nedsættelse af sikkerhedsstillelse
nedsættelse af sikkerhedsstillelse
Er der nogen som har mulighed for at tydeliggøre for mig om teksten i "LOV nr 418 af 12/05/2012 Gældende" https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=141768 under 25. I § 9 indsættes som stk. 31+32: omkring nedsættelse af sikkerhedsstillelse kun gælder for nye famliesammenføringer ansøgninger eller også de tidligere (hvis eller de nævnte forhold i paragrafferne er opfyldt). Som jeg ser det gælder det alle der har stillet sikkerhed uanset hvornår ?.
På forhånd tak.
Frank
På forhånd tak.
Frank
-
Re: nedsættelse af sikkerhedsstillelse
Nej de nye regler om nedsættelse af garantien i 3 omgange med i alt 40.000 kroner, når man har bestået 2 stk. prøver i dansk og har afsluttet integrationsprogrammet, gælder kun for opholdstilladelser, der er givet efter de nye regler.
Har man opholdstilladelse efter et tidligere regelsæt, fortsætter garantien også som hidtil. Men man kan i princippet søge om en helt ny opholdstilladelse, og hvis den bevilges, vil der så blive stillet krav om beståelse af danskprøven inden 6 måneder, og garantien vil så køre efter de nye regler.
I regeringens optik er de nye regler således en "samlet pakke", som man enten kan sige ja eller nej til, men man kan ikke plukke i dem og kun tage de dele, som man bedst kan lide.
Har man opholdstilladelse efter et tidligere regelsæt, fortsætter garantien også som hidtil. Men man kan i princippet søge om en helt ny opholdstilladelse, og hvis den bevilges, vil der så blive stillet krav om beståelse af danskprøven inden 6 måneder, og garantien vil så køre efter de nye regler.
I regeringens optik er de nye regler således en "samlet pakke", som man enten kan sige ja eller nej til, men man kan ikke plukke i dem og kun tage de dele, som man bedst kan lide.
Tusinde tak for svar.
Vil det så også sige at den ny regel omkring permanent ophold først efter 5 år også kun gælder nye opholdstilladelser. Det vil sige at "vi" så stadig kun har 4 år, eller er det så også noget helt andet. Hvad med point system og diverse medborgerskabs prøver etc.. eller er tingene opdelt, og det er kun reglerne vedr. sikkerhedsstillelse ?
/Frank
Vil det så også sige at den ny regel omkring permanent ophold først efter 5 år også kun gælder nye opholdstilladelser. Det vil sige at "vi" så stadig kun har 4 år, eller er det så også noget helt andet. Hvad med point system og diverse medborgerskabs prøver etc.. eller er tingene opdelt, og det er kun reglerne vedr. sikkerhedsstillelse ?
/Frank
-
Når det drejer sig om permanent opholdstilladelse, er det afgørende alene, om man har søgt om dette før eller efter 1. juli 2012. Det er ikke afgørende, hvilket regelsæt, man i sin tid har fået sin oprindelige opholdstilladelse efter, eller hvornår man har fået den, udover at 5-års reglen naturligvis skal være opfyldt.
Ændringerne i reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse gælder derfor med en slags "tilbagevirkende kraft" også for udlændinge, der kom til Danmark for mange år siden. Og sådan var det også, da reglerne blev ændret i 2007 og igen i 2010.
Ændringerne i reglerne for tidsubegrænset opholdstilladelse gælder derfor med en slags "tilbagevirkende kraft" også for udlændinge, der kom til Danmark for mange år siden. Og sådan var det også, da reglerne blev ændret i 2007 og igen i 2010.
Jeg mindes at have læst her inde, at man kan få halveret bankgarantien, når ens udenlandske ægtefælle har bestået DK1,2,3 (min elskede bestod DK2).
Vi har fået godkendt FS med garantien på ca. 60000 kr. Nu er jeg usikker på, om jeg husker rigtig om halveringen og om man skal henvende sig til ens egen kommune eller Udlændingestyrelsen?
Vi har fået godkendt FS med garantien på ca. 60000 kr. Nu er jeg usikker på, om jeg husker rigtig om halveringen og om man skal henvende sig til ens egen kommune eller Udlændingestyrelsen?
Evig glad og lykkelig gift
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du skal henvende dig til kommunen. Klik her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... stillelse/
og så på 'Nedsættelse af sikkerhedsstillelse' ude til højre.
og så på 'Nedsættelse af sikkerhedsstillelse' ude til højre.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Undskyld for måske værende tungnem. Hvor står det at nedsættelsen kun gælder for ny ansøgninger. Det mener jeg ikke, at kunne se i loven jeg refererede til.fundiver199 skrev:Når det drejer sig om permanent opholdstilladelse, er det afgørende alene, om man har søgt om dette før eller efter 1. juli 2012. Det er ikke afgørende, hvilket regelsæt, man i sin tid har fået sin oprindelige opholdstilladelse efter, eller hvornår man har fået den, udover at 5-års reglen naturligvis skal være opfyldt.
Stadig står det mig ikke klart præcist, hvad der af de nye regler kun gælder nye ansøgninger og hvad gælder alle. Point systemets afskaffelse gælder jo alle ...
Det skal jo stå og være skrevet et officielt sted.
/Frank
-
Det står under ikrafttrædelsesbestemmelserne i den nu vedtagne lov. Ikrafttrædelsesbestemmelser står altid nederst i en lov, dog før evt. bilag.
.......................................................................
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20111/lo ... dtaget.pdf
§ 9
Stk. 1. Loven træder i kraft den 15. maj 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 90, træder i kraft den 1. december 2012.
Stk. 3. § 1, nr. 3, 7-16, 18-25 og 28, finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse udlændinge
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Hvis der ikke efter de hidtil gældende regler kan meddeles opholdstilladelse på grundlag af ægtefællesammenføring, tager Udlændingestyrelsen samtidig stilling til, om der kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c som ændret ved lovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 28.
Stk. 4. § 1, nr. 9, 24, 25 og 62, finder ikke anvendelse for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 5. For udlændinge, der meddeles opholdstilladelse i perioden fra den 15. maj 2012 og indtil danskprøven på A1-niveau og danskprøven på A2-niveau, jf. udlændingelovens
§ 9, stk. 30 og 32, er etableret, regnes fristerne på 6 og 15 måneder, jf. udlændingelovens § 9, stk. 30, 2. og 4. pkt., og stk. 32, 2. og 3. pkt., fra tidspunktet for prøvernes etablering.
Stk. 6. Afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald og inddragelse af opholdstilladelser meddelt efter § 9 c, stk. 1, 1. pkt., træffes af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering,
når opholdstilladelsen er meddelt med henblik på uddannelse, au pair-ophold, praktikantophold, volontørophold, ophold ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45, eller som følge af familiemæssig tilknytning til en udlænding
med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, eller til en udlænding med opholdstilladelse med henblik på uddannelse eller praktikantophold.
......................................................
Reglerne for nedsættelse af garantien er beskrevet i §1, stk. 25
.......................................................................
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20111/lo ... dtaget.pdf
§ 9
Stk. 1. Loven træder i kraft den 15. maj 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 90, træder i kraft den 1. december 2012.
Stk. 3. § 1, nr. 3, 7-16, 18-25 og 28, finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse udlændinge
finder de hidtil gældende regler anvendelse. Hvis der ikke efter de hidtil gældende regler kan meddeles opholdstilladelse på grundlag af ægtefællesammenføring, tager Udlændingestyrelsen samtidig stilling til, om der kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 eller § 9 c som ændret ved lovens § 1, nr. 7-16, 18-25 og 28.
Stk. 4. § 1, nr. 9, 24, 25 og 62, finder ikke anvendelse for udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse inden lovens ikrafttræden. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 5. For udlændinge, der meddeles opholdstilladelse i perioden fra den 15. maj 2012 og indtil danskprøven på A1-niveau og danskprøven på A2-niveau, jf. udlændingelovens
§ 9, stk. 30 og 32, er etableret, regnes fristerne på 6 og 15 måneder, jf. udlændingelovens § 9, stk. 30, 2. og 4. pkt., og stk. 32, 2. og 3. pkt., fra tidspunktet for prøvernes etablering.
Stk. 6. Afgørelser vedrørende forlængelse, bortfald og inddragelse af opholdstilladelser meddelt efter § 9 c, stk. 1, 1. pkt., træffes af Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering,
når opholdstilladelsen er meddelt med henblik på uddannelse, au pair-ophold, praktikantophold, volontørophold, ophold ifølge en aftale mellem Danmark og en anden stat, jf. § 45, eller som følge af familiemæssig tilknytning til en udlænding
med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-6, eller til en udlænding med opholdstilladelse med henblik på uddannelse eller praktikantophold.
......................................................
Reglerne for nedsættelse af garantien er beskrevet i §1, stk. 25
-
Hvad gør man egentlig mere lavpraktisk? Min kone var derhenne idag men de insisterede på at de ikke vil gøre noget med mindre vi giver dem de originale dokumenter om sikkerhedsstillelse (på 100 000). Jeg har fundet kopier af dokumenterne, men mit indtryk er godt nok at kommunen har originalerne. Har i selv jeres originale dokumenter om sikkerhedsstillelse? Jeg formoder de gerne vil have pantsætningserklæringen, oplysningsskema om sikkerhedsstillelse eller "anmodning om... sikkerhedsstillelse". Dokumenterne blev i hvert fald sendt til kommunen, og jeg kan ikke huske jeg fik dem tilbage.
-
det dokument der linkes til om nedsættelse af sikkerhedstillelse, er det et man selv skal udfylde eller give til kommunen, så de kan udfylde?
Da min kone nu er færdig med sprogskole og vi gerne vil have frigivet halvdelen af de 62000 kr vi har stående på en konto
og hvad skal vi rent praktisk gøre nu med papiret?
Da min kone nu er færdig med sprogskole og vi gerne vil have frigivet halvdelen af de 62000 kr vi har stående på en konto
og hvad skal vi rent praktisk gøre nu med papiret?
Hvorfor står der, på side 22 i den nyeste udgave af FA1 fra 12/06-2012, at "den økonomiske sikkerhed (50.000 kr. i 2012-niveau) kan efter anmodning nedskrives med halvdelen når min ægtefælle har bestået sin afsluttende danskprøve eller modtaget bevis for aktiv deltagelse ved afslutningen af danskuddannelsen.
Det passer da ikke, for de nye regler siger jo at man kan få sikkerhedsstillelsen nedsat over 3 gange, så den ender på 10.000 ved afslutningen af sprogundervisningen. Tør vi skrive under på formularen når den tilsyneladende indeholder fejl / ikke er ordentligt opdateret siden de gamle regler?
Det passer da ikke, for de nye regler siger jo at man kan få sikkerhedsstillelsen nedsat over 3 gange, så den ender på 10.000 ved afslutningen af sprogundervisningen. Tør vi skrive under på formularen når den tilsyneladende indeholder fejl / ikke er ordentligt opdateret siden de gamle regler?
Har i da allerede fået tildelt fs efter de nye regler der trådte i kraft den 15. maj, eller har i fs efter reglerne fra før 15.maj, siden du citerer fra de nye regler?
Du kan jo ikke bruge reglerne der trådte i kraft den 15. maj til noget, hvis jeres opholdstilladelse er givet efter reglerne der var før 15. maj.
Måske er grunden til at der står de "gamle" regler, at der endnu ikke er nogle der har mulighed for at få pengene igen efter de nye regler, da man jo først skal have opholdstilladelsen, og så bestå prøven, før end at man kan søge.
Du kan jo ikke bruge reglerne der trådte i kraft den 15. maj til noget, hvis jeres opholdstilladelse er givet efter reglerne der var før 15. maj.
Måske er grunden til at der står de "gamle" regler, at der endnu ikke er nogle der har mulighed for at få pengene igen efter de nye regler, da man jo først skal have opholdstilladelsen, og så bestå prøven, før end at man kan søge.
Vi har ikke søgt om FS endnu. Vi skal igang med at udfylde FA1 i dag eller i morgen. Min kone har endnu ikke opholdstilladelse men er i Danmark som 3 måneders turist.
Nå ok...Men skriv i bare under på den. Det betyder jo ikke at i accepterer ringere vilkår, bare fordi at us ikke har fået opdateret alle linier i deres skema. Det er en ren teknikalitet som ikke kommer til at betyde noget for jer. I får jo stadigvæk opholdstilladelsen efter de regler der gælder når i indleverer jeres ansøgning.
På samme måde afviser us heller ikke jeres ansøgning pga stave eller kommafejl (ellers ville min kones ansøgning sku aldrig være blevet godkendt).
På samme måde afviser us heller ikke jeres ansøgning pga stave eller kommafejl (ellers ville min kones ansøgning sku aldrig være blevet godkendt).
-
Jeg gætter på, at der bare er tale om, at de ikke har husket at få det rettet, da de lavede det nye ansøgningsskema. Med alle de regelændringer, der har været de sidste par måneder, er det jo utallige tekster, der har skulle rettes, og så kan der ske beklagelige smuttere som denne. Skriv til us@us.dk og spørg dem, om ikke der er en fejl i ansøgningsskemaet. Så er jeg sikker på, at det hurtigt bliver rettet . Et andet medlem fandt en anden fejl i FA1 for et par uger siden, og få dage efter, at US var gjort opmærksom på den, var den allerede rettet.
Og som soreng skriver, det kan I roligt skrive under på. Det kan aldrig bruges som argument til at fratage jer rettigheder, at der er fejl i ansøgningsskemaet
Og som soreng skriver, det kan I roligt skrive under på. Det kan aldrig bruges som argument til at fratage jer rettigheder, at der er fejl i ansøgningsskemaet