søger hjælp

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

sahar26

søger hjælp

Indlæg af sahar26 » 16.02.2012 16:24:48

Hej

sikker et godt sted jeg har fundet, jeg har læst lidt herinde og håber på i kan hjælpe mig også med min sag
jeg er fra iran og er 26 år gammel.jeg er blevet forelsket i en fyr som desværre ikke har opholdstilladelse i tyskland. hans case er i tyskland og fingeraftryk i tyskland.
han kom til Danmark søgte asyl men sendt tilbage
han var også i sverige og norge søgte asyl men de sendt ham tilbage til tyskland igen :D

han er fra iran også, men født og opvokset i irak. dvs han står faktisk som iraker

jeg talte med uddlandsstyrelsen og de siger de ikke vil tage imod min ansøgning fordi jeg ikke har papir på at vi er gift.
ja jeg besøgte ham i tyskland og snakkede med hans advokat om vi vil giftes ,men de fik vi ikke lov til pga hans afslager hvilket gjorede mig enormt sur

han kom til danmark igen men fik ikke lov til at blive her derfor sendte de ham igen tilbage til tyskland. jamen jeg blev ved med at snak med kommunen at jeg vil giftes med ham de må hjælpe os men nej det hjælp ikke

hvad gør vi nu ?
jeg vil aldrig giv op. aldrig. nu har jeg fundet jer. jeg forventer jeres hjælp

jeg har læst her på hjemmesiden at hvis an asyl ansøger rejser ud fra det land han/hun har cas og finger aftryk i forhindrer ham i at komme tilbage til europa via familiesammenføring ? fordi han har begået den fejl at han han har krydset grænserne uden at det er lovligt , er det rigtig?

hvis min kæreste skriver på at blive sendt tilbage til iran,og her søger jeg familiesammenføring må han så ikke kom tilbage her via familiesammenføring?

sorry mit dansk sprog er ikke fint men måske til at forstå :)

fundiver199

Re: søger hjælp

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2012 17:14:38

For det første skal I jo være gift for at søge om FS, og når det ikke kan ske i Danmark eller Tyskland, fordi din udkårne ikke har såkaldt "lovligt ophold", så må I jo finde et andet sted at gifte jer. Det kunne så være i Iran, og andre i forum har også fået det råd, at det teoretisk set er muligt at blive gift i Sverige, selvom man ikke har lovligt ophold. Men at det selvfølgelig er forbundet med en risiko for at blive pågrebet og udsendt, da man jo er nødt til at indrejse ulovligt.

For det andet vil det være tysk lovgivning og praksis, der afgør, om din udkårnes opførsel bliver "straffet" med en udvisning med efterfølgende indrejseforbud og indberetning til SIS, der så vil have i hvert fald en vis retsvirkning også i de andre schengenlande.

Men her er vi dels ude i andre landes lovgivning og dels i nogle hjørner, som jeg ikke ved så meget om, så det vil jeg ikke påstå, at jeg kan hjælpe dig med at skabe fuld klarhed over. Og umiddelbart må det være i Tyskland, at I skal søge svar på, om din udkårne - i princippet - vil kunne få en opholdstilladelse i et andet schengenland, hvis han lader sig hjemsende frivilligt, og i øvrigt opfylder betingelserne herfor.

Herudover er der så også det ikke helt trivielle spørgsmål, om I overhovedet opfylder alle de danske krav til familiesammenføring. Så det bør du måske også lige sætte dig ind i ved f.eks. at læse vores vejledninger, før du beslutter dig for at blive gift med en mand, som du efterfølgende kun kan komme til at bo sammen med, hvis du er villig til at flytte til et andet land end Danmark.

sahar26

Indlæg af sahar26 » 16.02.2012 17:26:46

ja nemlig jeg har også læst herinde at man kan blive gift i sverige. man skal jo blive i sverige og søge familiesammenføring i sverige efter eu reglerne det betyder så at jeg skal bo i sverige indtil den dag han får ophold og herefter svensk pas
jeg bor i frederikshaven er tæt på gøteborg ja med 3 til 4 timer tror jeg det er færge til gøteborg. tror du at det er iorden at bare flyt adrese til gøteborg og abrjede i frederikshaven.

jeg arbejder på sygehuset

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.02.2012 17:56:34

Kun hvis du også reelt bor i Göteborg og overnatter der mindst 4 nætter om ugen i gennemsnit. Ellers kan du ikke få lov at have adresse i Sverige. Jeg ved ikke, om dette kan forenes med dit arbejde på sygehuset, men helt umuligt er det måske ikke. Det kommer jo bla. an på, hvordan vagterne er tilrettelagt. Du skal kunne redegøre for, hvordan din hverdag hænger sammen, og hvor meget du er hjemme i Sverige. Ellers får du aldrig lov at folkebogføre dig i Göteborg. Det er klart, at man vil have særlig fokus på usædvanlige livsmønstre, som pendling med færge over så lange afstande må siges at være. Men kan du dokumentere, hvordan din hverdag hænger sammen med vagt- og færgeplaner og færgebilletter, så kan det selvfølgelig lade sig gøre. Der er andre før dig, der har gjort noget lignende.

sahar26

Indlæg af sahar26 » 16.02.2012 19:52:08

jeg skal videre uddanne mig snart dvs start på skolen. :D jeg kan kun nå at gifte mig med ham i sverige hehe så er jeg nød til at drop det med at søge familiesammenføring i sverige efter eu reglerne. måske kunne jeg bare vælge blive gift i sverige og vend tilbage søge familiesammenføring i Danmark hvad synes du ?

sahar26

Indlæg af sahar26 » 16.02.2012 19:57:25

how jeg kom i tanke om han kan da rejse hjem og kom på besøg mig, søge visa til Danmark spørgsmålet er så 'kan vi giftes hvis han kommer her til på - visum -?

MSH

Indlæg af MSH » 16.02.2012 23:09:38

Hej Sahar,

du skal lige være opmærksom på, at du kun kan bruge EU-reglerne for familiesammenføring i Sverige hvis du er dansk statsborger.

Hvis du er flygtning fra Iran med iransk statsborgerskab er det nok de nationale svenske regler for familiesammenføring du skal sætte dig grundigt ind i. Du nkan læse mere her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

MVH,

MSH.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2012 07:17:29

Hvis Sahar er iransk statsborger, har hun slet ikke lov til at bosætte sig i Sverige uden først at skulle søge om opholdstilladelse på lige fod med alle andre udlændinge, der ikke er borgere i de nordiske lande eller EU-landene. Nok har Sverige en forholdsvis liberal udlændingelovgivning, men de har ikke "fri indvandring" for borgere fra hele verden :wink:

Cinos

Indlæg af Cinos » 17.02.2012 09:13:26

Hej Sahar

mht. til din post om:
how jeg kom i tanke om han kan da rejse hjem og kom på besøg mig, søge visa til Danmark spørgsmålet er så 'kan vi giftes hvis han kommer her til på - visum -?
Jeg er selv Iraner, men Dansk Statsborger og har søgt Schengenvisum for min Kone i Iran. Du skal lige være opmærksom på at IRAN/IRAK er under " asyllandsgruppen " listen, dvs. at der normalt kun gives visum til ægtefæller/registrerede partnere/faste samlevere, børn under 18 år samt forældre. Ved faste samlevere forstås personer, der kan dokumentere, at de har boet sammen med personen, som de ønsker at besøge, i et fast samlivsforhold på fælles bopæl i mindst 1½ år.

sahar26

Indlæg af sahar26 » 17.02.2012 09:15:05

jeg er flygtnig og jeg har dansk statsborgerskab.
jeg fik ikke svar på de to øverste spørgsmål :cry:

Cinos

Indlæg af Cinos » 17.02.2012 09:57:00

sahar26 skrev:jeg er flygtnig og jeg har dansk statsborgerskab.
jeg fik ikke svar på de to øverste spørgsmål :cry:
Godt sålænge du er Dansk Statsborger.

Det vigtigste her er at Blive gift sammen, inden i kan søge FS.

Hvis manden har tilladelse til at rejse, vil det evt. være en mulighed og Rejse til Dubai, og Gifte jer der?
Min kone og jeg valgt og rejse til dubai og gifte os.
Registrer jer, og få de stempel der skal til. ( se min post under Visum, hvor jeg beskriver min situation )

Men nu ved jeg self. ikke om din kæreste har en rejseforbud.

sahar26

Indlæg af sahar26 » 17.02.2012 10:24:19

hej cinos
han er jo asyl ansøger i tyskland og ikke må forlad landet :D
vi kan måske overveje blive gift i sverige , her skal han til sverige :D og have iraks pas med og jeg mit dansk pas, efter blive viet vender han tilbage til tyskland og jeg tilbage til Danmark.
vi vil så herefter søge efter danske regler men vente ligeeeeeeee med send ansøgning ind 16.maj :D :D en dag efter nye regler træder i kraft :wink:

Cinos

Indlæg af Cinos » 17.02.2012 10:35:49

yup det er korrekt.

det lyder fornuftigt.

Held og lykke med det. Movafagh Bashi :)

p.s husk at 15 maj er stadigvæk ikke med 100% sikkerhed endnu, men følg med siden her for løbende opdatering mht. datoer osv.

sahar26

Indlæg af sahar26 » 17.02.2012 11:18:51

merci azizam :P

da du blev gift i dubai hvad skulle i have med - hvordan gjorede i det , det er kun for at ved det :wink:

Cinos

Indlæg af Cinos » 17.02.2012 13:08:18

Hej Igen

Det kan jeg sagtens beskrive, kan også være til nytte for andre dansk statsborger som beslutter sig for at gifte sig i Dubai eller lign.

1. Foretaget en blodprøve i hospitalet i dubai , hvor de tjekker begge par for Diverse sygedomme, og blod kompatibilitet.
I mellemøsten SKAL man have en dokumentation for at begge parter er sygdoms fri, inden man får lov at blive gift.

2. Vi valgt og blive gift i en retssal. Medbringe pas + dokumentation fra sygehus + pass billeder + 2 vidner og et lille beløb. Vi bliver registeret, og en autoriseret "præst " vier os. Hvor vi skriver under og tager et billede der ind, så vi også har en dokumentation at vi har været til stede.

3. Derefter er det vigtige at legalisere vielses attesten. Det gjorde vi ved at
a) oversætte den arabiske vielsesattest til Engelsk af en Autoriseret Tolke Firma, som giver en Speciel Stempel på papiret ( det tog 2 timer )
b) Tage den oversatte papir til Justitsministeriet og få den godkendt ( ved at få en stempel )
c) tage papiret videre ind til Udenrigsministeriet og få den godkendt ( ved ar få en stempel )
d) tage papiret videre ind til Den Danske konsulat og få den godkendt ( ved at få stempel )

4. I DK tager du ind til Kommunen og beder om at registrer dig GIFT, hvor du tager vielses attesten med, med alle de stempler på.
Du udfylder en formular, hvor du sådan set skriver alt det informationer ind, som der allerede står på vielses attesten. ( dato, sted, hvor, hvem osv )

5. 1 uge senere er du registreret gift, og ind på CPR registret kan du se din nye status samt din partners navn + fødsesldato.

Besvar