Dokumentation for relevant fuldtidsarbejde

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
OSHE

Dokumentation for relevant fuldtidsarbejde

Indlæg af OSHE » 12.03.2012 12:11:46

Vi står i en situation, hvor vi kraftigt overvejer at søge efter de gamle regler. Min kone har ikke tidligere dokumentation på engelsk fra hendes arbejde. Hun har nu fået hendes tidligere firma til at lavet et dokument som er underskrevet/stemplet, scannet og mailet til os. Mit spørgsmål er nu, om US vil kræve at få originalen?

Planen er at få afsluttet vores ansøgning efter de nye regler, så hun undgår indvandreprøven. Og der vil pointsystemet jo også være udgået, men vi overholder pt pointsystemet.

soreng

Re: Dokumentation for relevant fuldtidsarbejde

Indlæg af soreng » 12.03.2012 12:27:23

Hvis US gerne vil se originalen, så skriver de til jer og beder om det. Oftest er det fint nok for dem at få kopier af sådanne ting.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.03.2012 14:08:17

Hvis planen er at få ansøgningen afgjort efter de kommende regler, er det da ligegyldigt at vedlægge dokumentation for ”point”. Så skal I i stedet vedlægge et brev, hvor I skriver, at I ønsker sagen henlagt og afgjort efter de nye regler efter 15. maj 2012. Og det giver så kun mening, hvis din kone befinder sig i Danmark på et visum, der udløber før 15. maj 2012, og det er vigtigt for jer, at hun kan undgå at rejse hjem i de næste cirka 2 måneder. Ellers er det bedre at vente og søge efter 15. maj 2012, så man sparer 8.000 DKK i an-søgningsgebyr.

At vente er jo på mange måder den enkleste løsning. Så kan man udfylde et skema, der svarer til de regler, man søger efter, man behøver ikke skrive breve til US, man behøver ikke indbetale gebyr og oprette sagsnummer etc. Så jeg synes da, at det helt generelt skal være meget magtpåliggende at undgå en rejse til hjemlandet, for at det kan svare sig at søge nu, hvis man ønsker ansøgningen behandlet efter de kommende regler. Flybilletter koster selvfølgelig også penge, men man kan dog trods alt få en del billet for 8.000 DKK, afhængig af hvor i Verden, man kommer fra.

Alternativt kan man bide tænderne sammen og sige ”ok jeg tager squ den indvandringsprøve og jeg stiller bare 100.000 i garanti”, så man kan få sagen overstået, før det store rykind går i gang 15. maj 2012. Så slipper man til gengæld for ”stopprøven”, og i virkeligheden giver det vel mere ro i sjælen, at kravet om alt det prøvehalløj er overstået. Så de nye regler indebærer ikke kun fordele.

OSHE

Indlæg af OSHE » 12.03.2012 18:01:09

Tak for begge jeres svar. Idéen bag vores ansøgning er at få den færdigbehandlet midt/slut juni ved at ansøge midt/slut marts. Men vi bliver nød til at undgå indvandreprøven. Min kone vil godt nøjes med at kede sig i 3 måneder frem for 5 måneder plus den ekstra tid der nu vil opstå pga. ekstra mange ansøgninger. Eller har jeg misforstået noget her? At vores sag alligevel vil starte forfra d. 15. maj?

Alternativt har vi snakket om selv at betale for dansk undervisning modul 1 + evt. 2, men efter hvad jeg kan finde koster det ca. 7000,- for modul 1 på Studieskolen.

closed1

Indlæg af closed1 » 12.03.2012 18:06:20

Man kan ikke være sikker på at us færdig behandler en ansøgning på 3 måneder ,de har et servicemål på 3 måneder men det er slet ikke sikkert det går sådan . Så det kan an ikke sætte sin lid til .med selvfølgelig jo flere ansøgninger jo længere sagsbehandlings tid .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.03.2012 18:55:33

Jeg tror helt sikkert, at man skal forvente, at hvis en ansøgning skal behandles efter nye regler, så bliver servicemålet på 3 måneder sat fra den dato, hvor loven trådte i kraft dvs. 15 maj 2012. Og der bliver ikke taget det fjerneste hensyn til, om ansøgningen så er afleveret 15. maj 2012 eller 15. december 2011. Og det bør der da heller ikke. Hvis man gerne vil have sin ansøgning udsat, fordi det er mere fordelagtigt, jamen så må man jo bare vente. Sådan er det.

OSHE

Indlæg af OSHE » 13.03.2012 07:30:46

Tror du også dette er tilfældet, hvis vi kan få godkendt ansøgningen såfremt hun består indvandreprøven og derefter fejler denne prøve (efter d. 15. maj)? Der skal US af egen drift træffe afgørelse om, hvorvidt ansøgningen kan godkendes efter de nye regler. Vil dette ikke "bare" være at kræve, at hun så skal bestå stop-prøven i stedet for?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.03.2012 09:38:42

Jeg går ud fra, at du mener at din ægtefælle vil få en betinget opholdstilladelse? Således at betingelsen er, at indvandringsprøven bestås?

Det får man ikke! "Det betyder, at man kan få en opholdstilladelse, hvis man består indvandringsprøven, og hvis den ægtefælle, som bor i Danmark, stiller en økonomisk sikkerhed."

Altså: indvandringsprøven SKAL bestås, FØR man kan få opholdstilladelse, efter de nugældende regler.

Efter de nye, påtænkte regler får man opholdstilladelse, men for at bevare den skal man bestå "stopprøven".
mh
Rådgiver for ÆUG

OSHE

Indlæg af OSHE » 13.03.2012 10:46:53

Ja, det er nok mig der ikke får udtrykt mig klart nok. Det er følgende tekst fra Ny i Danmark jeg er interesseret i:

Kode: Vælg alt

Hvis Udlændingestyrelsen efter den 15. maj 2012 meddeler afslag på en ansøgning om ægtefællesammenføring, der er indgivet før den 15. maj 2012, skal Udlændingestyrelsen, hvis afslaget sker med henvisning til, at et eller flere af de krav, der ændres eller afskaffes ved de foreslåede nye regler om ægtefællesammenføring, ikke er opfyldt, af egen drift samtidig også træffe afgørelse om, hvorvidt ansøger kan meddeles opholdstilladelse efter de foreslåede nye regler om ægtefællesammenføring.
Hvis afslaget er, at hun ikke består indvandreprøven, hvad er den forventede sagsbehandlingstid så? De starter vel ikke forfra med 3 måneders sagsbehandling, da stop-prøven jo skal erstatte indvandreprøven.

Nu jeg tænker over det mht. indvandreprøven. Er det korrekt, at man har 3 måneder til at bestå indvandreprøven fra man får brev om dette fra US? Så US gør vel ikke mere ved ens sag før de 3 måneder er gået? Hvis dette er tilfælder så vil sagsbehandlingstiden bliver længere end hvis vi venter til d. 15. maj.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2012 18:15:20

OSHE skrev:Hvis afslaget er, at hun ikke består indvandreprøven, hvad er den forventede sagsbehandlingstid så? De starter vel ikke forfra med 3 måneders sagsbehandling, da stop-prøven jo skal erstatte indvandreprøven.
Det er nok et rimeligt gæt, at i den beskrevne situation vil ansøgningen kunne færdigbehandles rimeligt hurtigt. Men det afhænger jo også af US arbejdsbelastning. Det er jo ikke fordi, det nødvendigvis tager 3 måneder at behandle en ansøgning. Det er ligesom i supermarkedet, hvor det måske tager ekspedienten 1 minut at ekspedere dig, men hvor du forinden skal vente 10 minutter, fordi der er kø ved kassen, og nogle andre kom før dig.

Så det er et meget hypotetisk spørgsmål, hvor længe man vil komme til at vente i den beskrevne situation. Det kan være, at US vil prioritere at få færdigbehandlet de ansøgninger, som de allerede har vurderet efter de gamle regler, og hvor de derfor bare mangler at stille krav om bankgarantien og undersøge, om 24-års reglen er opfyldt. Men det kan også være, at sådanne ansøgninger må stille sig om i køen sammen med helt "friske" ansøgninger, lige som en person med 3 varer i indkøbskurven må vente i supermarkedet på hende, der har fyldt vognen op til randen og køber ind for langt over 1.000 kroner.

US kan jo - fuldstændig som ekspedienten ved kassen - være ret ligeglade med, hvor længe folk må vente. For dem er arbejdet det samme, uanset om de tager sagerne i den ene eller anden rækkefølge. Og hvis en sag skal vurderes efter et nyt regelsæt, fordi der er givet afslag efter et gammelt regelsæt, så kan US sagtens tillade sig at sige, at de regner deres servicemål fra den dato, hvor de begyndte at behandle sagen efter de nye regler. Dette er fuldstændig det samme som, at et servicemål også først regnes fra det tidspunkt, hvor en sag er fuldt oplyst. Så hvis US skal skrive til dig for at indhente manglende oplysninger, så kommer ansøgningen bag i køen igen.
OSHE skrev:Nu jeg tænker over det mht. indvandreprøven. Er det korrekt, at man har 3 måneder til at bestå indvandreprøven fra man får brev om dette fra US? Så US gør vel ikke mere ved ens sag før de 3 måneder er gået? Hvis dette er tilfælder så vil sagsbehandlingstiden bliver længere end hvis vi venter til d. 15. maj.
Ja man har 3 måneder til at bestå prøven. Men jeg går da ud fra, at US fortsætter behandlingen af ens sag, lige så snart de har modtaget dokumentation for bestået prøve. I princippet kan man tage prøven dagen efter, at man har søgt om FS, og så vil den vel ikke komme til at forsinke sagen overhovedet, da dokumentationen så når frem til US, længe før de er færdige med at vurdere de andre krav.

OSHE

Indlæg af OSHE » 13.03.2012 21:23:17

Tak for dit input. Vi vil vente med at ansøge til de nye regler er trådt i kraft. Der er for stor usikkerhed på hvordan US vil håndtere sagerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2012 22:19:56

Det tror jeg helt sikkert, at US vil sætte pris på. Det er ikke nogen fordel for dem at få en masse ansøgninger ind, som de først skal behandle efter det ene og så det andet regelsæt. Som alle andre vil de meget hellere tage fat i en sag og herefter gøre den færdig i et hug uden så mange komplikationer og frem-og-tilbage.

Så med mindre ansøgeren befinder sig i Danmark på et visum, der udløber før 15. maj 2012, og det er meget magtpåliggende at undgå en rejse til hjemlandet, jamen så vent dog de to måneder, som der er til 15. maj 2012, og spar dermed ansøgningsgebyret på 8.000 kroner. De penge kan man jo trods alt få meget andet for og herunder også flybilletter mm.

Besvar