Hej
Jeg skal giftes til januar 2013 med min peruvianske kæreste. Vi undersøger mulighederne for at blive gift i enten DK eller Peru. Jeg ved godt, at det kræver flere dokumenter, hvis man skal giftes i Peru, men mine spørgsmål drejer sig først om familiesammenføring.
Hvis vi nu siger, at vi blev gift i Peru, så skal min peruvianske kæreste jo søge om familiesammenføring på den finske ambassade (den finske ambassade ordner det på vegne af DK) i Perus hovedstad Lima. Mit spørgsmål nu er hvor længe det tager at få dansk opholdstilladelse/familiesammenføring fra udlandet? Tager det max 3 måneder eller mere? Hvor længe skal vi mon vente til min kæreste kan flytte til DK?
Min peruvianske kæreste har en veninde hvis fætter blev gift med en spansk pige. Fætteren søgte på den spanske ambassade i Peru og det tog ca. 1 år inden han kunne komme til Spanien!!!!! Derfor jeg spørger hvor langt tid det tager til DK, da vi ikke ønsker at vente 1 år!!!
Den anden mulighed er at gifte os i DK og så søge herfra. Er behandlingstiden for opholdstilladelse/familiesammenføring kortere i DK end i udlandet? Nogen der ved noget om behandlingstiden i DK og i udlandet?
Vil gerne høre andres erfaringer/oplevelser på behandlingstiden/ventetid.
Med venlig hilsen
ViviTom
Ansøgning på familiesammenføring fra udlandet
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ansøgning på familiesammenføring fra udlandet
Du skal i hvert fald næppe sætte næsen op efter en sagsbehandlingstid på maksimalt 3 mdr. under NOGEN omstændigheder. Regn snarere med 6-12 måneder, især nu her, hvor US formodentlig får en ordentlig pukkel pga. at reglerne blive lempet her den 15. maj.
Hvor lang sagsbehandlingstiden er, afhænger snarere af, hvilke krav I skal opfylde, end af hvor ansøgningen bliver indgivet.
Du kan til en begyndelse læse en udmærket vejledning, som kan downloades her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
Hvor lang sagsbehandlingstiden er, afhænger snarere af, hvilke krav I skal opfylde, end af hvor ansøgningen bliver indgivet.
Du kan til en begyndelse læse en udmærket vejledning, som kan downloades her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
solskinsglad
Der er ingen forskel på, om du søger fra Danmark eller et andet land. Vi søgte via den svenske ambassade i Cuba, og vi kom i "3-måneders-bunken", da vores sag var simpel, og vi fik svar inden for 3 måneder. Ansøgningen sendes med kurer til US i København, og derfra er behandlingen præcis den samme, som den ville være, hvis du selv var mødt op med ansøgningen i København.
Vi kom til DK i 2010, og i 2011 søgte min kollega også, mens de begge var i Cuba. De fik ligeledes svar på under 3 måneder.
Hvorvidt du kommer i bunken med lang sagsbehandlingstid eller i bunken med kort sagsbehandlingstid har således intet at gøre med, hvor du afleverer ansøgningen. Spørgsmålet er, hvor kompliceret jeres sag er, samt hvor mange ansøgninger modtager, og om de har personale til at behandle dem.
Fordelen ved at søge fra Danmark er, at I kan vente i danmark, hvis det nu trækker ud. Fordelen ved at søge fra Peru er, at din mand ankommer til Danmark med alle rettigheder og med det samme kan starte arbejde/uddannelse/danskundervisning.
Vi kom til DK i 2010, og i 2011 søgte min kollega også, mens de begge var i Cuba. De fik ligeledes svar på under 3 måneder.
Hvorvidt du kommer i bunken med lang sagsbehandlingstid eller i bunken med kort sagsbehandlingstid har således intet at gøre med, hvor du afleverer ansøgningen. Spørgsmålet er, hvor kompliceret jeres sag er, samt hvor mange ansøgninger modtager, og om de har personale til at behandle dem.
Fordelen ved at søge fra Danmark er, at I kan vente i danmark, hvis det nu trækker ud. Fordelen ved at søge fra Peru er, at din mand ankommer til Danmark med alle rettigheder og med det samme kan starte arbejde/uddannelse/danskundervisning.
-
fundiver199
Servicemaalene er 3 maaneder for simple sager og 7 maaneder for komplicerede sager, hvor der f.eks. skal indhentes yderligere oplysninger fra 3. part som f.eks. en fraskilt aegtefaelle om samvaer med boern eller en dansk ambassade i udlandet omkring forholdene i ansoegerens hjemland etc. Altsaa typisk sager hvor kravene ikke er opfyldt, og hvor det derfor skal vurderes, om der skal gives dispensation.
Servicemaalene er kun retningsgivende, men da US vurderes paa, i hvor hoej grad de lever op til dem, er det noget, som de tilstraeber at goere. Saa de er en udmaerket rettesnor for, hvad man kan forvente. Men mh har ret i, at man ikke behoever hedde Einstein for at regne ud, at US kan faa en udfordring med at leve op til servicemaalene for aegtefaellesammenfoering i resten af 2012 og maaske ogsaa ind i 2013, hvis der kommer et boom i antallet af ansoegninger, naar de nye regler trader i kraft 15 maj.
Servicemaalene er kun retningsgivende, men da US vurderes paa, i hvor hoej grad de lever op til dem, er det noget, som de tilstraeber at goere. Saa de er en udmaerket rettesnor for, hvad man kan forvente. Men mh har ret i, at man ikke behoever hedde Einstein for at regne ud, at US kan faa en udfordring med at leve op til servicemaalene for aegtefaellesammenfoering i resten af 2012 og maaske ogsaa ind i 2013, hvis der kommer et boom i antallet af ansoegninger, naar de nye regler trader i kraft 15 maj.