi, man ikke gider "belønne" folk for at formøble deres formue, før de søger om FS. Eller fordi man ikke gider bruge tid på at diskutere, om folk har mulighed for at stille garantien eller ej.
Men du vil aldrig kunne få en domstol til at sige, at det krænker jeres ret til familieliv, at du skal stille den samme garanti som alle andre, når du i praksis godt kan stille den. Så det er en skidt sag, I har, og derfor kan jeg heller ikke forestille mig, at JM giver jer medhold.
Det var noget andet, hvis I ikke kunne opnå FS de næste 29 måneder, fordi du i forbindelse med behandlingen af en førtidspensionssag modtog kontanthjælp. Eller hvis din ægtefælle kun var 20 år gammel, så I skulle vente 4 år med at blive familiesammenført i Danmark.