et spørgsmål fra en veninde

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Racha taha

et spørgsmål fra en veninde

Indlæg af Racha taha » 20.06.2012 00:15:09

Hej jeg vil spørge fra en veninde som bor i Sverige.
Hun bor i Sverige og hendes mand har opholdskort men self uden personnummer så derfor hun vil tilbage til dk. Men hun vil søge efter dansk fs fordi hun har ikke det beviser som hun kan aflevere efter eu regler.
Hendes spørgesmål er : hun har ringet til uds idag og spurgt om kan Gun søge når hun flytter til dk mens hun venter på et boliger? Så svar de at hun har 30 dag til a.t sende ansøgning fra den dato hun bliver folkeregister i dk og at hun har 6 måneds til at finde et boliger !! Er det rigtigt eller er det noget de sige for at har at give afslag til Folke . Håber nogen kan svar

fundiver199

Re: et spørgsmål fra en veninde

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2012 06:43:16

Det er rigtigt, at en hjemvendende udlandsdansker kan få 6 måneder til at opfylde boligkravet.

Det er ikke rigtigt, at der er en frist på 30 dage til at søge om FS. Det kan parret gøre når som helst også 3 år efter, at hun er flyttet hertil. Men så må manden selvfølgelig rejse hjem i mellemtiden, da han jo ikke kan blive i Sverige, hvis hun er flyttet hertil.

Det svenske opholdskort giver manden ret til at være her i op til 90 dage, og derefter har han ikke såkaldt "lovligt ophold" og kan derfor ikke få lov at vente i Danmark, medens hans ansøgning behandles.

Din veninde kan også overveje at skaffe sin mand et svensk personnummer ved, at de søger om FS efter de svenske regler. Det skulle tage cirka 3 måneder, hvis man søger elektronisk, og hvis manden har været der i 6 måneder allerede, kan han søge uden, at han behøver forlade Sverige.

Det er jo umiddelbart en nemmere løsning, da der så ikke skal stilles bankgaranti, der er ikke noget boligkrav, der skal opfyldes, og manden mister ikke sin opholdstilladelse igen, bare fordi han dumper til en danskprøve efter 6 måneder.

Og så kan parret jo evt. søge efter EU-reglerne i Danmark, når de har samlet dokumentation for, at de har boet i Sverige, hvilket det i øvrigt forekommer mig noget underligt, at de ikke har allerede. Der er jo ingen krav til, præcis hvilken dokumentation det skal være, og nogle ting som f.eks. en lejekontrakt og kontoudtog fra ens bank kan man da dårligt undgå at have.

Racha taha

Re: et spørgsmål fra en veninde

Indlæg af Racha taha » 20.06.2012 11:05:11

Tak for svar. Min veninde har ikke noget problem at søge fs efter dansk love kun hun har tage kontakt hjælpe og fik derfor afslaget første gang . Men nu er der gået 3 år og kan søge en gang til . Så jeg kydser finge for hende

Besvar