Nogle der kan hjælpe med et par akutte spg. vedr. FS?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mirtris

Nogle der kan hjælpe med et par akutte spg. vedr. FS?

Indlæg af mirtris » 26.06.2012 22:06:42

Hej.
Min mand og jeg har lige færdigudfyldt skemaet til FS som vi gerne vil indlevere i morgen, men nu sidder jeg og bliver nervøs over et par ting.
Jeg vil høre om nogle kan hjælpe mig med at vurdere følgende:

- Min mand har en søn i sit hjemland på 20 år og som ikke skal familiesammenføres sammen med os. Vi har anført det i skemaet og vedhæftet sønnens fødselsattest som dokumentation. Men på fødselsattesten under "faders navn" er det ikke min mands fulde navn der står angivet. Under "faders navn" er angivet moderens familienavn + min mands (faderen) efternavn. Vil det mon forvirre US, at det er sådan det er blevet gjort?

- I FS ansøgningsskemaet er bilag 5 et udfyldninsskemae, hvor man søger om permanent opholdstilladelse. Men man skal vel for søren ikke udfylde det når man ansøger om FS? Jeg har læst det tusind gange, men er stadig ikke sikker. Jeg tænker bare det er vel først, hvis man rent faktisk søger om permanent opholdstilladelse senere (og opfylder kravene hertil) at man skal udfylde det.

Pyhh, jeg er vist nervøs :lol:
Kan nogen hjælpe mig med et par hurtige svar?

På forhånd tak.

Mvh

fundiver199

Re: Nogle der kan hjælpe med et par akutte spg. vedr. FS?

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2012 04:47:21

Bilag 5 handler om den betingelse for ægtefællesammenføring, som går ud på, at referencepersonen i nogle tilfælde skal opfylde en del af de nuværende betingelser for permanent opholdstilladelse. Det er en ret ny paragraf, som kom ind i Udlændingeloven i juli 2011, og som den ny regering til ÆUG`s store overraskelse og skuffelse har valgt at videreføre, selvom alle de andre stramninger fra juli 2011 er blevet skrottet.

Baggrunden for reglen er, at en grundbetingelse for ægtefællesammenføring er, at den herboende skal være dansk eller nordisk statsborger, eller være flygtning eller have haft permanent opholdstilladelse i 3 år.

Så da den gamle regering strammede reglerne for at få permanent opholdstilladelse i 2007 og igen i 2010, strammede den dermed indirekte også reglerne for familiesammenføring. Og i 2011 mente den så åbenbart, at dette nu også skulle gælde for dem, der havde fået permanent opholdstilladelse efter tidligere og mere lempelige regler.

Jeg tror, at du må være blevet ramt af syndromet "kan ikke se skoven for bar træer", for det allerførste, der står i bilaget, er følgende:

"Hvem skal udfylde dette bilag? Du skal ikke udfylde dette bilag, hvis du er Dansk statsborger, norsk, svensk, finsk eller islandsk statsborger, eller du har en tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse på baggrund af en ansøgning indgivet fra og med den 26. marts 2010."

Hvis du er dansk statsborger, får du således al den information om bilag 5, du har brug for, ved at læse de første 16 ord :D

Omkring sønnens papirer tvivler jeg på, at US interesserer sig så meget for, hvad der står i dem, når han er 20 år og dermed for gammel til i det hele taget at kunne sammenføres som barn, uanset om din mand måtte ønske det eller ej.

mirtris

Re: Nogle der kan hjælpe med et par akutte spg. vedr. FS?

Indlæg af mirtris » 27.06.2012 07:18:19

Tusind tak, fundiver 199.
Jeg kan næsten garantere, at jeg lider af "kan ikke se skoven for bare træer" :lol:
Tilløbet hertil føles så langt, men nu hvor vi rent faktisk har udfyldt skemaet og dokumenteret ALT,...sidder jeg lidt med følelsen "var det virkelig det?? Jeg må have overset noget?? :wink:

Tak, tak. I dag er en god dag!

Mvh Mirtris

Besvar