Ifølge regeringens oplæg til finansloven, har de skrevet at gebyrene for ansøgning afskaffes med virkning fra 1. januar 2012... det kan selvfølgelig blive ændret inden loven bliver endeligt vedtaget, men hvis datoen holder, burde alle som har betalt for en ansøgning, kunne bede om at få pengene tilbage.Helate skrev:@Fundiver: Med den insiderviden har du vel ikke samtidig hørt noget om hvorvidt foreslaget tænkes at virke fra en bestemt dato? Altså feks med tilbagevirkende kraft?
Nye familiesammenføringsregler er forsinkede
Re: Nye familiesammenføringsregler på vej
Ja enig i at gebyret burde være væk, da det står i finansloven. Men jeg er mere interesseret i pointsystem, da det er hindringen for min kommende kone og jeg. Og i vores situation er vi en "touch or go" situation, da hun har opholdstilladelse til 17. maj, men vi lige nu har planlagt at gifte os 24. marts. Så det snerper til hvis vi skal undgå EU modellen.
Man kan hvertfald sige vi får lov at vente i åndeløs spænding!
Man kan hvertfald sige vi får lov at vente i åndeløs spænding!
-
fundiver199
@Helate og Darkh
Nej min "kilde" på Christiansborg ved ikke umiddelbart noget om, hvornår loven forventes at træde i kraft, og man kan mig bekendt ikke "læse om" den nye model for danskundervisning nogle steder. Det er vel noget, som de politiske partier sidder og forhandler om, så det ville også være ret underligt, hvis resultatet af disse forhandlinger var offentliggjort, før de overhovedet er afsluttet
Men dansk er jo dansk, så det kan da aldrig være spildt eller komme dårligt igen, at ens ægtefælle er kommet i gang med at lære det.
Nej min "kilde" på Christiansborg ved ikke umiddelbart noget om, hvornår loven forventes at træde i kraft, og man kan mig bekendt ikke "læse om" den nye model for danskundervisning nogle steder. Det er vel noget, som de politiske partier sidder og forhandler om, så det ville også være ret underligt, hvis resultatet af disse forhandlinger var offentliggjort, før de overhovedet er afsluttet
Men dansk er jo dansk, så det kan da aldrig være spildt eller komme dårligt igen, at ens ægtefælle er kommet i gang med at lære det.
Ok tak.
Nej vi må nok bare vente og hvis datoen for det foreløbige bryllup nærmer sig, må vi afgøre om det skal udsættes eller vi må ty til sverigesmodellen...puha
Nej vi må nok bare vente og hvis datoen for det foreløbige bryllup nærmer sig, må vi afgøre om det skal udsættes eller vi må ty til sverigesmodellen...puha
-
fundiver199
Hvad angår det med danskundervisningen, tror jeg i øvrigt ikke, at man skal forvente sig noget særligt positivt. Der kan således meget vel være tale om en slags erstatning for indvandringsprøven, idet Socialdemokraterne i sin tid stemte for denne. Men nu må vi jo vente og se, hvad regeringen lægger frem.
Re: Nye familiesammenføringsregler er forsinkede
Er det korrekt at jeg hørte at det nye lovforslag om familiesammenføring bliver sat til høring i uge 2 ?
Har hørt det på TV2 news søndag formiddag, grundet støj kunne jeg ikke helt hører helt hvad der blev sagt og kan ikke finde noget om høringen på nettet - hverken tv2, folketinget eller på justitsministeriets hjemmeside.
Er der nogen der kan fortælle noget om hvordan en høring foregår og om man kan deltage med synspunkter og ideer som enkeltperson ?
Har hørt det på TV2 news søndag formiddag, grundet støj kunne jeg ikke helt hører helt hvad der blev sagt og kan ikke finde noget om høringen på nettet - hverken tv2, folketinget eller på justitsministeriets hjemmeside.
Er der nogen der kan fortælle noget om hvordan en høring foregår og om man kan deltage med synspunkter og ideer som enkeltperson ?
Jeg har forstår det ikke helt :S...det virkede bare som om at "alting var på plads" synes jeg læste et sted i www.nyidanmark.dk ,at man var begyndt at oplære de ansatte indenfor udlændingeservice om de kommende regler, og at de snart var klar.
-
fundiver199
@hsw
Jeg ved ikke, hvornår lovforslaget bliver sendt i høring, men når høringen er i gang, vil man kunne se den på Høringsportalen. En høring foregår på den måde, at der bliver skrevet til de høringsberettigede parter, og disse kan så sende høringssvar inden for en eller anden tidsfrist. Herefter omdeles høringssvarene til det relevante udvalg i Folketinget, i dette tilfælde Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik.
Desuden læser det ansvarlige ministerie, i dette tilfælde Justitsministeriet, høringssvarene igennem og kommenterer dem i et høringsnotat. Det foregår typisk på den måde, at høringssvarenes bemærkninger deles op i emner, som herefter kommenteres samlet.
Ikke høringsberettigede organisationer og privatpersoner kan altid vælge at afgive et uopfordret høringssvar. Afhængig af dets indhold, og hvem afsenderen er, vil det så enten blive behandlet på lige fod med de officielle høringssvar, eller det vil blive behandlet som en generel henvendelse til udvalget.
Man kan altid skrive en henvendelse til et af Folketingets udvalg, hvis man har noget på hjerte, og normalt vil den henvendelse så blive offentliggjort på Folketingets hjemmeside. Og afhængig af indholdet vil Ministeren nogen gange blive bedt om at kommentere ens henvendelse. Der findes en formular hertil på Folketingets hjemmeside under de enkelte udvalg.
ÆUG er en høringsberettiget organisation på udlændingeområdet, så hvis du har gode ideer til, hvad vi bør tage med i vores høringssvar, er du velkommen til at skrive til bestyrelsen ved at anvende formularen under "kontakt".
@frihed
Ja lovforslaget er som sagt forsinket. Hvorfor ved jeg ikke, men det kunne jo f.eks. have noget at gøre med, at det har taget længere tid end forventet at udvikle den nye model for danskundervisning / danskkrav. Dette er jo således ikke så simpelt som bare at rulle krav tilbage. Og det er åbenbart et politisk ønske, formentlig fra Socialdemokraternes side, at man kun skal ændre på reglerne af en omgang. For ellers kunne man jo bare have lavet alle lempelserne i et lovforslag og så have indført den nye model for danskundervisningen / danskkravet i et andet, når den var klar.
Jeg ved ikke, hvornår lovforslaget bliver sendt i høring, men når høringen er i gang, vil man kunne se den på Høringsportalen. En høring foregår på den måde, at der bliver skrevet til de høringsberettigede parter, og disse kan så sende høringssvar inden for en eller anden tidsfrist. Herefter omdeles høringssvarene til det relevante udvalg i Folketinget, i dette tilfælde Udvalget for Udlændinge og Integrationspolitik.
Desuden læser det ansvarlige ministerie, i dette tilfælde Justitsministeriet, høringssvarene igennem og kommenterer dem i et høringsnotat. Det foregår typisk på den måde, at høringssvarenes bemærkninger deles op i emner, som herefter kommenteres samlet.
Ikke høringsberettigede organisationer og privatpersoner kan altid vælge at afgive et uopfordret høringssvar. Afhængig af dets indhold, og hvem afsenderen er, vil det så enten blive behandlet på lige fod med de officielle høringssvar, eller det vil blive behandlet som en generel henvendelse til udvalget.
Man kan altid skrive en henvendelse til et af Folketingets udvalg, hvis man har noget på hjerte, og normalt vil den henvendelse så blive offentliggjort på Folketingets hjemmeside. Og afhængig af indholdet vil Ministeren nogen gange blive bedt om at kommentere ens henvendelse. Der findes en formular hertil på Folketingets hjemmeside under de enkelte udvalg.
ÆUG er en høringsberettiget organisation på udlændingeområdet, så hvis du har gode ideer til, hvad vi bør tage med i vores høringssvar, er du velkommen til at skrive til bestyrelsen ved at anvende formularen under "kontakt".
@frihed
Ja lovforslaget er som sagt forsinket. Hvorfor ved jeg ikke, men det kunne jo f.eks. have noget at gøre med, at det har taget længere tid end forventet at udvikle den nye model for danskundervisning / danskkrav. Dette er jo således ikke så simpelt som bare at rulle krav tilbage. Og det er åbenbart et politisk ønske, formentlig fra Socialdemokraternes side, at man kun skal ændre på reglerne af en omgang. For ellers kunne man jo bare have lavet alle lempelserne i et lovforslag og så have indført den nye model for danskundervisningen / danskkravet i et andet, når den var klar.
Det lyder næsten for godt til at være sandt, men sikke en god nyhed. Mange tak
Ja jeg er også lidt forundret efter diverse meldinger om at det ville blive udskudt og taget sammen med feks familiesammenføring af børn.
Men især i min situation er det topnice, da vi skal giftes i slut-marts, så vi kan nu undgå det der Sverige (ikke at svenskere ikke er rare
)
Men især i min situation er det topnice, da vi skal giftes i slut-marts, så vi kan nu undgå det der Sverige (ikke at svenskere ikke er rare
Jeg er dog i tvivl: Lovforslaget forventes vedtaget midt februar, men er der så stadig en mulighed for at der i lovforslaget står: Gælder fra 1. juli 2012...eller lignende fremtidig dato?
-
fundiver199
ÆUG har fået lovforslaget sendt i høring, og der står, at de fleste af ændringerne vil gælde fra 1. juli 2012. Og det er så vel at mærke for opholdstilladelser, der bevilges efter den dato og ikke for ansøgninger, der indgives. Dog vil 24-års reglen ikke blive genindført for ansøgninger afleveret før 1. juli. Så har man "120 point", og lever man op til alle de nuværende krav, kan man altså søge helt frem til 30. juni 2012. Umiddelbart må rådet til alle dem, der venter, vel derfor være, at de for så vidt godt kan søge nu eller snart. Men at de så bare skal "trække den i ørene" og lade være med at gå op til indvandringsprøven, således at tiden går, uden at sagen kan afsluttes, frem til 1. juli 2012.
Kan du udddybe det med forskel på at bevillige og ansøge:
Hvis man nu ansøger 1. april, vil det så være efter de gamle eller nye regler?
Hvis man nu ansøger 1. april, vil det så være efter de gamle eller nye regler?
Undskyld...læste ikke den sidste del grundigt nok - som jeg forstår det kan man søge nu (og vil så blive behandlet efter de nye regler uden pointsystem), men man skal så vente med at gå op til prøven indentil efter 1. juli?