Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
-
fundiver199
Re: Nye ægtefællesammenføringsregler - overgangsperiode
Ja det kan I da godt, men hun er her jo så bare ulovligt, indtil du flytter til Sverige, og hun rejser ulovligt ind i Sverige. Men det påvirker ikke opholdsretten, lige som det heller ikke påvirker opholdsretten, hvis din kone overtræder færdselsloven eller skatteloven.
Så ja I kan da godt bryde loven. Men hvorfor dog gøre det, når I med relativt beskedne anstrengelser kan gøre alting lovligt og dermed gå med panden oprejst, når I f.eks. skal tale med offentlige myndigheder?
Du får mig altså ikke til at skrive, at det er nogen god ide at overtråde loven helt bevidst, bare fordi man synes, at det er den mest bekvemme løsning lige her og nu. Hvis der forelå en eller anden nødretsagtig situation, var det noget andet, men det gør der jo ikke i jeres tilfælde.
Så ja I kan da godt bryde loven. Men hvorfor dog gøre det, når I med relativt beskedne anstrengelser kan gøre alting lovligt og dermed gå med panden oprejst, når I f.eks. skal tale med offentlige myndigheder?
Du får mig altså ikke til at skrive, at det er nogen god ide at overtråde loven helt bevidst, bare fordi man synes, at det er den mest bekvemme løsning lige her og nu. Hvis der forelå en eller anden nødretsagtig situation, var det noget andet, men det gør der jo ikke i jeres tilfælde.
Takker - er med på du selvfølgelig ikke vil opfordre til ulovligheder. Der er dog mange praktiske og økonomiske fordele ved at benytte sverigesmodellen (HVIS vi skulle få afslag på vores FS her i DK). Som du og andre tidligere har skrevet bliver man jo så fri for al det der FS halløj med danskprøve, sikkerhedsstillelse, lejlighedsstørrelser osv osv.
Og jeg har nu nok tidligere overtrådt loven ved at køre lidt for stærkt eller parkeret ulovligt
Og jeg har nu nok tidligere overtrådt loven ved at køre lidt for stærkt eller parkeret ulovligt
Og jeg vil altså på ingen måde kalde det "beskedne anstrengelser" at vi skal booke flybillet, pakke tøj, afmelde mobiltelefon og mange andre praktiske ting på de 7 dage hun har til at udrejse, hvorefter vi skal igennem alt det med at indlevere FS papirer, hvor hun skal rejse fra herodes til Pilatus i filippinerne for at indlevere dem.
Det kan være anstrengelserne er "relative" i forhold til nogen der må vente år før de kan være sammen, men i forhold til alle mine danske bekendte der bare kan bo sammen uden at bekymre sig om staten kommer og siger at nu må de leve hver for sig, så synes jeg det er relativt voldsomme anstrengelser.
...lige mit sure opstød ift den danske stat
Det kan være anstrengelserne er "relative" i forhold til nogen der må vente år før de kan være sammen, men i forhold til alle mine danske bekendte der bare kan bo sammen uden at bekymre sig om staten kommer og siger at nu må de leve hver for sig, så synes jeg det er relativt voldsomme anstrengelser.
...lige mit sure opstød ift den danske stat
Hej ÆUG
Først og fremmest tak for et verdensklasse forum, hvor jeg passivt har fulgt med siden jeg fandt min kæreste fra Brasilien, som nu er blevet til et ægteskab
Jeg har følgende spørgsmål:
Vi har søgt familiesammenføring efter de gamle regler, og da vi sagtens kunne opfylde de formelle krav efter disse regler.
Men vi er nu kommet frem til, pga. de væsentlig højere krav til garantien, at vi ønsker en evaluering efter de nye regler i stedet.
Kan man allerede nu meddele dette til udlændingestyrelsen, eller skal vi vente indtil loven er endeligt vedtaget?
Vi har fået brev om at der er givet processuelt ophold til indvandringsprøven er bestået, senest slutningen af juni 2012, hvorfor vi godt ville kunne vente med at meddele dette til udlændingestyrelsen.
Men vi vil jo helst have opholdstilladelse så hurtigt som muligt efterfølgende.
Som de nye regler ser ud til at blive udformet, vil det så muligt, så snart opholdstilladelsen er givet, men inden sprogprøven er bestået, at starte arbejde i Danmark?
På forhånd
Dk-BRA
Først og fremmest tak for et verdensklasse forum, hvor jeg passivt har fulgt med siden jeg fandt min kæreste fra Brasilien, som nu er blevet til et ægteskab
Jeg har følgende spørgsmål:
Vi har søgt familiesammenføring efter de gamle regler, og da vi sagtens kunne opfylde de formelle krav efter disse regler.
Men vi er nu kommet frem til, pga. de væsentlig højere krav til garantien, at vi ønsker en evaluering efter de nye regler i stedet.
Kan man allerede nu meddele dette til udlændingestyrelsen, eller skal vi vente indtil loven er endeligt vedtaget?
Vi har fået brev om at der er givet processuelt ophold til indvandringsprøven er bestået, senest slutningen af juni 2012, hvorfor vi godt ville kunne vente med at meddele dette til udlændingestyrelsen.
Men vi vil jo helst have opholdstilladelse så hurtigt som muligt efterfølgende.
Som de nye regler ser ud til at blive udformet, vil det så muligt, så snart opholdstilladelsen er givet, men inden sprogprøven er bestået, at starte arbejde i Danmark?
På forhånd
Dk-BRA
-
fundiver199
I kan ikke gøre noget, før de nye regler er vedtaget. Den nye "stopprøve" skal bestås senest 9 måneder efter, at man har fået opholdstilladelse. Og da man altså har en opholdstilladelse, medens man venter på at tage prøven, må man selvfølgelig også gerne arbejde og studere og alt muligt andet, som man nu måtte have lyst til, så længe det er lovligt. Man har alle de rettigheder, som man nogensinde får, bortset fra dem der er knyttet til at have dansk statsborgerskab eller have boet her et vist antal år som f.eks. stemmeret og ret til at blive ansat i politiet.
Og hvis man ikke består stopprøven, så er konsekvensen, at opholdstilladelsen inddrages. Lige som den også inddrages, hvis man bliver skilt fra sin ægtefælle eller modtager kontanthjælp, og der ikke er dispenseret fra forsørgelseskravet. Juridisk set er det helt den samme situation og dermed også de samme procedurer, der vil gøre sig gældende.
Og hvis man ikke består stopprøven, så er konsekvensen, at opholdstilladelsen inddrages. Lige som den også inddrages, hvis man bliver skilt fra sin ægtefælle eller modtager kontanthjælp, og der ikke er dispenseret fra forsørgelseskravet. Juridisk set er det helt den samme situation og dermed også de samme procedurer, der vil gøre sig gældende.
Nu bliver "overgangsperioden selvfølgelig mindre og mindre relevant, da loven efter planen vedtages om udner 3 uger, men jeg har dog fået Johannes Schmidt nielsen til at stille følgende spørgsmål til justitsministeren:
"Vil Udlændingestyrelsen, hvis ansøgeren ønsker det, stille en verserende sag om familiesammenføring i bero, så den færdigbehandles efter de nye regler, når L 104 træder i kraft – parallelt med den berostillelse, der er sket i anledning af de kommende regler om familiesammenføring for børn (L 150)?"
Skal nok vende tilbage hvis hun når at få et svar inden det alligevel er ligegyldigt
"Vil Udlændingestyrelsen, hvis ansøgeren ønsker det, stille en verserende sag om familiesammenføring i bero, så den færdigbehandles efter de nye regler, når L 104 træder i kraft – parallelt med den berostillelse, der er sket i anledning af de kommende regler om familiesammenføring for børn (L 150)?"
Skal nok vende tilbage hvis hun når at få et svar inden det alligevel er ligegyldigt
-
fundiver199
Ja hvis berostillelse først kan ske, når loven er vedtaget cirka 8. maj, og de nye regler så træder i kraft 15. maj, kan det jo efterhånden være ret ligegyldigt. Så er det kun det forhold, at Udlændingestyrelsen skal foretage ex officio vurderinger efter de nye regler, hvis de giver afslag efter 15. maj, der har betydning. Men det kan jo også tænkes, at ikrafttræden bliver udskudt til efter 15. maj, når man nu har været så relativt længe om at behandle L104. Og så får det jo betydning alligevel.
Altså som jeg stillede - og forstår spørgsmålet Johanne stillede videre, så er det hun spørger om, hvorvidt ansøgninger stilles i bero nu - for så at kunne blive behandlet når loven træder i kraft.
Men igen - det bliver mere og mere "ligegyldigt" som vi nærmer os.
Men igen - det bliver mere og mere "ligegyldigt" som vi nærmer os.
-
fundiver199
Helt ligegyldigt er det nu ikke, for US giver stadig afslag pga. pointsystemet. Og da der forståeligt nok kun er meget få, der søger lige nu, gør de ofte dette i løbet af nogle få uger. Så for dem, der ikke kan dokumentere "60 point" eller som skal opfylde tilknytningskravet, kan den på Nyidanmark beskrevne overgangsordning stadig ikke bruges til noget som helst.
Jeg har faktisk lige siddet i ÆUG`s rådgivning og vejledt en person, hvis ægtefælle fik afslag pga. pointkravet lige før påske. Hun fik så en udrejsefrist på 7 dage, og en klage kunne ikke give opsættende virkning. Så hun har nu måttet rejse tilbage til Filippinerne, hvorefter de så om cirka 1 måned skal starte helt forfra med en ny ansøgning. Og det var jo sådan set netop det, som bla. dine henvendelser til både Johanne og Zenia havde til hensigt at undgå.
I den konkrete sag havde sagsbehandlingen taget 7 måneder, fordi de skulle tage stilling til, om der kunne dispenseres fra kravene. Men i en anden sag i rådgivningen gik der kun 2-3 uger, før en ansøger fik besked om, at US manglende dokumentation for hendes point. Det var så en misforståelse, men mindre end 1 måned efter, at hun havde søgt, fik hun brevet om, hvornår hun skal bestå indvandringsprøven. Og alternativet - hvis hun ikke havde haft 60 point - havde givetvis været, at hun fik et afslag.
Så pga den langsommelige behandling af lovforslaget, og fordi Udlændingestyrelsen ikke er blevet pålagt at tage hensyn til det, før det er vedtaget, har overgangsordningen ikke haft nogen som helst betydning endnu. Udlændingestyrelsen kører stadig derudaf helt uden hensyn til, at der er nye regler på vej. Og det er der da forvaltningsmæssigt set heller ikke noget forkert i. Det konflikter bare unægtelig noget med de politiske løfter om, at de værste hindringer for FS ville være væk før nytår. Man må således formode, at det var nytår 2011, Statsministeren mente, da hun gav det løfte i oktober 2011, og ikke nytår 2012
Jeg har faktisk lige siddet i ÆUG`s rådgivning og vejledt en person, hvis ægtefælle fik afslag pga. pointkravet lige før påske. Hun fik så en udrejsefrist på 7 dage, og en klage kunne ikke give opsættende virkning. Så hun har nu måttet rejse tilbage til Filippinerne, hvorefter de så om cirka 1 måned skal starte helt forfra med en ny ansøgning. Og det var jo sådan set netop det, som bla. dine henvendelser til både Johanne og Zenia havde til hensigt at undgå.
I den konkrete sag havde sagsbehandlingen taget 7 måneder, fordi de skulle tage stilling til, om der kunne dispenseres fra kravene. Men i en anden sag i rådgivningen gik der kun 2-3 uger, før en ansøger fik besked om, at US manglende dokumentation for hendes point. Det var så en misforståelse, men mindre end 1 måned efter, at hun havde søgt, fik hun brevet om, hvornår hun skal bestå indvandringsprøven. Og alternativet - hvis hun ikke havde haft 60 point - havde givetvis været, at hun fik et afslag.
Så pga den langsommelige behandling af lovforslaget, og fordi Udlændingestyrelsen ikke er blevet pålagt at tage hensyn til det, før det er vedtaget, har overgangsordningen ikke haft nogen som helst betydning endnu. Udlændingestyrelsen kører stadig derudaf helt uden hensyn til, at der er nye regler på vej. Og det er der da forvaltningsmæssigt set heller ikke noget forkert i. Det konflikter bare unægtelig noget med de politiske løfter om, at de værste hindringer for FS ville være væk før nytår. Man må således formode, at det var nytår 2011, Statsministeren mente, da hun gav det løfte i oktober 2011, og ikke nytår 2012
Ja vi er jo i den situation - at vi ikke har angivet "nok" point. så selvfølgelig venter jeg spændt på om vi når at få afslag inde loven vedtages. Men som skrevet tidligere vil jeg ikke forholde mig specielt stiltiende, HVIS vi skulle få afslag, men har allerede gjort medie beredskabet klart. 
Een ting er at nogen får afslag og blot følger det afslag, noget andet vil helt sikkert være når nogen står frem i medierne og fortæller en menneskelig historie.
Så selvom jeg stadig åbner postkassen med spænding hver dag, vil denne spænding dog blive mindre og mindre efterhånden som vi nærmer os lovens vedtagelse.
Og i værste fald må konen selvfølgelig hjem og vende en tur - der vil blot blive en del råben fra min side inden det sker
Een ting er at nogen får afslag og blot følger det afslag, noget andet vil helt sikkert være når nogen står frem i medierne og fortæller en menneskelig historie.
Så selvom jeg stadig åbner postkassen med spænding hver dag, vil denne spænding dog blive mindre og mindre efterhånden som vi nærmer os lovens vedtagelse.
Og i værste fald må konen selvfølgelig hjem og vende en tur - der vil blot blive en del råben fra min side inden det sker
En anden "vinkel" er at de 2 sager du nævner her er væsentlig anderledes end en sag som min, da den ene sag reelt er startet for 7 måneder siden og man dermed kan sige at ansøger ikke kunne have en forventnign om at "undslippe" pointsystemet - og den anden sag førte ikke til et afslag.
Begge disse sager er jo væsentlig anderledes end en sag hvor ansøgningen er indgivet for nylig med angivelse af at man ønsker at blive behandlet efter de nye regler.
Men om nogen uger er vi alle klogere
Begge disse sager er jo væsentlig anderledes end en sag hvor ansøgningen er indgivet for nylig med angivelse af at man ønsker at blive behandlet efter de nye regler.
Men om nogen uger er vi alle klogere
-
fundiver199
Det har du ret i, og man kan da ikke udelukke, at Udlændingestyrelsen måske vil vælge ikke at sende et afslag afsted pga. pointsystemet, hvis servicemålet i sagen er langt fra at udløbe, og da navnlig hvis ansøgeren decideret har bedt om at få sagen sat i bero, til de nye regler er trådt i kraft. De måles således på, i hvor mange % af sagerne, de overholder deres servicemål, og har derfor ikke noget særligt incitament til at behandle sagerne endnu hurtigere end målene. Og i den sag, hvor der blev givet afslag, ville servicemålet på 7 måneder jo netop være blevet overskredet, såfremt de havde undladt at sende afgørelsen afsted.
Men det er jo altsammen meget "hvis og hvis"
Men det er jo altsammen meget "hvis og hvis"
Præcis...det eneste nogen i minsituation kan gøre er at tjekke postkassen 
Tror ikke US helt er klar på hvordan de skal håndtere overgangsperioden ....
Snakkede med US i tirsdags for at høre hvor langt de er med vores ansøgning, nu da vi havde fået dipositum retur ....
Damen jeg talte med sagde den var ikke afgjort endnu, og hun kunne også se
vi havde bedt om at få vores sag behandlet efter de nye regler !!!
Så spørger jeg om det er det de venter på eller hvad, det kunne hun ikke
svare på !!!
Lyder underligt.
så jeg vil spørge ind til det imorgen når Udlændingestyrelsen informerer torsdag den 19. april i Vejle
Snakkede med US i tirsdags for at høre hvor langt de er med vores ansøgning, nu da vi havde fået dipositum retur ....
Damen jeg talte med sagde den var ikke afgjort endnu, og hun kunne også se
vi havde bedt om at få vores sag behandlet efter de nye regler !!!
Så spørger jeg om det er det de venter på eller hvad, det kunne hun ikke
svare på !!!
Lyder underligt.
så jeg vil spørge ind til det imorgen når Udlændingestyrelsen informerer torsdag den 19. april i Vejle
hejsa Jeg har også snakket med udlændinge styrelsen idag for at høre nærmere. Da min kone har fået tilsigelse om at hun skal bestå indvandre prøven inden den 2/6-12 og jeg ville bare høre om hvad der skulle til for at vi kun skulle ligge de 50k i garenti og om det var teoretisk var muligt for hende og komme over så hun kun skulle består sprogprøven.
Ud fra det svar jeg fik virker det som om at de overhovedet ikke har læst lov forslaget og der heller ikke er begyndt at blive lavet nogle retnings linier for dem. Ud fra det jeg fik at vide Idag så aner de ikke hvad de skal gøre hvis loven som ventet bliver vedtaget om 3 uger.
Så jeg tror ikke man skal kunne forvente at få et reelt svar før tidlidst ugen efter loven er vedtaget hvilket vil sige på dagen hvor den træder i kraft.
Jesper
Ud fra det svar jeg fik virker det som om at de overhovedet ikke har læst lov forslaget og der heller ikke er begyndt at blive lavet nogle retnings linier for dem. Ud fra det jeg fik at vide Idag så aner de ikke hvad de skal gøre hvis loven som ventet bliver vedtaget om 3 uger.
Så jeg tror ikke man skal kunne forvente at få et reelt svar før tidlidst ugen efter loven er vedtaget hvilket vil sige på dagen hvor den træder i kraft.
Jesper