FS afslag -

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kumar
Geografisk sted: Midt/vest jylland

FS afslag -

Indlæg af kumar » 18.05.2012 09:52:18

Hej, ville spørge om nogen kan give lidt info.
Vi har fået afslag pga. alderen. Derefter klagede vi og fik udskudt hjemrejsen pga. fødsel.
Så efter snak med udlændigeservice fortalte situationen (spædbarn og person er 23½ nu.) hun sagde i kan indsende ny ansøgning. Det gjorde vi og skrev en klage til justitsminister. Vi fik et brev fra udlændigeservicen at vi ikke kan indgive ny ansøgning pga. der er fastsat et udrejse dato og man kan kun indgive ansøgning 3mdr.fastophold sted. "Der ville jeg mener det er DK da vedkommende har været her ca1½ år nu.
Så fik vi et brev fra justitsminister at det har modtaget klagen og at indenfor 3mdr tid ville vi hører nærmere. Vi fik så et brev igår at der kan ikke ændres noget og at man skal udrejse snart og må indgive ny ansøgning fra det land man sidst har ophold 3mdr.
Situation er : Barnet går i vuggestue, ægtefællen går i dansk skole, osv. Kan det virkelig passe man skal til flytte ud af landet og starte alt forfra igen ? :shock:

soreng

Re: FS afslag -

Indlæg af soreng » 18.05.2012 10:07:50

Sådan helt kort sagt ja. At man får et barn sammen ændrer ikke forfærdelig meget set fra US synspunkt. Og det er korrekt at man ikke kan indgive en ansøgning om FS i danmark, hvis man allerede har fået fastsat en udrejsedato.

Barnet er ikke gammel nok til at have opnået en selvstændig tilknytning til danmark, og danmarks fortolkning af reglerne for retten til familieliv er, at du jo bare kan flytte til din kones hjemland med jeres fælles barn. Det forholder sig dog væsentligt anderledes hvis du allerede har nogle særbørn fra et tidligere forhold, som du ser jævnligt, men det går jeg ikke ud fra at du har vel?

I kommer desværre nok ikke udenom en tur hjem til hendes hjemland, når jeres klage også er blevet afvist. Fra hendes hjemland kan i så på førstedagen tage direkte til den danske ambassade og søge om FS derfra, men i må vente til ansøgningen er behandlet, og det kommer helt sikker til at tage en del længere tid end de 3 måneder som US så gerne vil overholde, da der jo er kommet rigtig mange ansøgninger ind her de sidste 3 dage.

thore71

Indlæg af thore71 » 19.05.2012 04:32:45

Trist at i har fået afslag. Hvis der ikke er nogle særbørn eller dit job er på positivlisten, så er der nok ikke noget at gøre.

Som jeg ser det er der vel ikke noget i vejen for at din kone rejser "hjem", søger om turistvisum, og når hun vel er i DK indleverer i en ny ansøgning?
Så vil ventetiden på at I kan bo sammen igen være væsentlig kortere end at vente på at en opholdssag bliver behandlet.

kumar
Geografisk sted: Midt/vest jylland

Indlæg af kumar » 20.05.2012 21:27:26

hej med jer
når man har indgivet et ansøgnin og venter på svare = ville jeg mener man er på processuelt ophold. hvis man få svare afslag man klager = så man det vel også være man er på processuelt ophold indtil sagen er behandlet færdig.

rejse tilbage det er umuligt, når man har et spædbarn og konen tage derhen alene vi sætter vores liv på spil. Jeg har kom til dk som 6år. og er 32år. så jeg kan ikke se hvorfor jeg skal flytte til andet land hvis jeg skal leve med min ægtefælle.
må lige ring til US imorgen og tage et snak med det paphoveder. Hvis det er til snakke med. ellers må man sgu finde på noget og måske til sverige. Hvis det er det eneste udvej. Så må man vel sige pænt farvel til dk. og begynde alt forfra der.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.05.2012 05:33:35

Din kone boede jo i sit hjemland, før I blev gift. Så set med de danske myndigheders øjne er det meget svært at se, hvorfor det skulle være umuligt for din kone at opholde sig f.eks. 3 eller 5 måneder i sit hjemland igen, medens hun venter på svar på en ny ansøgning om opholdstilladelse.

Og sagen er altså den, at din kone ikke har ret til at bo i Danmark, før hun har fået en opholdstilladelse. Og det ændrer ikke noget på det spørgsmål, at I har et barn sammen. Eller for den sags skyld at der måtte være familieproblemer eller generel uro eller andre forhold, som gør det ubekvemt for jer, at din kone skal rejse til sit hjemland i f.eks. 3 eller 5 måneder.

Om det giver mening at have en aldersgrænse for ægtefællesammenføring på 24 år, og alle de andre regler, som Danmark har, det ved jeg ikke. Men reglerne er nu engang, som de er. Og netop 24-års reglen er da temmelig forudsigelig og enkel. Så jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan forstå, hvordan det kan komme bag på dig, at I har fået afslag pga. den regel? For mig at se er det da noget, som du burde have kunnet forudse, allerede før du giftede dig.

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: FS afslag på EU ansøgning

Indlæg af boluni » 23.05.2012 21:32:00

Nu tager jeg lige sorgerne på forskud, men da vi forventer et afslag på EU Opholdskort er det meget virkeligt for os dette også!

Skal min kone forvente at hjemrejse datoen er fastsat når afgørelsen er forkyndt?

Kan vi straks indgive enten klage eller ny ansøgning efter danske regler og dermed forvente nyt prosessuelt ophold?

Hvis ikke, er det så korrekt forstået at min kone kan tage hjem, straks indgive ansøgning om turistvisum og komme tilbage når dette er givet, hvor vi så indgiver ansøgning?

Kan vi i stedet flytte til Sverige og der søge efter de danske regler?
(og så afvente tilbagekomst til en positiv afgørelse foreligger)
Bo Kotian Lund

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2012 08:28:14

1) Ja, datoen vil formodentlig være givet, evt. som x antal dage efter forkyndelse af afgørelsen.

2) Ja til at indgive klage, nej til at være sikre på processuelt ophold.

3) Ja. Men din kone må som minimum forvente at skulle vente til hun har været ude af Schengen 90 dage, eller til fs bevilges, hvis det sidste indtræffer først.

4) Ja, hvis I har en rimelig formodning om at opfylde EU-kravene, da din kone jo kun har ret til at være i et EU-land sammen med dig, hvis hun ville kunne få opholdskort, dvs. du opfylder kravene til at være enten arbejdstager, studerende, pensionist eller person med tilstrækkelige midler.
mh
Rådgiver for ÆUG

boluni
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af boluni » 24.05.2012 11:43:54

Hej MH

Takker mange gange

Må vi ansøge efter danske regler inden vi officielt kender afgørelsen?
Kan vi klage og ansøge efter danske regler på samme tid (eller i naturlig forlængelse af hinanden)

Tænker selvfølgelig at gradere os ift at opnå processuelt ophold

Kan sikkert godt finde dette svar andetsteds - men gælder 90 dages reglen om turistvisum også når min kones lovlige ophold i Danmark skyldes processuelt ophold?
Jeg mener, reglen er vel at der skal gå 3 måneder indenfor en periode på 6 måneder før nyt turistvisum kan søges. Min kones sidste turisvisum udløb i september 2011.
Bo Kotian Lund

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.05.2012 11:46:08

Jeg har svaret i den anden tråd.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 06:19:54

Når det drejer sig om opholdsret efter EU-reglerne, er der det særlige forhold, at udrejsefristen er 30 dage, og desuden har en klage opsættende virkning på udrejsefristen, hvis man klager inden for 7 dage. Men man kan ikke få lov at aflevere en ansøgning efter danske regler, hvis man kun er her i kraft af en sådan verserende klagesag omkring EU-reglerne.

Besvar