asylansøger
asylansøger
Hej allesammen
Det sådan at min kæreste fik afslag på asyl og hun står til udvisning af danmark til næste år.. Men imens har vi fået os en lille søn, som ligesom jeg er danskstats borger så jeg vil bare lige høre om min kæreste har mulighed for at få opholdstilladelse eller blive hun nød til at rejse ud af dk med barnet?
glædelig jul allesammen:-)
Det sådan at min kæreste fik afslag på asyl og hun står til udvisning af danmark til næste år.. Men imens har vi fået os en lille søn, som ligesom jeg er danskstats borger så jeg vil bare lige høre om min kæreste har mulighed for at få opholdstilladelse eller blive hun nød til at rejse ud af dk med barnet?
glædelig jul allesammen:-)
-
fundiver199
Re: asylansøger
Ja I kan gifte jer og søge om familiesammenføring. Det kan du læse om under "jeg vil...." Problemet er dog, at man normalt skal have såkaldt "lovligt ophold" i Danmark for både at gifte sig og få lov at aflevere en ansøgning om FS her. Der kan dispenseres fra dette i tilfælde, hvor en asylansøger i årevis ikke har kunnet returneres til sit hjemland, og hvor der heller ikke er udsigt til, at en sådan returnering vil kunne finde sted foreløbig.
Men hvis din kæreste ikke falder ind under denne bestemmelse, så er I nødt til at gifte jer i hendes hjemland, og herefter er hun nødt til at aflevere sin ansøgning om FS på den danske ambassade og vente på, at den er blevet godkendt, før hun kan rejse tilbage til Danmark igen.
Så for at gøre en lang historie kort, så er din kæreste måske nødt til at forlade Danmark for senere at kunne vende tilbage på et nyt og lovligt grundlag. Og du kan være nødt til at besøge hende i hendes hjemland, så I kan blive gift der.
Den såkaldte "EU-løsning" kan dog være at måde at undgå dette på, hvis I finder et andet EU-land, hvor I kan gifte jer, og du herefter bosætter dig i et andet EU-land end Danmark - f.eks. og mest oplagt i det EU-land, hvor I er blevet gift. Og rækkefølgen af de to ting kan selvfølgelig også være omvendt. Se "jeg vil.... flytte til Sverige/EU".
Men hvis din kæreste ikke falder ind under denne bestemmelse, så er I nødt til at gifte jer i hendes hjemland, og herefter er hun nødt til at aflevere sin ansøgning om FS på den danske ambassade og vente på, at den er blevet godkendt, før hun kan rejse tilbage til Danmark igen.
Så for at gøre en lang historie kort, så er din kæreste måske nødt til at forlade Danmark for senere at kunne vende tilbage på et nyt og lovligt grundlag. Og du kan være nødt til at besøge hende i hendes hjemland, så I kan blive gift der.
Den såkaldte "EU-løsning" kan dog være at måde at undgå dette på, hvis I finder et andet EU-land, hvor I kan gifte jer, og du herefter bosætter dig i et andet EU-land end Danmark - f.eks. og mest oplagt i det EU-land, hvor I er blevet gift. Og rækkefølgen af de to ting kan selvfølgelig også være omvendt. Se "jeg vil.... flytte til Sverige/EU".
hvis det nu er min kæreste ikke medvirke til udrejsen, får hun så et indrejseforbud selvom hun har et barn som er dansk?
Vi har fælles forældremyndighed over barnet, så hvem er det egentlig der afgør om barnet skal være sammen med mig eller rejser med moderen hvis vi ikke blive enige om barnet skal bo sammen med mig i dk el med min kæreste i hjemlandet?
Vi har fælles forældremyndighed over barnet, så hvem er det egentlig der afgør om barnet skal være sammen med mig eller rejser med moderen hvis vi ikke blive enige om barnet skal bo sammen med mig i dk el med min kæreste i hjemlandet?
Senest rettet af king 25.12.2011 15:36:38, rettet i alt 1 gang.
-
fundiver199
Ja hvis en afvist asylansøger ikke vil medvirke til sin udrejse, så giver det en udvisning med efterfølgende indrejseforbud i et antal år. Forældremyndighedssager afgøres af de danske myndigheder, når barnet er født og befinder sig her i landet.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det er ikke sådan, at et barn med dansk statsborgerskab nærmest automatisk bliver 'tilkendt' den danske forælder. Afgørelsen om at tilkende en af forældrene forældremyndigheden alene tages udfra hensynet til 'barnets tarv', og det kan sagtens være barnets tarv at følge med den primære omsorgsforælder ud af DK.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Betyder det så hun kan får lov til at blive her i dk indtil sagen om forældremyndigheden er afsluttet?fundiver199 skrev:Ja hvis en afvist asylansøger ikke vil medvirke til sin udrejse, så giver det en udvisning med efterfølgende indrejseforbud i et antal år. Forældremyndighedssager afgøres af de danske myndigheder, når barnet er født og befinder sig her i landet.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
@ king: ikke nødvendigvis. Hun kan blive udvist, men hvis retten skønner, at det er nødvendigt at hun selv er til stede ved retssagen, kan hun få visum begrænset til DK til fx 3 dage omkring retsdatoen/datoerne.
Under alle omstændigheder bør hun jo have en advokat, hvis sagen skal i retten, og så er det ikke sikkert, at retten mener at det er nødvendigt at hun selv er til stede.
Under alle omstændigheder bør hun jo have en advokat, hvis sagen skal i retten, og så er det ikke sikkert, at retten mener at det er nødvendigt at hun selv er til stede.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG