Forældremyndighed og dødsattest

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TTJT

Forældremyndighed og dødsattest

Indlæg af TTJT » 30.03.2008 21:47:47

Hej allesammen og tak for hjælpen ved tidligere problemer.
Men nu er vi igang igen:
Min kone (fra Nigeria) har to børn, som vi nu prøver at få hjem til Danmark.
Faderen til børnene døde for ca. tre år siden.
I forbindelsen med familiesammenføringssagen har vi fået dokumenteret min kones forældremyndighed over børnene ved "Nigerian High Court", og indsendt den (kopi) til US. Nu beder US så, underligt nok, om dokumentation for hendes forældremyndighed, udstedt ved en domstol i Nigeria, som jeg nu nok mener de har fået, samt en dødsattest for faderen. For det første forlangte de ikke dødsattesten i ansøgningen, men dokumentation for forældremyndighed, og for det andet bliver det vanskligt at skaffe en dødsattest for en person man ikke er; 1. i familie med, 2. gift med.

Citat Skema2 FA2b:
"Dokumentation for forældremyndighed over barnet (i kopi eller original med autoriseret oversættelse til enten dansk eller engelsk). Skal kun vedlægges, hvis barnet er født uden for ægteskab, eller barnets forældre..."
Børnene er født uden for ægteskabet (Check!)

Vi bestemte os på forhånd at sende en advokat til domstolen for at få dette punkt (forældremyndighed) på plads, ikke bare fordi vi fandt ud af at faderen døde for år tilbage, men også for at sikre os overfor min kones familie i Nigeria, samt selvfølgelig i forbindelse med FS.
Det der undrer mig mest er, at hvis vi har forældremyndigheden på plads, er faderens rolle jo egentligt af mindre betydning?
Vi er lidt usikre på hvordan vi skal forholde os, men vil som udgangspunkt fortælle US at de har modtaget en domstolskendelse på forældremyndigheden, og det må være hvad de kan gøre krav på, især eftersom min kone ikke var gift med børnenes far.
Eller hva´?

Besvar