Lovforslag om nye familiesammenføringsregler
Re: Lovforslag om nye familiesammenføringsregler sendt i hør
Hej kan i hjælpen min kone og mig med de nye regler.
Vores situation er at vi ansøgte august 2011 og vores sag er som sådan behandlet og godkendt udfra de gamle regler, men har fået besked på at hun skal op til invandringsprøven senest 19 marts 2012. Hun har gået til dansk siden oktober på Sprogcenter i Nordsjælland (vores egen betaling) og bestod modul 1 ud af 6 således at hun pt er på modul 2.
Vi er ikke så bange for selve danskprøven, men mere vidensprøve delen ifm invandringsprøven.
Kan i udfra det i pt ved vurdere hvordan vores situation ser ud såfremt lovforslaget bliver vedtaget (hvilket det jo forventes) inden hun går op til invandringsprøven. Og vurdere hvordan vi skal forholde os.
Mvh,
P & P
Vores situation er at vi ansøgte august 2011 og vores sag er som sådan behandlet og godkendt udfra de gamle regler, men har fået besked på at hun skal op til invandringsprøven senest 19 marts 2012. Hun har gået til dansk siden oktober på Sprogcenter i Nordsjælland (vores egen betaling) og bestod modul 1 ud af 6 således at hun pt er på modul 2.
Vi er ikke så bange for selve danskprøven, men mere vidensprøve delen ifm invandringsprøven.
Kan i udfra det i pt ved vurdere hvordan vores situation ser ud såfremt lovforslaget bliver vedtaget (hvilket det jo forventes) inden hun går op til invandringsprøven. Og vurdere hvordan vi skal forholde os.
Mvh,
P & P
Hej Fundiver: Det jeg ikke lige forstår omkring gebyret for familiesammenføring er at det jo var en del af finansloven for 2012, hvor det specifikt står: "Regeringen og Enhedslisten er enige om at afskaffe gebyrerne på familiesammenføringsområdet
med virkning fra 2012. Der afsættes 58 mio. kr. årligt hertil."
Derfor det undrer mig der stadig er gebyrer...medmindre "fra 2012" blot betyder "engang i 2012"
med virkning fra 2012. Der afsættes 58 mio. kr. årligt hertil."
Derfor det undrer mig der stadig er gebyrer...medmindre "fra 2012" blot betyder "engang i 2012"
-
fundiver199
@Mikker1
Der lægges jo op til, at de nye regler træder i kraft fra 1. juli 2011. Så hvis din kones frist til at bestå indvandringsprøven ligger inden den dato, så vil jeg bestemt ikke forvente, at det får nogen betydning for jer. Men hvis hun dumper, kan hun jo rejse hjem og så søge igen efter de nye regler, hvor hun ikke skal bestå den prøve. Så på den måde får det jo en indirekte betydning for jer.
@Helate
Man har ikke fået udarbejdet lovforslaget så hurtigt, som man åbenbart havde regnet med, da man indgik forlig om finansloven. Så det bliver kun dem, der afleverer en ansøgning efter 1. juli 2012, der slipper for gebyrerne. For alle ansøgninger afleveret til og med 30. juni 2012 må man forvente, at der skal betales gebyr. Der kan dog selvfølgelig ske ændringer i lovens ikrafttrædelsesdato, før den bliver vedtaget i Folketinget. Men 1. juli 2012 er det, der står i udkastet til et lovforslag, som er sendt i høring.
Der lægges jo op til, at de nye regler træder i kraft fra 1. juli 2011. Så hvis din kones frist til at bestå indvandringsprøven ligger inden den dato, så vil jeg bestemt ikke forvente, at det får nogen betydning for jer. Men hvis hun dumper, kan hun jo rejse hjem og så søge igen efter de nye regler, hvor hun ikke skal bestå den prøve. Så på den måde får det jo en indirekte betydning for jer.
@Helate
Man har ikke fået udarbejdet lovforslaget så hurtigt, som man åbenbart havde regnet med, da man indgik forlig om finansloven. Så det bliver kun dem, der afleverer en ansøgning efter 1. juli 2012, der slipper for gebyrerne. For alle ansøgninger afleveret til og med 30. juni 2012 må man forvente, at der skal betales gebyr. Der kan dog selvfølgelig ske ændringer i lovens ikrafttrædelsesdato, før den bliver vedtaget i Folketinget. Men 1. juli 2012 er det, der står i udkastet til et lovforslag, som er sendt i høring.
Hej
Håber nogen ved hvor man kan læse om kriterier for genoptagelse af familiesammenføringssager.
Hvis det bebudede nye regler gør at man 100% opfylder alle krav, vil man så kunne få genoptaget sin sag? eller skal man søge forfra for at få sagen afgjort iht. de nye regler?
mvh
Yanna & Arne
Håber nogen ved hvor man kan læse om kriterier for genoptagelse af familiesammenføringssager.
Hvis det bebudede nye regler gør at man 100% opfylder alle krav, vil man så kunne få genoptaget sin sag? eller skal man søge forfra for at få sagen afgjort iht. de nye regler?
mvh
Yanna & Arne
Hej Fundiver,
tak for hurtigt svar! Hvorlænge ville min kone skulle være i hendes hjemland i fald hun er nødt til at rejse ud hvis hun dumper indvandringsprøven i marts?
Mvh,
P & P
tak for hurtigt svar! Hvorlænge ville min kone skulle være i hendes hjemland i fald hun er nødt til at rejse ud hvis hun dumper indvandringsprøven i marts?
Mvh,
P & P
I fald at hun er nød til at rejse hjem, kan hun/i lave en ny ansøgning om familiesammenføring dagen efter at hun er landet (eller få taxaen fra lufthavnen til at svinge ind forbi den danske repræsentation og aflevere den med det samme). Der er ikke noget krav om at man kun må søge efter x stykke tid. Det væsentlige er at det forhold der gjorde at opholdstilladelsen i første omgang ikke blev givet er bragt i orden.
Så hun vil nok få godkendt familiesammenføringen uden nogle større problemer, men under forudsætning af at hun består indvandringsprøven indenfor 90 dage (tror jeg at det er).
Så hun vil skulle tilbringe den tid som det tager at behandle sagen i hendes hjemland.
Så hun vil nok få godkendt familiesammenføringen uden nogle større problemer, men under forudsætning af at hun består indvandringsprøven indenfor 90 dage (tror jeg at det er).
Så hun vil skulle tilbringe den tid som det tager at behandle sagen i hendes hjemland.
Du kan klage over afgørelsen, og på den måde forsøge at få genoptaget sagen.aston skrev:Hej
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/k ... edning.htm
Så skal man nok søge forfra som det ser ud nu. En undtagelse kunne muligvis være hvis afgørelsen på ens sag kom efter at nye regler var trådt i kraft, men at ens sag blev afgjort efter gamle regler. Men det kommer altsammen til at stå lysende klart når de nye regler bliver vedtaget.aston skrev: Hvis det bebudede nye regler gør at man 100% opfylder alle krav, vil man så kunne få genoptaget sin sag? eller skal man søge forfra for at få sagen afgjort iht. de nye regler?
-
fundiver199
Jeg er helt enig i de svar, som soreng har givet. Genoptagelse af en sag vil normalt kun være relevant, hvis der er fremkommet nye oplysninger af afgørende betydning for sagen. Ikke fordi der er vedtaget ny lovgivning. I så fald må man søge igen, hvis man tror, at man kan opfylde de nye krav. Der findes ingen begrænsninger på, hvor mange gange eller med hvor lange mellemrum, man kan søge om FS. Men man kan ikke redde sig det ene processuelle ophold i Danmark efter det andet ved at aflevere ansøgningerne her, hvis ikke der helt tydeligt er rettet op på det forhold, som var årsag til afslaget. Eller indført nye regler.
Ifald Mikker1´s kone dumper indvandringsprøven og må udrejse i marts 2012, vil hun være nødt til at blive i hjemlandet, indtil hun enten kan indrejse på et visum eller har fået behandlet og godkendt en ny ansøgning om FS. Og det vil i begge tilfælde være cirka det samme tidsrum, nemlig 3 måneder før indrejse på visum er mulig og formentlig lidt mere, før hun kan få udstedt en opholdstilladelse. Denne skal jo således også lige sendes til ambassaden, og forinden skal Mikker1 have stillet bankgaranti, hvilket der også går lidt tid med oven i US sagsbehandlingstid på typisk 3 måneder. Men som soreng skriver, vil det alt sammen stå meget mere klart, når loven er vedtaget.
Ifald Mikker1´s kone dumper indvandringsprøven og må udrejse i marts 2012, vil hun være nødt til at blive i hjemlandet, indtil hun enten kan indrejse på et visum eller har fået behandlet og godkendt en ny ansøgning om FS. Og det vil i begge tilfælde være cirka det samme tidsrum, nemlig 3 måneder før indrejse på visum er mulig og formentlig lidt mere, før hun kan få udstedt en opholdstilladelse. Denne skal jo således også lige sendes til ambassaden, og forinden skal Mikker1 have stillet bankgaranti, hvilket der også går lidt tid med oven i US sagsbehandlingstid på typisk 3 måneder. Men som soreng skriver, vil det alt sammen stå meget mere klart, når loven er vedtaget.
@fundiver: Vi afleverer ansøgning 2. februar 2012, så må vi håbe på det bedste, et evt. afslag tager vi stilling til dersom det kommer.fundiver199 skrev:Hvis Finn og konen søger 5. februar, så kan de da godt være heldige at få glæde af, at ansøgninger sættes i bero f.eks. fra 1. april 2012, da det jo normalt tager US 3 måneder at behandle en ansøgning. Og der er da i hvert fald ingen, der tvinger US til at give afslag hurtigere end deres servicemål tilsiger.
Og så må jeg da sige, at hvis jeg som sagsbehandler sad med en ansøgning, som jeg havde 40 dage mere til at afgøre uden at overskride mit servicemål, så ville jeg altså ikke give afslag, hvis jeg kunne se, at det ville komme ansøger til gode, at jeg ventede med at træffe min afgørelse.
-
Kasper Jørgensen
fundiver199 skrev:Det vil givetvis være den dato, man søger, der afgør, om man skal betale gebyr eller ej. Så som lovforslaget ser ud, vil man skulle betale gebyr, hvis man søger til og med 30. juni 2012. Hvad mener du med, at I skal søge en måned før? Så vidt jeg ved, er fristen for at søge, dagen før opholdstilladelsen udløber. Og det ville jeg da vælge at benytte mig af, hvis jeg kunne spare 3 x 1.775 kroner. Det er da også en slags penge for en børnefamilie.
Det er så helt rigtig efter hvad jeg kan læse på Nyidanmark, Jeg var bare sikker på at reglerne førhen sagden tidligst 2 måneder før og senest 1måned før
Kære Finn,FinnDK skrev:Hej FinnFinnDK skrev:@helate
Har også skrevet til Johanne og Zenia, da jeg er i samme situation:
Skriver grundet min situation mht, familiesammenføring.
Jeg blev gift i Thailand den 21. september 2011 og min kone og jeg kommer til Danmark den 9. nov. 2011.
Min kones visum udløber den 6. feb. 2012.
Nu er det sådan vi ønsker familiesammenføring, men dersom vi ansøger nu vil vores ansøgning blive behandlet efter de gamle regler og så vil min kone få afslag pga. pointsystemet og skal rejse hjem, for at komme tilbage igen senere på et 3-mdr. visum.
Det synes jeg er dybt godnat, når man nu ønsker at ændre loven.
Tak for din mail. Jeg vil tage din pointe med og spørge ministeren til muligheden for, at folk der har søgt før den nye lov kommer, kan få sagen behandlet efter de nye regler.
Jeg kan naturligvis ikke love noget, men vi gør hvad vi kan for, at presse den nye regering i en mere menneskelig retning på det her område.
Mange hilsner
Johanne
Vi undersøger, om vi kan begynde at sætte sager i bero fra loven fremsættes formelt i folketinget omkring marts.
Så hold øje – måske er der alligevel en løsning for jer.
Gode hilsner
Zenia
Hej Finn
rigtig godt det der - altså svarene fra de 2 er meget enslydende med de svar jeg fik.
Mere pres=større chance for at vi får "sneget" os med på de nye regler.
rigtig godt det der - altså svarene fra de 2 er meget enslydende med de svar jeg fik.
Mere pres=større chance for at vi får "sneget" os med på de nye regler.
Tak til alle jer der har svaret!
Samtidig er jeg meget glad for at der er politikere som Zenia og Johanne (håber i kan få M. Vestager med da hun virkelig slog på at hjælpe os danskere med en udlandsk ægtefælle under valgkampen) som er interesserede i at hjælpe os der står i et vadested pt. Jeg håber inderligt i kan lykkes med at presse de andre til at se det fornuftige i at os der der endnu ikke har fået en sag færdigbehandlet ved lovvedtagelse vil blive tilgodeset efter de nye regler. Det her handler ikke om sager eller sagsnr., men om mennesker, danske statsborgere, familier som er berørte og ulykkelige over disse regler, hvilket medfører angst, depressioner, store økonomiske udgifter, frustationer og splittelse i hverdagen. Jeg har arbejdet mange år i udlandet for et dansk firma og har fundet kærligheden, men bliver nærmest behandlet som en kriminel nu man er kommet hjem med sin hustru. Jeg er af den overbevisning at langt de fleste af os med en udlandsk ægtefælle er indstillede på at dansk er nødvendigt at lære for at klare os i det danske samfund både socialt og arbejdsmæssigt, men der bør gives mere tid end få måneder det tager for US at behandle en sag. Ikke nok med at de skal lære et nyt sprog, men de skal samtidig så sætte sig ind i alt hvad der rører sig i det danske samfund inkl. historie, geografi mv mv mv. og det flere hundrede år tilbage "hjulpet" af en 1½ timers film.
Jeg håber virkelig at politikerne kan se det menneskelige i at os med en ansøgning der er under behandling kan få en anstændig og en positiv stillingtagen til vores ansøgning når lovforslaget er vedtaget. Der er en klar menneskelig logik i at ansøgninger enten stilles i bero eller bliver behandlet efter nye retningslinjer.
Mvh,
P & P
Samtidig er jeg meget glad for at der er politikere som Zenia og Johanne (håber i kan få M. Vestager med da hun virkelig slog på at hjælpe os danskere med en udlandsk ægtefælle under valgkampen) som er interesserede i at hjælpe os der står i et vadested pt. Jeg håber inderligt i kan lykkes med at presse de andre til at se det fornuftige i at os der der endnu ikke har fået en sag færdigbehandlet ved lovvedtagelse vil blive tilgodeset efter de nye regler. Det her handler ikke om sager eller sagsnr., men om mennesker, danske statsborgere, familier som er berørte og ulykkelige over disse regler, hvilket medfører angst, depressioner, store økonomiske udgifter, frustationer og splittelse i hverdagen. Jeg har arbejdet mange år i udlandet for et dansk firma og har fundet kærligheden, men bliver nærmest behandlet som en kriminel nu man er kommet hjem med sin hustru. Jeg er af den overbevisning at langt de fleste af os med en udlandsk ægtefælle er indstillede på at dansk er nødvendigt at lære for at klare os i det danske samfund både socialt og arbejdsmæssigt, men der bør gives mere tid end få måneder det tager for US at behandle en sag. Ikke nok med at de skal lære et nyt sprog, men de skal samtidig så sætte sig ind i alt hvad der rører sig i det danske samfund inkl. historie, geografi mv mv mv. og det flere hundrede år tilbage "hjulpet" af en 1½ timers film.
Jeg håber virkelig at politikerne kan se det menneskelige i at os med en ansøgning der er under behandling kan få en anstændig og en positiv stillingtagen til vores ansøgning når lovforslaget er vedtaget. Der er en klar menneskelig logik i at ansøgninger enten stilles i bero eller bliver behandlet efter nye retningslinjer.
Mvh,
P & P
-
fundiver199
Der er også en juridisk logik i det, da borgerens retsstilling ellers vil afhænge af en sagsbehandlingstid, som han ikke selv er herre over. Og det er om ikke andet i strid med alm. god forvaltningsskik. Og set fra administrationens side er det også hul i hovedet, hvis de skal sidde og give afslag vel vidende, at hvis borgeren indleverer en ny ansøgning om 5 uger, og hans forhold i øvrigt ikke har ændret sig i mellemtiden, så skal de give tilladelse. Det skaber jo bare en masse ekstra arbejde for dem frem for, hvis de kan behandle en ansøgning næsten færdig og så lade den ligge i et par måneder, før de tager den op igen og gør den færdig.
Men jeg tror ikke, at man forvaltningsmæssigt kan forsvare at sætte sager i bero, før der er fremsat et lovforslag i Folketinget, og der samtidig tegner sig et klart politisk flertal bag lovforslaget. For der er også et hensyn at tage til dem, der under alle omstændigheder skal have afslag. Skal man under alle omstændigheder have afslag, er man således bedst stillet ved at få det hurtigst muligt, så man ved, hvordan man står, og kan indrette sig derefter. Så man kan ikke bruge nogle udefinerede planer om ”måske” at ændre reglerne som begrundelse for at indstille al sagsbehandling på et område i uendelig lang tid.
Men jeg tror ikke, at man forvaltningsmæssigt kan forsvare at sætte sager i bero, før der er fremsat et lovforslag i Folketinget, og der samtidig tegner sig et klart politisk flertal bag lovforslaget. For der er også et hensyn at tage til dem, der under alle omstændigheder skal have afslag. Skal man under alle omstændigheder have afslag, er man således bedst stillet ved at få det hurtigst muligt, så man ved, hvordan man står, og kan indrette sig derefter. Så man kan ikke bruge nogle udefinerede planer om ”måske” at ændre reglerne som begrundelse for at indstille al sagsbehandling på et område i uendelig lang tid.
-
fundiver199
PS. Og i forlængelse af ovenstående kan man efter min mening heller ikke forsvare at sætte ALLE sager i bero. Det er kun de sager, hvor man kan se, at de nye regler vil gøre en forskel, man kan forsvare at berosætte. Hvis US f.eks. kan se, at et par hverken opfylder pointkravet eller 24-års reglen, eller at parret hverken opfylder den nuværende eller den kommende udgave af tilknytningskravet, vil jeg mene, at US er forpligtet til at afgøre sagen med det samme og sende parret et afslag, som så vil være motiveret i de gældende regler.