SophiaS skrev:Hvordan staar vi ift. tilknytningskravet? Det er jo nok svaert at sige, da det er us's bedoemmelse, men hvad skoenner I?
Ja det er svært at sige, da der jo indgår flere elementer i tilknytningskravet. Er du opmærksom på 26-års reglen (i dag 28-års reglen)? Langt de fleste af de par, som ÆUG kommer i kontakt med, skal slet ikke opfylde tilknytningskravet, men mange kender eller forstår ikke 28-års reglen. Hvis I er blandt de få uheldige, der skal opfylde kravet, så læs praksisnotatet om det, som der er et link til i ÆUG`s vejledning:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
SophiaS skrev:For i ansoegningen er det som om der kun er to muligheder: at man allerede har en bolig af rimelig stoerrelse, eller man afleverer ansoegningen i udlandet og derfor ikke har en bolig endnu. Hvordan kan vi forklare og dokumentere at vi, pga vores situation, bor hos mine foraeldre og leder efter en rimelig bolig?
Det ved jeg ikke. Spørg Udlændingestyrelsen og vend gerne tilbage og fortæl om deres svar, så vi andre også kan blive klogere. Hvis I alligevel skal på boligjagt, så var det jo et eller sted meget oplagt at udnytte retten til fri bevægelighed i EU, så det kan I jo også overveje. Og da især, hvis I skal opfylde tilknytningskravet, og der kan herske tvivl om, hvorvidt I gør det eller ej.
SophiaS skrev:Er det muligt at faa udleveret en ansoegning paa spansk? og kan min mand saa svare paa spansk? Maaske paa det danske konsulat i Ecuador? Hvis dette er tilfaeldet, vil han saa kunne tage ansoegningen med til Danmark, og indgive den der? Eller skal jeg oversaette det hele for ham i Danmark? hvad saa med de dele hvor han selv skal skrive noget? Min mand kan jo ikke dansk ENDNU

Der findes ansøgningsblanketter på engelsk og dansk men mig bekendt ikke på andre sprog. Du kan da godt prøve at spørge US, men det er jo også et spørgsmål om, at deres sagsbehandlere skal kunne forstå, hvad der bliver skrevet, og US har altså ikke jurister ansat, som forstår russisk, kinesisk, arabisk, spansk og alle mulige andre sprog. Dansk og engelsk er de to sprog, der tales udbredt i Danmark, så et eller andet sted er det vel rimeligt at forvente, at man udfylder en ansøgning på et af de to sprog, hvis man gerne vil bo her.
Man får det jo også meget svært i hverdagen, hvis man ikke taler hverken et ord engelsk eller dansk, så det bør man da et eller andet sted sørge for at lære sig, før man overhovedet overvejer at flytte hertil. Man kan jo ikke engang købe et brød hos bageren eller spørge om vej i bussen, hvis man f.eks. kun taler russisk eller spansk.
Men som sagt: Hvis din mand ikke forstår så meget som 2 ord engelsk, så spørg US, om ansøgningsskemaet findes på spansk. Det kan godt være, at det gør, jeg har bare aldrig hørt om det. Eller måske findes der en kortfattet vejledning til det på spansk.
SophiaS skrev:Der staar flere steder at man har lov at indgive ansoegningen i dk mens man er paa visum, men der staar ogsaa at man ikke maa, hvis man har faaet fastsat en udrejsefrist. Men for at faa visum skal man da altid have en udrejsefrist. Hvordan haenger det sammen?
En udrejsefrist er, at når man har fået afslag på en ansøgning om opholdstilladelse eller har fået inddraget en opholdstilladelse og derfor får at vide, at man ikke længere opholder sig lovligt i Danmark og skal rejse ud inden for f.eks. de næste 7 dage. Så kan man ikke få lov at indgive en ansøgning om en ny slags opholdstilladelse, før de 7 dage er gået, men henvises til at rejse ud af Schengen og indgive sin ansøgning på en dansk repræsentation i sit hjemland eller et andet sted uden for Danmarks og Schengens grænser. Ideen hermed er, at man ikke skal kunne "blive hængende" for evigt på processuelle ophold ved at søge om først det ene og så det andet og så det tredje og på den måde trække tiden ud.
SophiaS skrev:Hvornaar skal man senest aflevere ansoegningen om FS naar ansoeger er i dk paa visum? Jeg har hoert man faktisk kan vente helt til sidste dag, er det rigtigt?
Ja.
SophiaS skrev:Mine foraeldre har inviteret os paa ferie et par uger til Scotland til sommer, det vil vi jo helst goere inden vi afleverer ansoegningen, da det jo saa bliver meget vanskeligt at rejse ud af landet. Kan det paavirke afgoerelsen at tage paa ferie et par uger inden aflevering af ansoegningen?
Nej men vær opmærksom på, at UK ikke er en del af Schengen, så det vil kræve et schengenvisum, der tillader 2 eller flere indrejser foruden et visum til UK og er dermed meget bøvlet. Så måske er det bedre at udsætte besøget i Scotland, til din mand har fået opholdstilladelse i Danmark og dermed i det mindste kan nøjes med at søge om visum til UK, og så holde årets sommerferie et andet sted. Man kan f.eks. finde en lignende natur i Norge, som er en del af Schengen.
SophiaS skrev:Hvor laenge faar man normalt ophold, foerste gang man soeger om opholdstilladelse?
2 år.
SophiaS skrev:Er der nogle saerregler, eller andet at vaere opmaerksom paa, om indvandring fra Ecuador eller Sydamerika generelt?
Nej.