Sociale ydelser

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Schjerbeck

Sociale ydelser

Indlæg af Schjerbeck » 14.03.2012 13:15:39

Har lige læst dette :
 I september 2010 øgedes kravet til den periode, hvor den herboende ikke må have modtaget sociale ydelser, fra 1 år til 3 år
Betyder det at min hustru kan søge om kontanthjælp '( hvis hun ikke er i job ) efter at hun har været her i 3 år ?

Jeg var under det indtryk at man ikke kunne få nogen form for sociale ydelser indtil man fik sit permanente opholdstilladelse ... er det forkert ? ......

Får der står jo at man ikke må have modtaget hjælp gennem Social-loven når man søger om forlængelse ....

fundiver199

Re: Sociale ydelser

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 13:23:38

Nej det betyder, at I ikke kan opnå familiesammenføring efter Udlændingelovens §9, hvis du som den herboende referenceperson har modtaget sociale ydelser de sidste 3 år, før tilladelsen gives. Hvis du f.eks. har modtaget kontanthjælp eller revalidering i marts og april 2010, så vil din kone tidligst kunne få opholdtilladelse efter §9 1. maj 2013. Og tidligere var det altså sådan, at din kone i den nævnte situation allerede ville have kunnet få en opholdstilladelse 1. maj 2011 dvs. 2 år tidligere.

Schjerbeck

Indlæg af Schjerbeck » 14.03.2012 13:36:20

Ja ser det nu..... havde lige overset ordet "Herboende"....... bummer... havde lige håbet...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 14:10:20

Nej det var ikke nogen positiv nyhed men blot endnu en "robust og retfærdig" regel :lol:

Schjerbeck

Indlæg af Schjerbeck » 14.03.2012 14:22:56

Det værste er, at jeg er enig i at det er en god regel... set udefra..... den sørger for at der ikke er nogen der misbruger vores velfærdssystem... ihvertfald ikke mere end 2 år af gangen.... men det er bare irriterende når man ser den indefra, og har en hustru, der har svært ved at finde job pga tiderne....

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 16:20:58

Hvad er "misbrug" af velfærdssystemet? Hvis man står til rådighed for arbejdsmarkedet og bor lovligt i Danmark, er det for mig at se ikke "misbrug" at modtage de sociale ydelser, som Folketinget har vedtaget, at der skal være. Omvendt synes jeg også, at det er fint at klare sig selv uden socialhjælp, hvis man kan leve af f.eks. sin ægtefælles indtægt. Men det synes jeg gælder for alle, også for folk der har levet hele deres liv i Danmark.

Jeg kan godt se argumentet for, at den dansker, der ønsker en udenlandsk ægtefælle til landet, også selv må "yde lidt" for sagen ved at påtage sig et udvidet forsørgelseskrav i en vis periode. Så helt personligt kan jeg godt leve med de gældende regler på dette område, hvis der bliver sat en "udløbsdato" på kravet f.eks. i form af en meget mere generel adgang til tidsubegrænset opholdstilladelse efter 5 år.

ÆUG´s princippielle og officielle synspunkt er dog, at der skal være en generel adgang til ægtefællesammenføring for de mennesker, der bor lovligt i Danmark, og at der skal være ligebehandling med hensyn til de velfærdsydelser, som de via deres skattebetaling er med til at finansiere.

Lige nu må man dog være ærlig at sige, at det er så langt fra, hvor den politiske debat befinder sig, at det næppe er et realistisk mål at nå i mindst en hel generation fremover. Og sammenlignet med alle de krav, der forhindrer folk i overhovedet at komme til at bo sammen, har det derfor en relativt lav prioritet for ÆUG at forsøge at få afskaffet forsørgelseskravet.

Til gengæld ville det være rart, hvis danskerne vidste, at det eksisterede, hvilket ikke synes at være tilfældet. Gang på gang hører man således i den offentlige debat, at de sammenførte ægtefæller er "en økonomisk belastning", og Liberal Alliance har sågar haft succes med at markedsføre sloganet ”åbne grænser lukkede kasser”, som om det med de lukkede kasser var et helt nyt og genialt påfund :twisted:

Besvar