Forsikring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

MetteogMario

Forsikring

Indlæg af MetteogMario » 30.06.2012 09:11:09

Hej alle

Hvordan er det nu lige med forsikring, når min kommende mand og jeg vil søge om FS til august? Hvad kræves det at han/vi har af forsikringer??

fundiver199

Re: Forsikring

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2012 09:43:15

Ingenting. Derimod er en rejsesygeforsikring en betingelse for at få et schengenvisum. Og hvis I har tænkt jer, at han skal vente i Danmark i de cirka 6 måneder, som sagsbehandlingen pt. må forventes at vare pga. et stort antal indkomne sager siden 15. maj 2012, skal I selvfølgelig være klar over, at han ikke har rettigheder af nogen som helst karakter, medens han venter. Og det betyder jo bla., at han heller ikke er dækket af den danske sygeforsikring. Han er "turist" i Danmark, bare for en usædvanlig lang periode. Så hvis ønsket ikke går i retning af en så langvarig ferie men et mere aktivt liv, så er løsningen, at han må tilbringe ventetiden i sit hjemland.

MetteogMario

Indlæg af MetteogMario » 30.06.2012 11:37:15

Er ventetiden 6 måneder??!! Jeg anede ikke, den var så lang! Jeg troede, at der var en maksimum ventetid på 3 måneder. Er den blevet skrottet!?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2012 13:35:10

De 3 måneder er et servicemål, dvs. noget som US forsøger at leve op til. Det er ikke - og har aldrig været - "den maksimale ventetid". Desuden gælder det kun for simple ansøgninger. For komplicerede ansøgninger er servicemålet 7 måneder.

Siden 15. maj 2012 har ekstraordinært mange søgt om familiesammenføring pga. de nye og mere lempelige regler, og derfor har mange fået den tilbagemelding, at de ikke kan forvente, at servicemålene kan overholdes pt.

De 6 måneder er derfor ikke noget "officielt" tal men et bud på, hvad der kan være realistisk. Det er også tænkeligt, at ventetiden bliver 4 måneder eller 11 måneder. Ingen ved det, da situationen er helt kaotisk for øjeblikket pga. de nye regler og mange andre ting som f.eks. personalereduktioner, resortomlægninger, IT-problemer, indkøring af et nyt system med biometriske opholdskort etc.

MetteogMario

Indlæg af MetteogMario » 30.06.2012 15:32:29

OK, tak for svaret. Vi ser tiden an og håber på det bedste :)

caejcer

Indlæg af caejcer » 02.07.2012 19:45:15

hej jeg vil høre om der er nogle herinde som ved hvor jeg kan tegne en rejsesygeforsikring til min kone som er her i dk imens vi venter på svar angående
familiesammenføring ..

mvh jan

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.07.2012 20:32:08

http://www.mnui.com

Der findes også mange andre selskaber herunder danske som Gouda og Europæiske. De fleste selskaber har dog en politik om, at forsikringen skal være tegnet, før rejsen påbegyndes.

JDM

Indlæg af JDM » 03.07.2012 00:35:32

Man skal ikke løbe an på at det er almindeligt kendt, selv folk i turistindustrien lader til IKKE at forstå det, men AKUTTE sygdomme behandles altså gratis i Danmark, så længe man ikke kunne vide et problem ville opstå, uden sygeforsikring af nogen art.

Dvs, et brækket ben eller pludselig kirtel infektion, etc behandles.

Man skal henvende sig direkte til hospitalet. En person uden sygesikringskort skal ikke til "egen" læge, da vedkommende ikke har nogen "egen" læge. Det bliver også alt for dyrt, uden sygesikringskort. Akutte tilfælde behandles på hospitalet eller skadestuen.

Faktisk er det bedst at vente til uden for almindelig åbningstid så man kan henvende sig direkte til vagtlægen på skadestuen/hospitalet.

Danmark betaler ikke for udrejse og alt det andet gode der kommer med en rejsesygeforsikring, så vidt jeg ved. Så det kan bestemt betale sig at tegne en. Jeg ved blot at selvom vi havde en rejseforsikring - da min kone blev syg mens vi ventede på sagsbehandling, så fik hun gratis behandling på hospitalet SELVOM gud og hver mand vi spurgte ikke anede noget om det. Lige med undtagelse af hospitalet når vi kom ind i systemet.

Da vedkommende ikke har noget CPR nummer får de et midlertidigt et som hospitalet simpelthen opfinder ved at kombinere fødselsdato og endten en omgang 0000 eller XXXX, eller lign.

Der er en lov om det og jeg har også fundet info om det på visse offentlige sider. Jeg troede dog næsten ikke på det da ingen jeg snakkede med anede noget om det. Så gå roligt på hospitalet hvis der sker noget akut, uanset om I har forsikring eller ej. F.eks. hvis den udløber mens sagsbehandlingen foregår.

MetteogMario

Indlæg af MetteogMario » 23.07.2012 15:52:49

JDM, det lyder interessant. Kan du evt. huske hvilke sider, du fandt frem til?
Det ville i hvert fald spare mig for lidt bekymringer.

Lige et par andre spoergsmaal naar nu vi er igang:
Naar min kaereste (min mand paa naeste loerdag) saa endelig bliver sammenfoert med mig og faar sin opholdstilladelse, faar han saa i den forbindelse et CPR-nummer? Faar han samme rettigheder som mig eller en anden forsikring?

soreng

Indlæg af soreng » 03.08.2012 09:49:39

JDM skrev:Man skal ikke løbe an på at det er almindeligt kendt, selv folk i turistindustrien lader til IKKE at forstå det, men AKUTTE sygdomme behandles altså gratis i Danmark, så længe man ikke kunne vide et problem ville opstå, uden sygeforsikring af nogen art.

Dvs, et brækket ben eller pludselig kirtel infektion, etc behandles.
Sådan er det vist de fleste steder i verden. Det er vist meget få lande hvor folk efterlades døende på fortovet foran hospitalet fordi de er turister. ;-)

Men der er altså stadigvæk en relativ stor "mellemgruppe" af sygdomme og dårligdomme, som ikke går under akutte sygdomme. Definitionen er lidt mere end bare at man ikke vidste at det ville opstå før man rejste, så derfor er det meget "farligt" at satse på ikke at tegne en rejsesygeforsikring, især når ens ophold snildt kan vare længere end et ½ år.

Og så er det jo altid muligt at gå til en almindelig læge, om man er dansk statsborger eller ej, og om man har rejsesygeforsikring eller ej. Man kan bare betale kontant, og en almindelig konsultation koster vist i omegnen af 2-300 kroner.

oOoOMartinOoOo

Indlæg af oOoOMartinOoOo » 14.12.2012 00:48:11

Jeg har selv europæiske hvor jeg årlig betaler 300kr for at kunne rejse rundt i hele verden. Kan jeg også laver sådan en til min kæreste som jeg gerne vil have til danmark i det nye år, eller skal jeg passe på med at lave en forsikring som skal vises ved Visum, som er længere end de 3 måneder som hun må være her...? ( bare en tanke ) :)

soreng

Indlæg af soreng » 14.12.2012 08:43:11

Kig i dine papirer. Hvor lange må de enkelte rejser være? Længere end 90 dage (hvis i planlægger at søge om fs mens hun her her)? Tvivler også på europæiske vil lade din kæreste går under din forsikring som familie.

Og må jeg gratulere dig på din forsikring. Normalt vil en rejseforsikring med en årlig præmie på det du skriver kun gælde til Europa, og slet ikke til f.eks USA, hvor næsten alle andre rejseforsikringer tager ekstra.
Senest rettet af soreng 14.12.2012 09:01:34, rettet i alt 3 gange.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.12.2012 08:51:47

Normalt dækker rejseforsikringer rejser med en varighed af op til 90 dage.

Axa tilbyder en 'Schengenforsikring' beregnet til ophold i op til 90 dage: http://www.axa-schengen.com/en/axa-sche ... 3godUCsAJw

mnui tilbyder forsikringer, der mere er beregnet til længere ophold end ferie:
http://www.mnui.com/expat-medical-insurance-abroad/
mh
Rådgiver for ÆUG

oOoOMartinOoOo

Indlæg af oOoOMartinOoOo » 23.12.2012 00:24:45

Jeg har ihvertfald en som dækker min rejse til Ukraine som koster 300kr pr år.
soreng skrev:Kig i dine papirer. Hvor lange må de enkelte rejser være? Længere end 90 dage (hvis i planlægger at søge om fs mens hun her her)? Tvivler også på europæiske vil lade din kæreste går under din forsikring som familie.

Og må jeg gratulere dig på din forsikring. Normalt vil en rejseforsikring med en årlig præmie på det du skriver kun gælde til Europa, og slet ikke til f.eks USA, hvor næsten alle andre rejseforsikringer tager ekstra.

soreng

Indlæg af soreng » 23.12.2012 11:58:26

oOoOMartinOoOo skrev:Jeg har ihvertfald en som dækker min rejse til Ukraine som koster 300kr pr år
Der er altså også et godt stykke vej fra det, og så til at have en forsikring der dækker hele verden, og ud over 90 dages ophold af gangen. ;-)

Den forsikring lyder til at den godt kan fået til 300 kr/året...Men den er ret værdiløs hvis du f.eks skal rejse til USA.

Besvar