Checkliste ved familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sternkopf

Checkliste ved familiesammenføring

Indlæg af sternkopf » 30.12.2011 08:26:25

Hej og tak for alle de gode oplysninger man kan få herinde.

Jeg har læst og læst og kan forstå, at der en del forvirring omkring mange forhold i forhold til familiesammenføring især hvis man er kommet afsted med en anøgning uden at være godt informeret på forhånd. Så jeg har læst, men er stadig ikke helt sikker, så derfor tillader jeg mig at spørg på forhånd, hvad der skal til af papirer inden man ansøger om familiesammenføring. Har kontaktet US flere gange og fået meget divergerende svar.

Min situation er følgende:

Jeg har fast arbejde her i DK og bor til leje. Jeg har 5 børn fra tidligere ægteskab, de tre har jeg fuld forældremyndighed over og de er 17, 14 og 11 og de bor hos mig. De har variende samvær med deres mor. De sidste to på 16 og 12 har jeg fælles forældremyndighed med moderen og de bor hos deres mor og de kommer hos mig de fleste weekender.

Min kone var hos os i år på besøg og siden har jeg besøgt hende og vi blev gift her i december i Filippinerne. Lige nu har vi en ansøgning om turistvisum liggende til godkendelse og når hun kommer her, vil vi ansøge om familiesammenføring.

Jeg er dansk statsborger og har ikke problemer med alderskravet :-) og det har min kone heller ikke.

Hvis vi går ud fra at de gamle regler stadig gælder (vi kan selvfølgelig håbe de bliver ændret inden, men det er bedre at tage udgangspunkt i det eksisterende) hvilke papirer skal vi så have og kan vi på forhånd gøre klar?

Noget fra min arbejdsgiver?

Noget fra udlejer?

Samlivserklæring?

Noget fra børnenes mor?

Min kones uddannelsespapirer

Min kones arbejdsdokumentation

Hun har en søn på 7 år, som vi gerne vil hente hertil, når min kone har fået opholdstilladelse, hvilke papirer skal vi være opmærksomme på i den anledning?

fundiver199

Re: Checkliste ved familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 30.12.2011 08:39:31

Når du har børn på den alder boende hos dig, så vil I efter alt at dømme få dispensation fra alle andre krav end reglen om, at jeres ægteskab ikke må være et proforma-ægteskab. Så det hele er ikke så kompliceret i jeres tilfælde, og det er ligegyldigt, om I søger, før eller efter regeringen har fået forenklet reglerne.

Det er forklaret i ansøgningspakken, hvilke dokumenter der skal vedlægges, men det er bla. noget med en erklæring fra din kommune om, at du ikke har modtaget sociale ydelser. Den er så irrelevant, hvis I skal have dispensation, men for god ordens skyld er det nok bedst at vedlægge den alligevel.

Herudover må dine tre hjemmeboende børns skolepapirer være væsentlige for sagen, da dispensationen skal gives på baggrund af deres "selvstændige tilknytning" til Danmark.

Mht. din kones søn skal der fremvises dokumentation for, at hun har forældremyndigheden alene, eller alternativt at barnets far er indforstået med, at han flytter til Danmark.

I bør overveje, om det ikke er smartest, at de rejser hertil samtidig og søger om opholdstilladelse samtidig, så det hele kan blive overstået på en gang i stedet for at trække det i langdrag.

Og under alle omstændigheder skal I jo være opmærksomme på den "2-års regel", der gælder i dag, og som betyder, at sønnen kun har et "vindue" på 2 år til at få opholdstilladelse i Danmark, efter at din kone er flyttet hertil. Dette har været en del omtalt i medierne på det seneste, og måske laver den ny regering det om, men det ved vi ikke endnu.

sternkopf

Indlæg af sternkopf » 30.12.2011 11:08:01

Mange tak, det lyder rigtig godt, så jeg vil sørge for at få deres tilknytning til Danmark godt dokumenteret, så det kan hjælpe på proceduren.

Tak for hjælpen og det hurtige svar.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 30.12.2011 19:21:18

Til dokumentation for særbarn havde jeg følgende

Forældremyndighedspapir
Plus et brev hvor i jeg havde skrevet det aftalte samværsaftale ned. Vi har hver anden uge med skift fredag så det skrev vi. Derudover skrev vi også fordelingen mellem ferier ( sommerferie, vinter og efterårs) hvor mange uger osv. samt jul og nytår.
På denne seddel skrev jeg et felt med mit navn cpr nummer og underskrift samt sønnens fars navn, cpr og hans underskrift.

Da jeg også vedlagde forældremyndighedspapierene kan de selv se at underskrifterne er ens

Udover alt det andet vdlagde jeg nogle papir som er spefikt vores situation, derudover nogle billeder af min mand og jeg, samt sønnen manden og jeg.

vi fik FS på under 30 dage så tænker vi har gjort noger rigtig, eller bare var røv heldige :lol: med US ved man aldrig

sternkopf

Indlæg af sternkopf » 30.12.2011 20:25:27

Til Durmaz mange tak for indlægget, det lyder som en god idé. Dejligt at høre at det kan gå så hurtigt.

Tak igen

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 31.12.2011 15:27:59

Var så lidt

Og

Godt nytår til dig og din familie

sternkopf

Indlæg af sternkopf » 20.01.2012 11:15:33

@ Durmaz Hvor meget krudt brugte I på at udfylde omkring din mands oplysninger i forhold til pointsystem osv. Regnede I med, at I fik dispensation og gjorde lidt ud af det eller gjorde I hvad I kunne og havde alle oplysninger med al dokumentation?

Tak for hjælpen

Durmaz

Indlæg af Durmaz » 20.01.2012 13:56:23

Vi søgte i feb sidste år så det var inden poinsystemet. Men dengang var der jo stadig nogle krav der skulle leves op til, så vi gjorde ligeså meget ud ad det, bare for en sikkerhedsskyld( hvis vi ikke skulle få disp), det skulle ikke hede sig at der manglede noget, så vi udfyldte alt og de fik alt documentation. Vi regnede meget stærkt med at få disp da sønnen på det tidspunkt var 10 år ( næsten 11), og derfor alene pga alder havde opnået særban pga selvstændig tilknytning. Vi gjorde alligevel meget ud af dokumentation i forhold til hans far og samværet med ham...

Vi havde kun et punkt hvor det kunne knibe med at leve op til de daværende krav, som var 3000 kr i støtte fra det offentligt, pga noget behandling jeg fik efter et voldsom overfald på mit arbejde, den type støtte hørte åbenbart under den gruppe der tæller med. tilgengæld mente de at beløbet var så lavt at det ikke ville have nogen betydning, hvis vi ikke fik disp pga særbarn..

sternkopf

Indlæg af sternkopf » 20.01.2012 15:15:50

@Durmaz Tusind tak for de info, det hjælper det hele. Så vil vi lægge os i selen og få dokumenteret det hele.

God weekend

Besvar