Jeg har læst og læst og kan forstå, at der en del forvirring omkring mange forhold i forhold til familiesammenføring især hvis man er kommet afsted med en anøgning uden at være godt informeret på forhånd. Så jeg har læst, men er stadig ikke helt sikker, så derfor tillader jeg mig at spørg på forhånd, hvad der skal til af papirer inden man ansøger om familiesammenføring. Har kontaktet US flere gange og fået meget divergerende svar.
Min situation er følgende:
Jeg har fast arbejde her i DK og bor til leje. Jeg har 5 børn fra tidligere ægteskab, de tre har jeg fuld forældremyndighed over og de er 17, 14 og 11 og de bor hos mig. De har variende samvær med deres mor. De sidste to på 16 og 12 har jeg fælles forældremyndighed med moderen og de bor hos deres mor og de kommer hos mig de fleste weekender.
Min kone var hos os i år på besøg og siden har jeg besøgt hende og vi blev gift her i december i Filippinerne. Lige nu har vi en ansøgning om turistvisum liggende til godkendelse og når hun kommer her, vil vi ansøge om familiesammenføring.
Jeg er dansk statsborger og har ikke problemer med alderskravet
Hvis vi går ud fra at de gamle regler stadig gælder (vi kan selvfølgelig håbe de bliver ændret inden, men det er bedre at tage udgangspunkt i det eksisterende) hvilke papirer skal vi så have og kan vi på forhånd gøre klar?
Noget fra min arbejdsgiver?
Noget fra udlejer?
Samlivserklæring?
Noget fra børnenes mor?
Min kones uddannelsespapirer
Min kones arbejdsdokumentation
Hun har en søn på 7 år, som vi gerne vil hente hertil, når min kone har fået opholdstilladelse, hvilke papirer skal vi være opmærksomme på i den anledning?