Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
kebabis
Hej alle sammen..
Jeg håber i vil hjælpe mig.
Sidste år blev jeg gift med min mand 07.07.11(Jeg er 20 og han er 25 år, jeg er dansk statsborger)
Jeg vil meget gerne have ham til DK, men kan ikke da vi begge skal være mindst 24. Har i nogle forslag til hvordan jeg kan for ham i dk osv. jeg kender ik så meget til reglerne andet end det med man skal være 24 år.
og kan man lave familiesammenføring/ægteskabssammenføring hvis man er fætter og kusine?
-
soreng
Du kan ikke lave en familiesammenføring efter danske nationale regler hvis en af jer er under 24 år, og et fætter/kusine ægteskab vil som udgangspunkt blive sidestillet med et tvangsægteskab, selvom i begge var over 24 år gamle.
Jeres bedste mulighed er derfor nok at du flytter til f.eks Sverige i en periode, og får ham familiesammenført efter EU reglerne.
Det kan du læse meget mere om vejledningen "Flytte til Sverige/EU-land"
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
Når du har læst den vejledning igennem grundigt, og hvis du så stadigvæk har spørgsmål, så spørger du bare herinde igen.

-
kebabis
Hva nu hvis man selv valgt det altså det med fætter og kusine ægteskaab og man har været sammen/ gift 1 år. vil det så stadig være et tvangsægteskab eller??
-
soreng
Ja...Det vil som udgangspunkt stadigvæk blive betragtet som et tvangsægteskab. Dermed ikke sagt at Danmark ikke vil anderkende gyldigheden af ægteskabet, men i kan, som reglerne er pt, ikke søge om FS på baggrund af et fætter/kusine ægteskab efter danske nationale regler. Men efter EU reglerne vil i godt kunne.
Men det vil også først være "relevant" når i begge er fyldt 24 år, da 24 års reglen er jeres største problem pt. Den vil i også komme udenom ved at vælge løsningen som jeg henviste til i mit første svar til dig.
Så sæt dig nu ned og læs den vejledning som jeg sendte dig et link til. Svarene på mange af dine spørgsmål står i den vejledning.
-
kebabis
Kort vision
I virkeligheden er det sådan 1 uge efter vi blev gift fik vi problemer som du ved er jeg dansk statsborger. Men min mand blev truet af nogle shia folk fordi han blev gift med en "dansker" og fordi han er sunni, og det er så en af de grunde til at jeg vil have ham ud, kan jeg så stadig for ham ud med nogle andre regler eller?? og nu bor han I jordan.
-
soreng
Så skal han søge om asyl, men hvorvidt han kvalificerer sig til det, fordi nogle personer har truet ham tvivler jeg på.Han vil jo bare flytte til en anden by vil han ikke?.
Han kan som udgangspunkt stadigvæk ikke søge om familiesammenføring med dig efter de danske nationale regler. 24 års reglen kan der dispenseres for hvis ansøgeren er flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland, og det er der jo ikke tale om her. reglen om et fætter/kusine ægteskab er tvangsægteskab er noget der bliver taget endelig stilling til fra gang til gang.
Alt dette som jeg skriver her står altså også på nyidanmark.dk
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Jeres bedste chance er stadigvæk at i benytter jeg af EU reglerne som jeg beskrev i mit første svar.
-
fundiver199
Jeg er enig med soreng i, at det vil være mere end svært at overbevise Udlæningestyrelsen om, at parret ikke kan bo sammen i ansøgerens hjemland, fordi ansøgeren er blevet truet af nogle personer, der ikke bryder sig om det ægteskab, han har indgået. Svaret herpå vil givetvis være noget i retning af følgende, bare formuleret på en mere formel måde:
"ja ja det kan enhver jo komme og påstå. Desuden er (ansøgerens hjemland) et stort land, så I kan bare bosætte jer i en anden by, hvis ansøgeren har personlige konflikter med nogle mennesker i den by, hvor han bor nu. Den slags personlige småproblemer kan under ingen omstændigheder forpligte Danmark til at lade jer bo her."
Og derfor står parret givetvis til at få afslag både pga. 24-års reglen og formodningsreglen om de såkaldte "tvangsægteskaber". Den bedste - og formentlig også eneste - mulighed for parret er at udnytte retten til fri bevægelighed i EU, som soreng også opfordrer til. Jeg er 100% enig i den vurdering.