Banale spørgsmål

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
shkli85

Banale spørgsmål

Indlæg af shkli85 » 16.01.2012 18:27:59

Hej alle sammen på ÆUG,

Jeg håber at I vil svare på alle mine banale spørgsmål...

Som jeg har kigget lidt rundt på forumet, så er der mange der har vigtigere spørgsmål end mine. Jeg kan sikkert finde alle svarene på jeres side, og på nytidanmark.dk. Men jeg har alligevel valgt at skrive på forumet efter for at søge svar fra jer som har erfaringen med dette eller har goodies som kan hjælpe mig og måske mange andre!!

Mit situation er dette, Jeg er e 26år gammel Kineser med dansk statsborgerskab, jeg har en bachelor grad og er i gang med min kandidat. Jeg har været sammen med min kærestei snart 2½år, hun fylder 23 år til april. Jeg mødte hende iøvrigt i Kina. Vi har siden hendes første besøg til Danmark snakket om at hun skal flytte til Danmark når hun fylder 24, efter at hun har fået noget arbejdeserfaring, da hun blev uddannet i Hotel management på sammen tid som jeg blev bachelor. Hendes uddannelse er desværre ikke en bachelorgrad, men mere hen ad en university college (som der er så mange af i Danmark)

Vil hendes uddannelse være i vejen for hendes chance for at få en opholdstilladelse i Danmark?

Ellers havde jeg kigget på familiesammenførings, hvor vi giftes efter hendes X tids ophold i Danmark med hendes Visum.

Men jeg har dog støt ind i nogle af de familiesammenførings regler.

e.g. Krav til ægtefællerne
Her opfylder ikke 28års reglen, da jeg kun har boet i Danmark i 17 år (med et års ophold i Kina) og først fik mit statsborgerskab i 2003 (8år i Danmark).
Dog mener jeg at jeg opfylder dette:
"For den herboende ægtefælle betyder det, at der normalt stilles krav om, at vedkommende har haft fast ophold i Danmark i minimum 15 år, og at vedkommende har gjort en indsats for at blive integreret i det danske samfund."
Og at jeg er i gang med en kandidat uddannelse.

Men mit spg. ligger dog stadige på om jeg opfylder tilknytnings kravet? - da det er noget de ligger "vægt på" på deres overvejelser?

Derudover har jeg også disse spg. :
Kravet om selvforsørgelse:
Er S.U. under aktivt socialpolitik lov som vil hindre "familiesammenføringen"?

Der er snak om at pointsystemet vil blive ophævet, men hvornår kan man regne med det?

Boligkravet - Dette skulle gerne være i orden, da jeg er fornylig blevet ejer af en ejerlejlighed på 56kvm i Valby (ikke udsat område).

Økonomisksikkerhed - Skal jeg have 100.000 i min konto når jeg sender min ansøgning?

Fast-samliver 1½år - 2 år, dette kan vel klares ved forlængelse af Visum?

Jeg håber ikke at mit dansk har forvoldt for meget forvirring, da både min bachelor og kandidat foregår på engelsk, hvilket har betydet at min dansk er blevet betydeligt dårligere.

Glæder mig at hører fra jer!

Med Venlig Hilsen
Shawn Li

fundiver199

Re: Banale spørgsmål

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2012 06:42:35

Kære Shawn. Der er nye regler på vej. Det kan du læse om i en tråd, der står øverst under "bekendtgørelser" i det forum, som jeg har flyttet dit indlæg til. Forum hedder "familiesammenføring efter danske regler". Tilknytningskravet vil stadig være gældende, men i en lidt "mildere" form. Tilknytningskravet er en meget kompliceret størrelse. Du kan læse i afsnit 4.2 under bemærkning til lovforslaget, hvad tilknytningskravet præcis vil indebære fremover:

https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoerin ... 2146003161

De nye regler forventes at træde i kraft 1. juli 2012, men der kan selvfølgelig ske ændringer, før lovforslaget er vedtaget i Folketinget. Men indtil videre er det rimeligt at gå ud fra, at det, der står i lovforslaget, er det, der med størst sandsynlighed vil være gældende, når din kæreste er fyldt 24 år. Vær opmærksom på, at I kan søge, når hun fylder 23½, og så gælder opholdstilladelsen fra hendes 24-års fødselsdag. I vil derfor kunne søge i oktober 2012.

Bankgarantien på 50.000 kroner (hvis lovforslaget vedtages) skal først stilles, når/hvis ansøgningen i øvrigt er godkendt. Så hvis I f.eks. får afslag pga. tilknytningskravet, skal du ikke stille nogen garanti.

SU udbetales efter Lov om Uddannelsesstøtte og er ikke en social ydelse. SU står derfor ikke i vejen for, at man kan blive familiesammenført. Du kan se en liste over de "forbudte" ydelser, hvis du læser "jeg vil.... familiesammenføres". Der lægges ikke op til at ændre på denne del af reglerne i lovforslaget.

Hvis I ikke har lyst til at vente så længe, er der også "EU-løsningen", som du kan læse om under "jeg vil... flytte til Sverige/EU" og "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".

Kajka
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Kajka » 26.01.2012 16:29:26

Hej Fundiver!

Hvordan fortolker du følgende formulering ang. tilknytningskravet på side 20 af lovforslaget (det link du henviser til ovenover):

"Uanset hvor stærk tilknytning den herboende ægtefælle måtte have til Danmark, vil tilknyt-ningskravet efter praksis alene blive anset for opfyldt, hvis ansøger ligeledes har en vis selv-stændig tilknytning til Danmark, f.eks. i form af (et enkelt) visumophold. Tilknytningskravet vil som det altovervejende udgangspunkt ikke kunne anses for opfyldt, hvis en ansøger aldrig har været i Danmark."
Betyder det at ansøgeren kan komme her med en visa og søge familiesammenføring i forlængelsen af sit ophold?
Eller skal han/hun rejse hjem og bede om ny visa, komme igen? Hvordan fortolkes "aldrig har været i Danmark"..aldrig i forhold til hvad? Dennuværende visa ophold? Eller er det en regel der gælder for dem, der søger familiesammenføring mens ansøgeren er i sit hjemland og aldrig før har været i Danmark.
Jeg håber du kan svare mit spørgsmål.
Mvh
Kajka

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2012 17:58:23

Tilknytningskravet tilbageføres til den form, det havde fra juni 2002 til juli 2011. Og det betyder, at det kan være opfyldt, hvis den udenlandske ægtefælle er rejst til Danmark på visum og under sit visumophold indleverer en ansøgning om FS. Det er altså ikke nødvendigt med flere rejser frem og tilbage, men man kan ikke søge fra hjemlandet, hvis man aldrig nogen sinde har sat sine ben i Danmark.

Personligt synes jeg, at det er ret fornuftigt at se et land, før man beslutter, at der vil man gerne bo. Men hvad det sådan mere overordnede samfundsmæssige formål er med denne del af tilknytningskravet, det må jeg ærlig indrømme, at jeg aldrig rigtig helt har forstået :lol:

Kajka
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Kajka » 30.01.2012 07:17:20

1000 tak Fundiver!
Det lyder rigtig godt!
Kan du fortælle mig, hvor kan man finde de regler der bliver er gældende, dvs dem man henviser til fra fra 2011? For de siger hele tiden, at nogle ting bliver tilbageført til det de var på et tidspunkt i 2011. Men hvor kan man finde dem henne?
Jeg vil også meget gerne vide om der stadigvæk er den der "positivlisten" som gør, at man kan omgå 24års reglen hvis man har en af de jobs/uddannelser som står på positivlisten. Det kan jeg ikke læse mig ud af det lovforslag der er publiceret.

Det er den sidste afklaring jeg mangler for at se, om jeg kan undgå at tage turen til Tyskland. For det ser ellers lyst ud med de nye regler de foreslår.

PS så er min mand stadig i gang med at søge udrejsestilladelse fra sit land.
Mvh
Kajka

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2012 07:45:48

Du kan læse om den udgave af tilknytningskravet, der var gældende fra 2002 til juli 2011, og som regeringen planlægger at genindføre, her:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/9 ... r_2005.pdf

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at den eksisterende praksis omkring dispensationer pga. job på positivlisten videreføres. Dette er jo dog ikke noget egentlig lovfæstet, så det er noget, Morten Bødskov til enhver tid kan lave om på eller i hvert fald justere på. I loven står der kun, at dit og dat krav stilles, "medmindre særlige grunde taler imod det". Og hvad "særlige grunde" er, skal så udledes af forarbejderne til loven.

lauritsen73

Indlæg af lauritsen73 » 07.04.2012 23:39:59

Hej
Dette er mit første indlæg på denne side, og jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få lidt klarhed på.
Har boet i kina siden 1998, og de sidste par år pendlet frem og tilbage danmark/kina.
Blev gift med min kinesiske kone i danmark sidste sommer, og hun har også været på turist visa 5 gange i danmark de sidste 3-4 år.
Planen er nu at flytte til danmark slut 2012, men er ikke helt sikker på hvordan vi gør det.

1. Hvis jeg flytter til sverige, og fortsætter arbejder i dk, og så bor der alene i 3-4 måneder, hvorefter min kone kommer på turist visa til danmark, og vi så søger om familiesammenføring til dk med eu reglerne. Holder den?

2. Skal jeg inden de første 3 måneder i sverige søge om opholdskort som eu borger?

3. Hvad kan bedst anbefales eu regler eller danske regler? Hvis bank garanti, lejlighed, og forsørgelse ikke vil blive noget problem?

Mange tak på forhånd.
Laurits

DBS

Indlæg af DBS » 08.04.2012 05:41:13

1. Nej hun skal tilslutte sig til dig i Sverige, og sammen skal i flytte til DK

2. Nej du er nordisk statsborger, så det er ikke nødvendigt for dig, dine kone skal, når hun tilslutter sig til dig i Sverige.

3. Hvilke småkager smager bedst ?

Det er spørgsmål om smag, men vi valgte at bruge EU reglerne, da det var nemt for mig at flytte til Sverige, EU reglerne ændre sig ikke hele tiden (giver ro), og der er ikke så mange krav til at få permanet opholdskort.

mvh DBS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.04.2012 05:53:56

1) Din kone SKAL 'slutte sig til dig' mens du bor i Sverige, ellers kan du ikke bruge EU-reglerne. Derfor skal hun naturligvis have et visum til Sverige (dog et Schengenvisum). I kan tilrettelægge det således, at hun kommer, når du har været i Sverige ca. 3 mdr. og I så er i Sverige sammen et stykke tid, en uge eller en måned. Hvis I vil være sikre på at din kone kan få dansk opholdskort, kan der søges om det mens I bor i Sverige, men så må I planlægge et noget længere ophold, da behandling af den ansøgning godt kan tage flere måneder.

2) DU skal ikke søge om opholdskort, du skal blot registrere dig hos Folkbokföringen. Som nordisk statsborger kan du frit flytte til et andet nordisk land, og som EU-borger til et andet EU-land. Du skal blot have et EU-registreringsbevis, hvis du skal blive længere end 3 mdr.

3) Det er stadig lettere at få permanent ophold, hvis man kan bruge EU-reglerne. For tiden har Sverige dog valgt at gøre det besværligt for grænsependleres udenlandske ægtefæller at blive registreret og komme under sygesikring.

Du kan læse om de problemer her:viewtopic.php?f=7&t=9266
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2012 07:07:28

lauritsen73 skrev:Hvad kan bedst anbefales eu regler eller danske regler? Hvis bank garanti, lejlighed, og forsørgelse ikke vil blive noget problem?
Som de andre skriver, er det en smagssag. Det nemmeste er da at nøjes med at flytte en gang i stedet for to. Men man er bedre stillet efter EU-reglerne, og de er mere stabile. En del af de nye danske regler er en "stopprøve" i dansk, der skal bestås efter 9 måneder. Og det er da en noget stresset måde at starte sit nye liv i et nyt land. Og hvis den ikke bestås, jamen så mister din kone jo sin opholdstilladelse og må rejse hjem til Kina og søge om en ny helt forfra.

Og så er der reglerne om permanent opholdstilladelse. Her vil der stadig være et beskæftigelseskrav i de danske regler. Og om 5 år har der været mindst et folketingsvalg, og hvem ved, hvordan reglerne så bliver?

Men man kan da godt leve med disse ting. Det gør langt de fleste sammenførte par trods alt. Så det må jo vejes op imod det ekstra besvær og de ekstra udgifter ved at skulle flytte to gange i stedet for en.

lauritsen73

Indlæg af lauritsen73 » 08.04.2012 09:43:09

Et par spørgsmål mere :wink:

1. Jeg flytter til sverige først, og arbejder i dk. SKAL min kone så søge visum til sverige fra den svenske ambasade i kina, eller kan hun søge schlagen visa på den danske ambasade i kina som vi allerede har gjort mange gange uden problemer, og så flyve til dk.

2. Så har jeg boet i sverige i 3 måneder allerede, og hun flytter så ind hos mig, og vi søger opholdskort til hende.

3. Jeg har hørt nogle historier om at de nu i sverige gør det svært for hende at få opholdskort, når jeg arbejder i dk. vil det være et problem hvis hun kun er der i 1-2 måneder på sit schlagen visa uden opholdskort, og vi så søger til danmark under eu reglerne i de 2 måneder?

5. Hvis mine kone skulle gå hen og blive gravid mens vi er her, og søger om opholdstilladelse. Vil vi så kunne føde i danmark, eller bliver hun smidt hjem til kina?

Kunne godt tænke mig at søge efter de danske regler da vi godt kunne tænke os bare at komme hjem og starte et NORMALT familieliv, og spare en masse flytten frem og tilbage, men kan selvfølgelig også godt se problemerne, hvis vi står om 5 år med Pia kjærsgård som statsminister :twisted:
Det var nogle spørgsmål jeg lige kunne komme på :wink: kan godt være nogle går igen, eller lyder dumme, men jeg vil godt være helt klar når vi kommer til den tid hvor vi kommer hjem. :)

På forhånd tak fra kineseren :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2012 09:49:37

1) Man skal søge om visum til det schengenland, der er det primære mål for rejsen. Så nej man kan ikke søge om visum til Danmark, hvis målet med rejsen er at besøge en person, der bor i Sverige.

2) Ja.

3) Nej det vil ikke være noget problem. En kvittering for modtaget ansøgning om opholdskort i Sverige bør være dokumentation nok for, at du har haft et familieliv i Sverige med din kone.

5) Selvfølgelig bliver man ikke udvist, fordi man er gravid. Det ville da være helt vanvittigt. Men det er nok smartest at vente med at blive gravid, til opholdspapirerne er på plads. For ellers opstår der jo alle de problemer og diskussioner om sygeforsikring, som mange andre kæmper med. Og hvorfor dog udsætte jer selv for det, når I bare kan vente nogle måneder med at sætte et barn i Verden?

lauritsen73

Indlæg af lauritsen73 » 08.04.2012 18:59:26

Hej igen

Lige et par spørgsmål :wink:

1. Hvis vi søger under eu reglerne, hvordan vil det så se ud med læge / tandlæge besøg i dk for min kone? vil de kræve brugerbetaling, eller vil hun have samme rettigheder som jeg har i danmark?

2. Kan min kone læse på su, og måske arbejde ved siden af?

Det var lige hvad jeg kunne komme på :D

På forhånd tak

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2012 05:32:19

Din kone vil kun have rettigheder i det land, hvor I bor, og ikke i nabolande. Så svaret på dine spørgsmål afhænger af, om I bor i Sverige eller Danmark. Uddannelsesstøtte kan din kone desuden kun få, hvis du arbejder i det land, hvor I bor.

Besvar