Jeg og min Serbiske kæreste har besluttet at gifte os. Jeg bor i Danmark hun i Serbien. Men selvom vi gifter os, er vi så garanteret at hun kan flytte til Danmark? (Det er vel det som hedder familiesammenføring?).
Vi er begge over 28 år, ren straffeattest mv. og jeg mener at vi opfylder nedenstående 9 krav:
Fra http://www.familieadvokaten.dk/emner/517.html#1:
I alle andre tilfælde skal din ægtefælle have opholdstilladelse efter reglerne i udlændingelovens § 9, og det kræves,
1. at din ægtefælle er fyldt 24 år,
2. at du påtager dig at forsørge din ægtefælle;
3. at du godtgør at være i stand hertil,
4. at du stiller sikkerhed på 56.567 kr. (2007) dækning af eventuelle fremtidige offentlige udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven til ansøgeren
5. at du ikke inden for det sidste år har modtaget hjælp efter aktivloven eller integrationsloven,
6. at du råder over en bolig af rimelig størrelse, dvs., at når familiesammenføringen er gennemført, må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen eller boligens areal skal være på mindst 20 m2 pr. person
7. at jeres samlede tilknytning til Danmark er større end jeres samlede tilknytning til et andet land, (hvis du bor i Danmark og har haft dansk statsborgerskab i over 28 år, stilles tilknytningskravet ikke)
8. at det ikke må anses for tvivlsomt, om ægteskabet er indgået efter begge parters ønske;
9. at der ikke er bestemte grunde til at antage, at det afgørende formål med ægteskabets indgåelse er at opnå opholdstilladelse.
Kommentarer:
Punkt nr. 2+3 er jeg i tvivl om hvad konkret betyder; jeg kunne forestille mig en form for dokumentation for fast indtægt/formue.
Hvis vi opfylder alle 9 punkter, så skulle den vel være hjemme?
På forhånd mange tak!