Boligkrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
TKJ

Boligkrav

Indlæg af TKJ » 19.02.2012 13:31:29

Kære ÆUG.
Jeg har et spørgsmål angående boligkravet, som jeg håber i kan gøre mig klogere på.

Boligkravet: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... igkrav.htm
At råde over egen bolig betyder, at den herboende ægtefælle skal have en bolig, som han/hun er ejer, lejer, andelshaver, anpartshaver eller lignende af. Hvis der er tale om en lejebolig, skal lejemålet være tidsubegrænset eller være på mindst 3 år fra den dato, hvor ansøgningen bliver indgivet. Fremleje af en bolig opfylder ikke boligkravet.

På min lejekontrakt står følgende:
"Lejemålet begynder den 01.09.2010 og fortsætter, indtil det opsiges"
Altså er det tilsyneladende et tidsubegrænset lejemål.

Men så til sidst i lejekontrakten under "Særlige vilkår" står følgende sætning:
"Ad §1: Det lejede er en ejerlejlighed og lejemålet kan i medfør af lejelovens § 83, litra a, opsiges med 1 års varsel, såfremt udlejer selv ønsker at benytte det lejede."
Det skal siges at lejligheden har været lejet ud i omkring 10 år uden denne regel er blevet benyttet.

Nu er spørgsmålet så om hvilket af de 3 tilfælde der er gældende.
1. Opfylder lejemålet boligkravet uden problemer.
2. Opfylder lejemålet helt sikket ikke boligkravet.
3. Afhænger det af om sagsbehandleren er i godt humør.

closed1

Re: Boligkrav

Indlæg af closed1 » 19.02.2012 14:13:15

Jeg håber da sagsbehandleren er i godt humør :lol:
Jeg tror ikke der skulle være nogen problem i den lejekontrakt .
Mange lejemål kan opsiges hvis ejeren selv vil benytte boligen med 1 års varsel .

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2012 10:52:36

Umiddelbart vil jeg tro, at et sådan lejemål ikke opfylder lovens krav om mindst 3 års rådighed over boligen på ansøgningstidspunktet. Men når du har boet i boligen i 2 år, så betyder lejeloven, at kontrakten ikke længere kan siges op af udlejer andet end ved misligholdelse fra din side, og så er den del af kontrakten faktisk juridisk ugyldig og vil til enhver tid blive tilsidesat af huslejenævnet, hvis din udlejer forsøger at gøre den gældende.

Det er din udlejer så åbenbart ikke klar over, eller også håber han bare på, at du ikke er klar over det eller er så "flink", at du ikke vil benytte dig af det. Så med opsigelsesvarslen på 12 måneder kan man muligvis godt argumentere for, at du nu råder over en "permanent" bolig, forudsat at du ikke er blevet opsagt, fordi den kontrakt, I har lavet, slet og ret er i strid med lejeloven og dermed ugyldig. Din udlejers sidste chance for at "slippe af med dig" var således at sige dig op, da du havde boet der i 12 måneder.

Så alt i alt en "spændende" situation, som jeg da meget gerne vil høre, hvad US ender med at sige til :D

closed1

Indlæg af closed1 » 20.02.2012 11:08:35

Når lejligheden har været lejet ud de sidste 10 år ,ville det så ikke være en ret streng tolkning af kontrakten at den ikke er god nok ? Ud fra at den har været lejet ud så længe så tyder det da ikke på at den lige bliver opsagt . Men selvfølgelig man ved jo aldrig .

closed1

Indlæg af closed1 » 20.02.2012 11:25:46

Jeg har lige talt med en advokat i den by hvor jeg bor .Han er alle udlejers skræk for han kører primært boligsager . Han siger at han har, feks for en lejer, vundet over en udlejer som ville smide lejeren ud . Der var ingen lejekontrakt ,men lejeren havde betalt en husleje svarende til det normale for det lejede .Derfor antog man de normale lejebetingelser for udleje af bolig skulle lægges til grund for det lejede . Derfor kunne udlejeren ikke smide lejeren ud og der blev lavet en ny kontrakt.

TKJ

Indlæg af TKJ » 20.02.2012 17:41:24

Hej
Mange tak for jeres svar.
Er der nogen som helst chance for at man kan få US' vurdering af lejligheden uden man skal lave en FS ansøgning?

Ansøgnings gebyret bliver sandsynligvis fjernet om nogle måneder, men det ville alligevel være træls at sætte sig i en situation hvor man risikere at mere end fordoble sin ventetid, hvis man bliver afvist og så hurtigt skal ud og finde ny lejlighed. Så kunne man overveje at spare bekymringerne til FS ansøgningen og "bare" få fundet en ny lejlighed.

closed1

Indlæg af closed1 » 20.02.2012 17:48:31

Man kan ikke få us til at vurdere noget på forhånd ,det eneste de vil sige med sikkerhed er hvad klokken er. :lol:

Jeg ville nu lade som ingen ting og sende en kopi af kontrakten samt resten af de ting de skal bruge .Skriver de så tilbage at den ikke går så kan du tage den der fra .

Ps Kunne du ikke spørge udlejeren om det med opsigelsen kan fjernes så han laver en ny kontrakt ?

TKJ

Indlæg af TKJ » 20.02.2012 18:00:46

Vil i mene at det i en ansøgning ville være bedre at tage tyrene ved hornene og så vedhæfte en skrivelse hvor man ud fra relevante lovtekster og praksis på området forklarer, at lejligheden ikke kan opsiges af udlejer de næste 3 år.

Eller er det bedre at undgå at sætte fokus på den problematiske paragraf før et evt afslag. Ville man i så fald skulle starte en klagesag, eller kan man godt kommentere en sag ved afslag og muligvis påvirke den endelige konklusion?

Endnu engang tak for jeres svar!

closed1

Indlæg af closed1 » 20.02.2012 18:06:37

Jeg ville ikke skrive noget som helst , får man afslag kan man klage straks og der kan man så forklare sig . Hvis du er nervøs så spørg udlejeren om han vil lave kontrakten om / lave et tillæg at du ikke bliver opsagt de næste 4 år :D

Det er jo altid en smagssag hvordan man vil gøre tingene ,men at starte med at gøre us opmærksom på et måske slet ikke eksisterende problem er en dårlig ide.

Besvar