Venter på afgørelse som er truffet.......

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Hatipoglu

Venter på afgørelse som er truffet.......

Indlæg af Hatipoglu » 23.03.2012 16:43:58

Iflg orienteringsbrevet fra US ville vi få en afgørelse senest 21 marts 2012. Da vi ikke havde modtaget den lovede afgørelse, kontaktede vi US telefonisk og fik at vide, at der var truffet en afgørelse, men hun kunne ikke fortælle mig om afgørelsen og at den var sendt til politiet. Hvad det så end betyder.

Har efterfølgende haft følehornene ude og bl.a. vores omgangskreds og størstedelen lader til at mede, at det betyder, at politiet på et uangivent tidspunkt vil dukke op for at tjekke om vi virkelig bor sammen eller ej. Og, at hvis det er fordi ansøgningen er afvist, ville det komme med posten. Hvad skal jeg tro på og hvor længe skal vi vente?

Når afgørelsen kommer via politiet begynder min hjerne at tænke på forkyndelse, som kun kan være negativt.

Hvem ved noget????

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Venter på afgørelse som er truffet.......

Indlæg af Durmaz » 23.03.2012 17:53:32

tænker i ikke skal gå grund og bekrymre jer om det... ved ikke hvorfor men efter hvad jeg kan forstå er det normal at sagerne lige skal runde politiet, ved ikke om det er fordi de skal udstede opholdskortet...Har aldrig hørt nogle tale om at politiet tjekke om folk bor sammen... så tænker i skal lade være med at male fanden på væggen, og lad for gudskyld være med at lytte til en masse forklaringer og andres analysering...

Det er normalt at sagerne runder politi, det er set og hørt mange gange før, det ha ringen betydning...nu ved jeg jo ikke hvor i afleverede ansøgningen, om i var fysisk inde hos US i kbh eller om det var hos den lokale politistation....

Det er normalt at unaset svarede giver US ikke svar via telefonen man må pænt vente på den rette sagbehandlingsgang :-D uanset hvor frustrende det kan være...

Så tag det roligt, hvis i lever op til alle punkter så er det jo ingen ko på isen..

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 23.03.2012 17:54:38

Kan lige meddele at uanset om man for oph eller ej meddeles dette per brev og aldrig mundtlig

Hatipoglu

Indlæg af Hatipoglu » 23.03.2012 21:20:32

Tak for Jeres feedback. Det er utroligt frustrerende at få at vide, at "noget" er på vej.
For hvad f..... er "noget"?

anay

Indlæg af anay » 25.03.2012 12:20:28

Hatipoglu skrev:Tak for Jeres feedback. Det er utroligt frustrerende at få at vide, at "noget" er på vej.
For hvad f..... er "noget"?
Vi fik et brev om "Tilsigelse". Der stod bare at der var truffet en afgørelse. Det var sendt lige inden juleferien, så jeg skyndte mig at ringe og spørge hvad afgørelsen var, men det måtte de ikke oplyse over telefonen. Så vi måtte pænt vente en uge på at ferien sluttede inden vi kunne møde op. Vi fik selvfølgelig opholdstilladelsen da vi havde fuldt alle anbefalinger herinde. Afgørelsen var sendt 3-4 dage inden deres servicemål på 3 måneder udløb. Indtrykket det efterlader er at de bestemt ikke er glade for at give opholdstilladelser. Og når deres EU-forpligtelser binder dem til det, så skal sagen lige ligge nogle måneder inden man skal hive afgørelsen ud af dem.

Note: Vi søgte efter EU-reglerne, ikke de danske regler.

Hatipoglu

Indlæg af Hatipoglu » 26.03.2012 10:13:13

Jeg kan forstå, at erfaringerne er mange herinde.
Vi skulle have haft svar senest 21. marts og vi har til dd (26. marts) stadig intet hørt. Hverken en tilsigelse eller fra politiet, hvor afgørelse angiveligt skulle være sendt til.
Jeg har på US´s hjemmeseide forsøgt at finde ud a, hvad proceduren er, når de har truffet en afgørelse. Det har jeg desværre ikke kunnet læse mig til.
Jeg kan fortælle, at min mand er tyrkisk statsborger og jeg er dansk statsborger(ærkedansk). Vi hentede ansøgningsskemaet hos Slagelse politi (FA01) og afleverende det igen via borgerservice i Sorø ultimo marts 2011. Vi havde meget grundigt spurgt ind til gebyr mm og fik at vide, at det skulle vi ikke betale, da min mand var tyrker. Månederne gik og vi begyndte at blive utålmodige. I juli fik vi så at vide pr tlf, at "noget" var på vej. Man ville ikke oplyse, hvad "noget" var. I september fik vi så endelig kontakt til en kompetent informations-medarbejder, som kunne fortælle, at han stod til udvisning, da vi ikke havde betalt gebyr. Det gebyr, som vi fra begyndelsen fik at vide, vi ikke skulle betale. Det fik vi så hurtigt betalt. Lige før juleferien fik vi så brev om, at de skulle bruge yderligere oplysninger. Bl.a. fik point-papirer tilsendt. Disse sider var ikke en del at de oprindelige papirer som vi hentede hos politiet. Derefter vi så vores oritenteringsbrev. Så nu er frustrationen ved et nå topmålet hos os begge.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 26.03.2012 18:52:38

Det lyder lidt som om at der er sket en masse forvekslinger og informationer som ikke ahr været helt korrekt.. Alle skal betale gebyret medmindre man høre inden for de grupper som kan få disp. tyrkiske statsborger gift med dansker høre ikke under disse regler.

I søgte marts 2011 og det var de gamle regler, det lyder så som om at US var flinke og lod jeg betale for ny ansøgning som i så fik lov til at aflevere dette er så efter de nye regler som jo er poin systemet...

Det lyder som en meget forvirende sag, som måske bæger præg af at i inden i søgte ikke har undesøgt alle regler nøje, de rigtige steder, er sikker på at hvis i havde kontaktede US eller herinde havde i fået et helt andet svar nemlig betalt gebyret, det er altid en fordel at betale, da hvis man er fritaget aftomatisk får pengene tilbage, men hvis man undlader at betale kan hele sagen blive afvist alene på den bagrund...

Derudover kan jeg informere dig om at en kollega af mig søgte maj sidste år og skulle have haft svar inden dec der har først lige nu modtaget brev fra US omkrings at indvandringsprøven er det sidste de mangler så det er næsten et helt år og flere mdr efter de skulle have svar...

Den tidsfrits US giver er et servicemål, det betyder det er det de stiler ikke men ikke en deadline.... man kan sagtens ende med at måtte vente længere..

I må vente lidt endnu, der kan som regl godt gå lidt tid fra de sneder sagen til politiet til i får et brev fra US

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2012 08:09:23

Det er ikke ansøgerens statsborgerskab, der afgør, om der skal betales gebyr. Det afgørende er, om den herboende reference dvs. Hatipoglu er en økonomisk aktiv tyrkisk statsborger. Det har også hele tiden fremgået fuldstændig tydeligt at teksten på Nyidanmark.

Så jeg vil sige, at det er et udtryk for en meget fin konduite, at ansøgningen ikke er blevet afvist, og at Hatipoglus mand samtidig er blevet bedt om at forlade Danmark og har fået 5 års visumkarantæne for sit ulovlige ophold. Dette er således, hvad US faktisk burde have gjort efter loven.

At være uvidende og/eller have misforstået reglerne kan således normalt ikke fritage en for at følge dem. Men måske har man ladet tvivlen komme Hatipoglu til gode, fordi det ikke kan afvises, at en af US egne medarbejdere måske har givet forkerte oplysninger i telefonen, hvilket jo da også er meget beklageligt, når det som her har betydelige negative konsekvenser for parret, såfremt lovens bogstav var blevet fuldt.

Standardrådet fra US servicemedarbejdere burde således nok være, at hvis man selv er i tvivl om, hvorvidt man er fritaget for gebyret, og hvis man ønsker at opnå processuelt ophold, så skal man altid indbetale gebyret, hvorefter man så får pengene tilbage, hvis man er fritaget.

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 27.03.2012 09:25:20

(Durmaz) jeg tænker at det er helt vildt din kolega har ventet på svar i over et år,og jeg går ud fra at kæreste/ægtefælle har fået lov til at opholde sig i dk i det år mens de har ventet på svar, det i sig selv må da gøre at man pludselig får en anden tilknytning til dk,og man har så fået en form for hverdag sammen,i sådan et tilfælde vil det da være direkte ondt og grimt at give afslag,efter min mening.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.03.2012 09:39:55

Det kan du have ret i, men i princippet er processuelt ophold et meget generøst ekstra tilbud, der gives til en udlænding, der faktisk ikke har ret til at opholde sig i Danmark. Meningen er sådan set, at man som hovedregel skal have opnået sin opholdstilladelse, før man indrejser i Danmark. Så måske er det lidt meget at forlange, at fordi man har fået noget, man ikke havde krav på, så skal man også have endnu mere.

Sverige har f.eks. generelt ikke noget, der hedder processuelt ophold. Så på trods af deres på alle andre områder lempelige regler, så måtte et par i Sverige i en lignende situation have levet hver for sig i de 12 måneder eller nøjes med at være sammen andre steder end i Sverige.

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 27.03.2012 15:16:38

De søgte mens han var her på turistvisum og han fik prosesuelt oph så han har været her siden. Han skal op til prøven her om små 10 dage var det vidst så om en mdrs tid burde den være hjemme... De er begge oppe i årene, Så de tager det nu stille og roligt.

Hatipoglu

Indlæg af Hatipoglu » 08.04.2012 18:17:58

vi har nu fået telefonisk kontakt til den politikreds, som ligger inden med vores afgørelse. Han fortalte, at min mand skal udvises, da han ikke lever op til pointsystemet. Når afgørelsen bliver forkyndt for os, har han 7 dage til at udrejse.

Vi agter naturligvis, at følge US afgørelse og min mand vil rejse hjem. Men hvor lang tid skal der gå, før vi igen kan søge om visum og/eller familiesammenføring? Her tænker jeg på det nye lovforslag. Syntes ikke, at kunne læse mig frem til, om loven er vedtaget. Hvis loven er vedtaget, må det jo betyde, at der ikke vil blive nogen problemer med at få opholdstilladelse, da pointsystemet jo så skulle være afskaffet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2012 05:29:07

For at indrejse på visum skal din mand have været ude af Schengen i 3 måneder. De nye regler for FS forventes at træde i kraft 15. maj 2012, såfremt L104 vedtages som planlagt. Forsinkelser kan nok ikke udelukkes, da tidsplanen synes at være endog meget stram. Men det bliver naturligvis offentliggjort både her på hjemmesiden og på Nyidanmark, når de nye regler træder i kraft. Så følg dog lidt med, så I ved, præcist hvornår I kan søge igen. Den hurtigste måde at få en opholdstilladelse vil være, at din mand næste gang søger fra sit hjemland, så han ikke behøver at vente på, at han har været ude af Schengen i 3 måneder.

I skal være opmærksomme på, at hvis der er givet afslag pga. pointsystemet, så har US ikke nødvendigvis taget stilling til, om nogen af de andre betingelser er opfyldt. Så det kan godt tænkes, at I næste gang får afslag pga. en anden regel f.eks. tilknytningskravet, formodningsreglen om "tvangsægteskaber" eller reglen om, at du ikke må have modtaget sociale ydelser i 3 år.

Besvar