Et par spørgsmål...eller 3 ;)

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
K-india

Et par spørgsmål...eller 3 ;)

Indlæg af K-india » 06.04.2012 09:35:29

Min indiske forlovede og jeg sidder og kigger på skemaet til familiesammenføring, og ser, at min (på det tidspunkt) ægtefælle skal have gennemført dansk A1, dvs. det skal vedlægges som dokumentation, og at han skal have været i Dk 2 gange (hvilket han også vil have på ansøgningstidspunktet)...Men hvordan skal han gennemføre kurset, inden han bor her?

Vi er begge et godt stykke over 24. Vi søger til juli.

Vi søger på disp. da jeg har særbarn. Skal vi stadig udfylde alle felter mht. forsørgelse, uddannelse osv? OG er eneste krav for at søge disp., at jeg ikke sætter kryds i feltet for, at de ikke skal tage hensyn til dette?
Mht. særbarn, så har jeg fælles forældremyndighed med faderen, og vi aftaler selv samvær. Ville det være smart at medsende kopi af papirerne, hvori der står, at vi har fælles forældremyndighed, og evt.på forhånd lave et stykke papir, hvor han skriver under på det samvær, som vi har? Vi taler fint sammen.

Vi vil bare lige sikre os, at vi har styr på sagerne, inden han pakker alle sine ting, sælger huset og flyver til Dk, for at bo sammen med mig :)

God påske
Mvh.
Karina

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Et par spørgsmål...eller 3 ;)

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.04.2012 09:42:02

Man kan sige, at jo mere dokumentation du "fodre" dem med i forhold til særbarnet, jo bedre. Derved skal US jo ikke ud i en større undersøgelse af tingenes tilstand hos andre myndigheder, men kan klare den ved skrivebordet.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

K-india

Indlæg af K-india » 06.04.2012 09:54:34

Kim P. Nyberg skrev:Man kan sige, at jo mere dokumentation du "fodre" dem med i forhold til særbarnet, jo bedre. Derved skal US jo ikke ud i en større undersøgelse af tingenes tilstand hos andre myndigheder, men kan klare den ved skrivebordet.
Super, jeg medsender det jeg har....men hvordan med dansk prøven? Jeg har læst vejledningen også, og jeg tror ikke helt, at jeg forstår det :? I ansøgningsskemaet ser jeg det som, at jeg han skal have bestået A1 for overhovedet, at kunne ansøge? Men andetsteds forstår jeg det, som at han skal bestå det inden for en vis tid. (Nu bliver det jo nok stopprøven, der bliver relevant, idet vi først søger til juli)...Og jeg synes også, at have hørt, at disse prøver slet ikke har relevans for os, idet vi søger på dispensation....

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 06.04.2012 12:37:38

Du skal ikke sætte kryds i punkt hvor der står at de ikke skal tage hensyn til dit særbarn

Samt udfylde 6.a og 6.b

I vores sag vedlagde jeg dokumentation på fælles forældremyndighed.
Derudover lavede jeg selv at dokument hvorpå vores samværs aftale blev nedfældet. hvor mange dage hvert sted hvilke dage osv, da sønnen er hver anden uge hos hver af os var det let. samtidlig blev fordeling af ferie osv også skrevet ind så som hvordan jul og nytår fordeles. ligeledes efterårs- og vinter ferien samt hvor mange uge hos hver i sommerferien..

Den skrev både hans far og jeg under på ( plus cpr nummeret og kontakt info)

Hvis du sørger for at have så mange info med i dokumentation er der en hvis chance for at sagsbahandlingstiden er korter... i vores tilfælde fik vi svar efter mindre end 4 uger... og prøv at læs en"en lille solstråle historie" de gjorde nogenlunde det samme og endte også med en kort sagsbehandlingstid så det er da værd at lave forarbejde så grundig som muligt..hvis barnet er under 6 år skal i være opmærksom på at samværet skal have et hvis omfang før man giver disp noget med 4 dage hver 14 dag hver anden weekend er hvis ikke nok... men det er der nok andre ´der bedre kan svare på. HVis barnet er over 6 får det status som selvstændig tilknytning, (taler dansk, gået i dansk institution og skole osv )

Alle punkter skal udfyldes selvom i forventer at få disp pga særbarn ( eller det vil jeg da anbefale)
Samt betal gebyret, men sæt kryd i sellve papiransøgningen at i er fritaget for gebyret... I får pengene tilbage hvis sagen bliver godkendt som en disp pga særbarn

Hvad angår danskkursus A1 har jeg forstået det sådan at hvis ægtefællen i dk er over 28 ( snart 26) frafalder det krav. jeg ved jo ikke lige hvor gammel du er........Det er et kursus der skal tages og dokumenteres inden ansøgningen. og kan tages når man er i dk på besøg for egenregning.

Men i søger jo pga disp af særbarn, så i skal jo egentlig ikke leve op til alle de krav anden end i ikke må være proformagift

K-india

Indlæg af K-india » 06.04.2012 12:45:43

Durmaz skrev:Du skal ikke sætte kryds i punkt hvor der står at de ikke skal tage hensyn til dit særbarn

Samt udfylde 6.a og 6.b

I vores sag vedlagde jeg dokumentation på fælles forældremyndighed.
Derudover lavede jeg selv at dokument hvorpå vores samværs aftale blev nedfældet. hvor mange dage hvert sted hvilke dage osv, da sønnen er hver anden uge hos hver af os var det let. samtidlig blev fordeling af ferie osv også skrevet ind så som hvordan jul og nytår fordeles. ligeledes efterårs- og vinter ferien samt hvor mange uge hos hver i sommerferien..

Den skrev både hans far og jeg under på ( plus cpr nummeret og kontakt info)

Hvis du sørger for at have så mange info med i dokumentation er der en hvis chance for at sagsbahandlingstiden er korter... i vores tilfælde fik vi svar efter mindre end 4 uger... og prøv at læs en"en lille solstråle historie" de gjorde nogenlunde det samme og endte også med en kort sagsbehandlingstid så det er da værd at lave forarbejde så grundig som muligt..hvis barnet er under 6 år skal i være opmærksom på at samværet skal have et hvis omfang før man giver disp noget med 4 dage hver 14 dag hver anden weekend er hvis ikke nok... men det er der nok andre ´der bedre kan svare på. HVis barnet er over 6 får det status som selvstændig tilknytning, (taler dansk, gået i dansk institution og skole osv )

Alle punkter skal udfyldes selvom i forventer at få disp pga særbarn ( eller det vil jeg da anbefale)
Samt betal gebyret, men sæt kryd i sellve papiransøgningen at i er fritaget for gebyret... I får pengene tilbage hvis sagen bliver godkendt som en disp pga særbarn

Hvad angår danskkursus A1 har jeg forstået det sådan at hvis ægtefællen i dk er over 28 ( snart 26) frafalder det krav. jeg ved jo ikke lige hvor gammel du er........Det er et kursus der skal tages og dokumenteres inden ansøgningen. og kan tages når man er i dk på besøg for egenregning.

Men i søger jo pga disp af særbarn, så i skal jo egentlig ikke leve op til alle de krav anden end i ikke må være proformagift
Tusind tak :)
Jeg er 31, og sønnike er 6 år. Vi har 50/50 samvær.

Jeg havde også som udgangspunkt forstået, at A1 var i forbindelse med tilknytningskravet, men når jeg kigger på ansøgningsskemaet, bliver jeg helt i tvivl :)

Proforma er det ingenlunde, så det krav opfylder vi med bravour :lol:

Rigtig mange tak for svar :D

Kh.
Karina

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 07.04.2012 10:58:24

:-) det er også sådan jeg forstår det, så det kan i slippe for, ellers så prøv at kontakte US de ved det helt sikkert :lol:

jamen så er det da bare med at være grundig ved jeres ansøgning dokumentere samværet osv, dem der har været grundig her får som regl hurtiger svar, da der jo er åbenlyse ting der viser at i har krav på disp... Personligt ville jeg anbefale det. US slipper så også for at skulle kontakte barnets far i har jo allerede en aftale på skrift...samtidlig skal ens tidliger partner ikke hives ind i ens nye forhold... Min søns far havde ret svært ved at se pointen i at han skulle blandes i den sag men gjorde de da gerne hvis det var men det blev så ikke nødvendigt

K-india

Indlæg af K-india » 07.04.2012 12:18:24

Ih, Durmaz, du er altså en skat ^^ Det er bare så dejligt, at det her forum eksisterer!

Nåh, men jeg fandt lige det jeg ledte efter på "Ny i Danmark", og der står jo højt og tydeligt, at det er en del af tilknytningskravet, og at der dispenseres for det, hvis vi er over 28, og det er vi jo; halvgamle folk ;) Ved ikke hvorfor, jeg ikke kunne finde det i går...

De får så meget dokumentation for samvær, at de sammenfører os på 2 dage, blot for, at undgå yderligere post fra os :lol:

Besvar