Diverse gode råd om regler

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Twinflame

Diverse gode råd om regler

Indlæg af Twinflame » 01.03.2008 22:12:19

Hej,

Jeg så forummet her for nogle dage side, hvor jeg tilfældigt faldt over den i en søgning for at vise min amerikanske kæreste, at vi slet ikke vil udlændinge her i landet. Det kommer sig af, at han mener det må være meget nemmere bare at blive gift i forhold til at prøve at finde arbejde i DK. Samt efter at have set nogle af reglerne mener de må være vejledende, hvor jeg til modsætning i høj grad tvivler på udlændingestyrelsens fleksibilitet.

Egentlig vil jeg vel bare finde ud af, om der er nogle der har nogle gode råd og erfaringer jeg kan blive lidt klogere af, hvis vi skulle ende med at gifte os (vi har dog kun været sammen et halvt år, så jeg synes det går lidt hurtigt, men der virker ikke til at være et hav af muligheder for bare at være kærester lidt endnu).
Har prøvet at læse om diverse krav/forhindringer rundt omkring på nettet, men synes dog stadig jeg er usikker på en del punkter. Så har lidt forskellige spørgsmål – der måske ikke udelukkende hører til i dette underforum – som jeg håber der er nogle der har lyst til at komme med input til. Samtidigt kan det fungere som lidt af en checkliste til mig selv – hvor I så måske kan rette mig, hvis jeg har taget fejl :)

1) Tilknytningskravet:
Der er stadig over ét år til jeg bliver 28, så tilknytningskravet kan måske godt være relevant for os.
Vi har vist ca. lige stor tilknytning DK og USA. Vi mødtes mens jeg var i USA at arbejde/studere, og blev kærester en måned inden jeg tog hjem. Siden har han været her i 3 måneder, mens planen er jeg tager til USA en lille måneds tid til sommer og vi så følges ”hjem” til DK når han igen må kommer 3 måneder.
Han kan ikke dansk, hvilket vel taler for USA, mens jeg er bundet af arbejde/uddannelse her et par år endnu, hvilket vel taler for DK. Det kan nævnes at min uddannelse (den del der er færdiggjort) er på positivlisten, hvilket jeg mener at have læst kan fjerne tilknytningskravet? Eller er det kun hvis hans uddannelse er på listen (hvilket ikke er tilfældet, da han endnu ikke er færdig med en uddannelse).

2) Økonomisk sikkerhed:
Jeg kan godt få oprettet en konto med 60.000 kr, så det skulle ikke være noget problem.
Men hvad er disse penge sikkerhed for – er det kun til kontanthjælp eller er det andre ting som f.eks. lægehjælp. Bliver kontoen ”beslaglagt” eller får man pengene tilbage, når han har været her længe nok, eller vi vælger at tage til USA i en længere periode?

3) Boligkrav:
Har for tiden fremleje, så opfylder det ikke pt. Men med lidt held skulle det nok være muligt at finde noget der kan leve op til kravene (tror mit pensionsselskab har nogle lejligheder, hvor det begynder at være realistisk jeg vil kunne leje en af). Skal dette altid være på plads ved ansøgning om familiesammenføring – eller kan man f.eks. ”bare” ikke få en endelig godkendelse før det er på plads (så man kan søge videre i sagsbehandlingsperiode)?

4) ”Krav til ægteskabet”:
Der er et par punkter jeg også er i tvivl om her. F.eks. hvor det er bedst at blive gift. Er det altid sådan, at bliver man gift i DK så kan min kæreste efterfølgende blive her mens sagen bliver behandlet, mens han ikke kan komme til landet, hvis vi allerede er gift? Eller skal han bare sørge for at komme lovligt til landet (på et af de 90 dages besøg han som amerikaner gerne må tage på hvert halve år) før vi indgiver ansøgningen, hvis vi bliver gift i USA?

Hvordan med skilsmissepapirer (da han har været gift før for nogle år siden). Er der nogle der ved om der er rimelig overensstemmelse mellem danske og amerikanske ”papirer” – eller om der er en masse papirnusseri der skal i orden først?

5) I tilfælde af en succesfuld familiesammenføring:
Hvis vi for alle de andre ting på plads, hvordan er det så efter en sammenføring. Har han de samme rettigheder som alle andre danskere (sygesikring, mulighed for su mm)? Har prøvet at undersøge det lidt selv, men synes ikke det er helt klart hvad der gælder for hvilke grupper (EU-borger, ikke EU-borger, asyl mm). Eller er disse nogle hans først vil kunne få år senere?
F.eks. synes jeg det kunne være fedt, hvis han kunne få gjort sin uddannelse færdig i løbet af de første par år i landet. Det ville evt. kunne få ham på positivlisten, hvorved genansøgningen efter de første 2 år måske vil være nemmere at få igennem. Samt at studiemiljøet som regel er et godt sted at få sig et socialt netværk, hvilket han jo vil få brug for.

Det blev en længere smøre, kommentarer til det hele (eller råd jeg ikke vidste jeg havde brug for) er meget velkomne :D

Hvis der for resten er nogle der har gode forslag til hvor man kan søge engelsktalende jobs her i DK (eller Sydsverige), så er enhver strøtanke også velkommen.

Besvar