Fornyelse af opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jasmin30

Fornyelse af opholdstilladelse

Indlæg af Jasmin30 » 04.10.2011 14:50:49

Hej alle sammen.
Håber I har det godt.. ;)

Jeg vil gerne spørge ang. fornyelse af den tidsbegrænsede opholdstilladelse. Det er sådan, at man jo skal søge 2 månede inden den 2 årige periode udløber. Men nu hvor vi har fået en ny regering, hvordan vil det så komme til at foregå. Tænker på, om de ( US) stiller sagerne i bero indtil de har de nye regler på plads eller kan man bare søge nu og så forvente, at den nye 2 årige opholdstilladelse kommer med posten inden den oprindelige udløber??

Håber I forstår mit spørgsmål. Og hvor er det dejligt, at vi har fået en ny regering med en ny fair udlændigepolitik. ;)

fundiver199

Re: Fornyelse af opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 04.10.2011 15:06:10

Loven gælder stadig, selvom der kommer en ny regering. Så I skal stadig søge om forlængelse i tidsrummet 0-60 dage før, opholdstilladelsen udløber. Og husk nu at check i passet, hvornår det præcis er, for der her været flere historier i forum om folk, der er kommet voldsomt i klemme, fordi de har fået søgt for sent, og derfor har mistet deres opholdstilladelse :!:

I øvrigt er der intet i regeringsgrundlaget, der tyder på, at der vil ske ændringer i reglerne for at forlænge en tidsbegrænset opholdstilladelse. Det handler jo grundlæggende kun om at kontrollere, om de oprindelige betingelser stadig er opfyldt, og sådan vil det også være fremover.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 05.10.2011 08:55:40

I hvert fald ikke ud over, at man vil kunne få permanent ophold allerede efter fem år.

Og hvor reglerne i dag er ganske ublu mht. betingelser for permanent ophold, så kræver det 'kun' tre års arbejde eller uddannelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2011 10:34:06

I dag kan man få permanent opholdstilladelse efter 4 års ophold og 2½ års fuldtidsarbejde, forudsat at en stribe andre betingelser også er opfyldt. Så selvom de skitserede regler givetvis samlet set vil medføre, at flere kan få permanent opholdstilladelse tidligere, så vil der også være ansøgere, for hvem reglerne vil betyde det modsatte.

Samlet set er reglerne for permanent opholdstilladelse klart det i regeringsgrundlaget, som skuffer mig mest, i hvert fald inden for "ÆUG`s område". Jeg kan dog godt forstå, at man siger 5 år i stedet for 4, da det er udtryk for en harmonisering til EU`s standard på området. Og det var formentlig alligevel kun yderst få, der kunne leve op til alle de krav efter blot 4 år.

Besvar