Hjælp

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ChristinaM

Hjælp

Indlæg af ChristinaM » 29.02.2012 09:44:36

Jeg er en dansk pige på snart 24, som har en egyptisk kæreste på 25.

Jeg er interesseret i at få kastet lys over vores situation. Siden her er rigtig god, og jeg har fundet mange (forslag) til svar, men bare for at være helt sikker;

Situationen kort, vi kan bevise at vi har været sammen inden for de sidste 6 mdr, jeg kan stille bolig og økonomi til rådighed og sikkerhed... Og så er jeg gravid...

Vi ønsker at bo sammen i Danmark, da vi her kan give vores ufødte barn de bedste livsbetingelser. Men hvad gør vi nu?

Jeg forestiller mig at vi søger turistvisum til min kæreste, så perioden kommer til at lægge omkring termin (september) så han kan være med under fødslen. Styrker det egentligt vores situation at jeg er gravid?

Kan vi blive gift på rådhuset mens han er her på turistvisum så vi kan søge om familiesammenføring med det samme?

Hvad kræver det af min kæreste udover pas at komme herop på turistvisum?

Hvilke alternativer har vi?

Jeg håber der sidder en venlig sjæl derude, klar med svar.

Venlig Hilsen
ChristinaM

closed1

Re: Hjælp

Indlæg af closed1 » 29.02.2012 09:53:59

Hvis du går ind under vejledninger og læser jeg vil familiesammenføres der står en masse gode informationer . Der er også beskrevet andre alternativer som at flytte til et andet eu land og bruge eu reglerne .
I kan godt blive gift når han er her , gå ned på dit lokale borgerservice og spørg dem hvad de kræver for at i kan blive gift , der er nemmelig lidt forskel på kommune til kommune . Det er ikke nemmere at få familiesammenføring fordi du er gravid . :D

soreng

Indlæg af soreng » 29.02.2012 10:50:10

De officielle papirer som i skal have med på kommunen for ham er følgende.
Hans pas
Et dokument der svarer til den danske civilstandsattest. Det skal være på engelsk. Dette skal være legaliseret af den danske ambasade i Egypten, da Egypten ikke er et apostille land.

Med det i hånden løber i begge ned på det lokale kommunekontor, og får lavet en prøvelsesattest, og bestilt en tid til en vielse. Prøvelsesattesten kan ofte laves mens man venter, men nogle steder tager det et par dage.

2 minutter efter at i er blevet viet kan i stå på US's kontor og søge om jeres familiesammenføring, med jeres vielsesattest helt frisk fra printeren. :lol:

Som closed1 dog også skriver så er der nogle kommuner der tager lidt mere roligt på krav om stempler, legaliseringer osv osv, så ja, spørg dem først.

Og nej...US er fuldstændig ligeglad med om du er gravid. Senere vil barnet dog "hjælpe" din mand ved at tælle positivt for hans samlede tilknytning til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.02.2012 13:41:19

ChristinaM skrev:Vi ønsker at bo sammen i Danmark, da vi her kan give vores ufødte barn de bedste livsbetingelser. Men hvad gør vi nu?
Du starter med at sætte dig ind i reglerne for famiiesammenføring og de ændringer i disse, der forventes at træde i kraft 15. maj. Og så vurderer du ud fra dette, om det er realistisk for jer at blive familiesammenført efter danske regler, eller om I må bosætte jer i et andet land evt. kun i en periode. Det hele er meget udførligt beskrevet under menupunktet "vejledninger", så du printer de vigtigste af disse ud og sætter nogle timer af til læse dem. I første omgang naturligvis især den om familiesammenføring, og herefter evt. dem om at flytte til et andet EU-land og at flytte tilbage til Danmark igen.
ChristinaM skrev:Jeg forestiller mig at vi søger turistvisum til min kæreste, så perioden kommer til at lægge omkring termin (september) så han kan være med under fødslen. Styrker det egentligt vores situation at jeg er gravid?
Nej det kan man ikke sige. Det gør om noget kun jeres situation mere vanskelig, fordi du skal bruge tid og energi på at være gravid og på barsel frem for at gøre de ting, der skal til for at opnå FS som f.eks. at tjene penge eller flytte til Sverige.
ChristinaM skrev:Kan vi blive gift på rådhuset mens han er her på turistvisum så vi kan søge om familiesammenføring med det samme?
Ja hvis han har de rigtige papirer med fra Ægypten.
ChristinaM skrev:Hvad kræver det af min kæreste udover pas at komme herop på turistvisum?
Det kræver et udfyldt ansøgningsskema, en invitation fra dig, 2 stk. pasfoto, betaling af ansøgningsgebyr, dokumentation for, at I er kærester og har set hinanden inden for 12 måneder, sandsynliggørelse af at han har tænkt sig at rejse hjem, når hans ferie i Danmark er slut, en rejsesygeforsikring, returbillet og et eller flere besøg på den nærmeste repræsentation, hvor man kan søge om visum til Danmark. Du kan finde flere informationer om visum under menupunktet ”vejledninger”, på Nyidanmark og på ambassadens hjemmeside.

Besvar