Som andre har skrevet under tråden "lovforslag sendt i høring", der står øverst under bekendtgørelser, så vil det da se meget mærkeligt ud, hvis Udlændingestyrelsen, efter at et flertal i Folketinget har vedtaget at afskaffe pointsystemet, bliver ved med at give afslag pga. det. Hvorefter de pågældende jo bare kan rejse hjem og aflevere en ny ansøgning få uger eller måneder senere, som Udlændingestyrelsen så skal imødekomme.
Så jeg kan ærlig talt ikke forestille mig andet end, at man enten officielt eller måske bare uofficielt vil sætte sådanne sager i bero indtil, at der står 15 maj 2012 på kalenderen. Udlændingeservice har jo rigeligt med arbejde i forvejen, så hvilken motivation skulle de have for at skabe endnu mere arbejde for sig selv ved at øge antallet af ansøgninger, som de skal behandle?
Og der er jo ikke nogen, der vil stå og slå dem oven i hovedet for, at de partu skal sende sådan nogle afslag ud, 3, 5 eller 7 uger før, de pågældende krav bliver afskaffet. Ombudsmanden vil intet have at indvende imod, at de sagsbehandler på en måde, som er til gavn for de berørte borgere, politikerne vil ikke have noget imod det, og de berørte borgere vil selvfølgelig heller ikke have noget imod det.
Og som sagt behøver de jo ikke engang at sige officielt, at de gør det. Deres servicemål for "simple sager" er på 3 måneder. Så for alle sager, der bliver afleveret fra og med på onsdag d. 15/2 2012, kan de afgøre sagerne efter de kommende regler uden at overskride deres servicemål.
Jeg ved godt, at sund fornuft ikke altid synes at være en fremherskende egenskab i Udlændingestyrelsen, og at folk, der skriver i vores forum, generelt har en meget lav grad af tillid til dem. Men personligt tror jeg faktisk, at de vil lade den sunde fornuft herske i dette tilfælde, med mindre de vurderer, at der er et eller andet juridisk, der tvinger dem til at gøre det anderledes. Og det mener de jurister, jeg har talt med, altså ikke at der er.
Au pair+vielse=hvornår skal man søge
-
fundiver199
Re: Au pair+vielse=hvornår skal man søge
OK
Så den eneste forskel på at søge før og efter den 15 maj (udover en risiko som jeg er enig i er meget lille) er de 8000 i gebyr?
Så den eneste forskel på at søge før og efter den 15 maj (udover en risiko som jeg er enig i er meget lille) er de 8000 i gebyr?
-
fundiver199
Re: Au pair+vielse=hvornår skal man søge
Ja det vil jeg mene. Og herudover er der den forskel, at hvis man søger før 15. maj 2012, så vil man kunne blive familiesammenført, selvom den ene af parterne er under 24 år, hvis man til gengæld opfylder kravet om "120 point". Her er der jo tale om en skærpelse i forhold til den gældende lovgivning, og derfor har regeringen valgt kun at lade dette få betydning for ansøgninger, der er afleveret efter lovens ikrafttræden.
Lige som man sidste sommer kunne sikre sig FS efter de "gamle" regler ved at søge før 1. juli 2011, hvilket mange benyttede sig af, er der således også en mindre gruppe, der bør overveje at fremskynde deres ansøgning og søge før 15. maj 2012 for ikke at blive ramt af den genintroducerede 24-års regel.
Lige som man sidste sommer kunne sikre sig FS efter de "gamle" regler ved at søge før 1. juli 2011, hvilket mange benyttede sig af, er der således også en mindre gruppe, der bør overveje at fremskynde deres ansøgning og søge før 15. maj 2012 for ikke at blive ramt af den genintroducerede 24-års regel.