Ferierejser i Schengenområdet

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lars1

Ferierejser i Schengenområdet

Indlæg af Lars1 » 10.07.2012 13:45:28

Jeg forventer, at min samlever snart får opholdstilladelse i Danmark som familiesammenført med mig; Udlændingestyrelsen har bedt mig om at stille sikkerhed på kr. 50.000, hvilket er gjort sidst i juni måned.

Når hun som vi forventer, har modtaget opholdstilladelsen, kan vi da rejse frit i Schengenområdet, uden at søge visum til hende i de pågældende lande og uden at søge om tilbagerejsetilladelse i Udlændingestyrelsen (tilbagerejsestempel i passet)?

Der vil blot være tale om almindelige ferieture.

Vi søgte om FS den 16. maj 2012, og da var det ikke et krav, at der blev taget foto m.v. til et opholdskort. Jeg forstår det sådan, at man - når opholdstilladelsen er udstedt - vil indkalde min samlever til foto / fingeraftryk med henblik på udstedelse af et opholdskort. Er det sådan, at dette opholdskort, sammen med pas, er tilstrækkelig dokumentation for ferierejser i Schengen?

Tak til alle, som bruger tid på at give svar i dette forum. Det er en stor hjælp :-)

soreng

Re: Ferierejser i Schengenområdet

Indlæg af soreng » 10.07.2012 13:48:05

Ja det kan i...Opholdstilladelsen giver hende ret til at rejse imellem Schengenlande på samme vilkår som dig (dog må hun ikke bosætte sig, eller tage arbejde som du må som EU borger). Men almindelige ferieture på mindre end 3 måneder i hvert land må hun gerne.

Besvar