Autoriseret oversættelse af Japanske dokumenter

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Enig

Autoriseret oversættelse af Japanske dokumenter

Indlæg af Enig » 31.05.2012 16:52:33

Hejsa,

Jeg har for nyligt giftet mig med en Japaner, og vi er i gang med at skaffe dokumenter til ansøgningen om familiesammenføring.
Jeg tror (og håber) vi kommer igennem uden de helt store problemer, men er dog løbet ind i et enkelt lille detalje.

Oversættelsen af de Japanske dokumenter skal laves af en autoriseret oversætter, og sådan én (Japansk -> engelsk eller dansk) har jeg endnu ikke været i stand til at opstøve i DK.
Tolkegruppen.dk kan tilbyde at få dokumenterne oversat i udlandet og efter-certificeret i 'Dansk Handelskammer'.
Alternativt tilbyder den Japanske Ambasade i København at de kan certificerer (hjemmelavede) oversættelser.

Er der nogen her der har været i en lignende situation eller kender nok til Udenlændingestyrelsens krav til oversættelser til at kunne svare på om nogle af nævnte muligheder er brugbare?

In short: Hvad gør vi?

På forhånd tak,
Peter

soreng

Re: Autoriseret oversættelse af Japanske dokumenter

Indlæg af soreng » 31.05.2012 18:58:27

Det er vel kun vielsesattesten som i skal have oversat, for at få ægteskabet registreret i danmark er det ikke? Er det ikke muligt at få en engelsk version af den af de Japanske myndigheder? Når først det er registreret i danmark, så kan us også trække oplysningerne derfra, og i kan vedlægge den engelske vielsesattest.

Er det us der insisterer på at få dokumenter oversat til engelsk eller dansk?

BackpackM
Geografisk sted: Hillerød, DK

Indlæg af BackpackM » 31.05.2012 18:59:46

Japan og Danmark er apostillelande, hvilket skulle betyde at dokumenter automatisk er gyldige uden at skulle legaliseres. Jeg ved ikke lige helt hvordan det helt konkret fungerer - min hustru er fra Kenya, og det er ikke et apostilleland, så vi var gennem den klassike legaliseringsproces.

Prøv at google lidt på "apostille japan dokumenter" eller lignende. Der er nok også nogen herinde, som har prøvet det i praksis....

Skal de oversættes, mon ikke Udlændingestyrelse så accepterer hvad de får fra jer, når netop Japans ambassade står inde for ægtheden af oversættelsen?

Held og lykke herfra :-)

Mvh Michael

Enig

Indlæg af Enig » 31.05.2012 21:21:06

OK. Jeg kan hører jeg ikke har været helt så klar i mælet, som jeg regnede med. ;)

@Soreng: Der er flere dokumenter da hun også har en søn fra tidligere ægteskab, som da skal med.
Desvære er det ikke muligt at få officielle dokumenter udstedt på engelsk i Japan, hvor min kone pt. er ved at skaffe dem, så en oversættelse til noget US kan forstå er nødvendig.

@BackpackM: Takker! :) Ja, Japan er et Apostille land, men det er ikke legaliseringen af de originale dokumenter jeg er bekymret over, kun oversættelsen.
Om US ville kunne acceptere en Ambassade certificeret oversættelse er jo lige netop det jeg håber at få svar på.
Hende jeg snakkede med hos US (tlf), var alt andet end klar i spyttet om det var OK (tror ikke hun vidste det).

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.05.2012 22:06:52

Hvad med at prøve at finde en oversætter i Japan, eller fx England? Der er vel større chancer for at finde en autoriseret, end der er i DK. Oversætteren SKAL jo ikke være en med dansk autorisation.
mh
Rådgiver for ÆUG

Enig

Indlæg af Enig » 01.06.2012 16:32:20

Ok? Det behøver altså ikke være en Dansk Autoriseret oversætter? Takker!! :)

Jeg tror proceduren i Japan er at man får oversættelsen foretaget af en certificeret oversætter, og efterfølgende får den notariseret hos en notar.

Jeg går ikke udfra oversættelsen skal hele vejen op og have en selvstændig Apostille ..vel?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.06.2012 19:32:09

Så få det da gjort i Japan, det lyder som om de bruger samme metode som man gør her i Tyrkiet, og det godtages.

Og nej, oversættelsen som sådan skal ikke have apostille, det skal kun det originale dokument. Men altså: en apostille pr. dokument.
mh
Rådgiver for ÆUG

JAA

Indlæg af JAA » 07.06.2012 20:09:03

Hej Peter

Min japanske kæreste og jeg har lige været igennem samme problematik. Vi har fået positivt svar på vores familiesammenføring og er selvfølgelig rigtig glæde for det :-)

Min kæreste oversatte selv alle japanske dokumenter til engelsk og fik den japanske ambassade til at certificere oversættelserne. Det var ganske uden problemer, men det koster et fast beløb for hvert dokument. Priserne fremgår af ambassadens hjemmeside.

Hvis ellers I har orden på alle papirer og overholder alle krav, burde I, som du også selv skriver, have gode chancer for familiesammenføring. Vores svar kom ca. halvanden måned efter vi havde afleveret vores ansøgning. Dog er der I vores tilfælde ingen børn fra tidligere forhold.

Du er meget velkommen til at skrive hvis du har yderligere spørgsmål.

vh
Jacob

Besvar