Procesuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Procesuelt ophold

Indlæg af Durmaz » 16.08.2011 17:51:25

US giver aldrig et direkte svar i tlf, det vil sige de siger jeres rettigheder men sikre stadig deres egen bagdel.

Du har krav på at få din ansøgning behandlet hvis i lever op til alle krav, samt har indbetalt gebyret. Altså det modsatte af hvad mh skriver.
Er oprigtigt gift, ikke modtaget kontanthjælp egenet bolig og hvad der ellers er af krav.....

Du må bare vente, hvis man aflevere personligt inde på US i kbh kan man få en svar om man kan forvente at man har processuelt ophold... det fik vi hvertfald og fik også et stempel i hans pas samtidlig hvor det stod

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2011 18:29:27

Som sagt har US selv kun givet et enkelt eksempel på, hvornår en ansøgning ikke kan antages til behandling, nemlig at der ikke er betalt ansøgningsgebyr. Jeg ved ikke, hvilke andre eksempler man kunne forestille sig. Men det er vigtigt at understrege, at det ikke har noget at gøre med, om alle betingelserne for FS er opfyldt. For det er jo netop det, som en sagsbehandling skal vise. Og viser sagsbehandlingen, at de ikke er opfyldt, så får man afslag. Men har haft processuelt ophold, medens sagen blev behandlet.

Forskellen på afslag og afvisning har også noget at gøre med Forvaltningslovens bestemmelser om vejledningspligt samt med klageafgang. Får man afslag, så har man krav på at få en begrundelse for afslaget, og en klagevejledning samt evt. vejledning om ens øvrige muligheder. Afvises en ansøgning derimod, så har man ikke krav på noget som helst.

På visumområdet kan en ansøgning afvises hvis:

* Ansøgeren ikke har fremvist et gyldigt pas
* Ansøgeren ikke har afleveret et korrekt udfyldt ansøgningsskema
* Ansøgeren ikke har afleveret 2 stk. pasfoto
* Ansøgeren ikke har betalt ansøgningsgebyr

Man kan altså ikke bare sige "jeg vil søge visum" og dermed sætte hele apparatet med skiftlige afgørelser og klagevejledning og hist og halløj i gang. Man skal leve op til nogle grundkrav af proceduremæssig karakter, før myndighederne får en pligt til at følge de arbejdskrævende procedurer, som loven siger, at de skal følge.

Og tilsvarende forholder det sig selvfølgelig også med opholdstilladelser, omend jeg ikke er i stand til at opstille en udtømmende liste over, hvad man præcist skal gøre, udover at betale ansøgningsgebyr. Men det er da et rimeligt gæt, at man skal have udfyldt og afleveret begge skemaer, vedlagt pasfoto og fremvist et gyldigt pas. Altså omtrent det samme som ved visumansøgninger. Og desuden skal man selvfølgelig også have haft lovligt ophold i Danmark, da man afleverede ansøgningen.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.08.2011 21:03:01

@ fundiver, du mener altså ikke, at US opererer med 'åbenlyst grundløs' ved fs-sager, sådan som de gør ved asylsager?

Altså mener du, at hvis man indgiver en ansøgning vel vidende at den vil blive afslået, fordi man ikke opfylder kravene, så har man stadig krav på processuelt ophold, i den tid det tager at grave ens sag frem af bunkerne, hvis blot man har betalt gebyr?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2011 14:38:46

@mh

Jeg ved det ikke. Det er muligt, at de gør, men i så fald skal der nok ret meget til, før en ansøgning er "åbenlyst grundløs". Det er f.eks. svært at forestille sig, at en ansøgning nogensinde kan være "åbenlyst grundløs", hvis man er lovligt gift med den, man søger FS med, og det er første gang, man søger.

Men er det ens 3. eller 4. ansøgning, og opfylder man stadig ikke det krav, man hele tiden har fået afslag efter, så er processuelt ophold under alle omstændigheder ikke nogen rettighed, uanset at ansøgningen formentlig vil blive behandlet (og afslået).

US angiver selv, at der kan gives 3-årigt indrejseforbud i sådanne tilfælde og nævner som eksempel, at man tidligere har fået afslag pga. 24-års reglen og herefter søger igen, selvom man stadig ikke er fyldt 24 år (det var før pointsystemets tid).

Afvisning af en ansøgning eller om man vil "åbenlyst grundløs" kunne derimod måske (og nu gætter jeg) forekomme i situationer, hvor de helt grundlæggende betingelser for at søge om FS ikke er opfyldt.

Det kunne f.eks. være, at man søger om FS med en "kæreste", som man først har mødt efter sin indrejse i Danmark og ikke har nået at gifte sig med. Eller måske søger om FS med sit barn, hvilket jo slet ikke er muligt efter nuværende dansk lov.

Jeg vil gætte på, at man nok i det hele taget skeler kraftigt til, om sagen bærer præg af, at ansøger er i god tro eller forsøger at "hustle systemet". Men som sagt er det slet ikke nødvendigt, at selve ansøgningen bliver afvist for, at det kan få negative konsekvenser at blive i Danmark ud over visums gyldighed.

Det kan også ske, hvis ansøgningen behandles og afslåes, hvis US vurderer, at man udelukkende har søgt hen henblik på at få processuelt ophold. Så set fra borgerens synspunkt har det kun teoretisk interesse, om der sker det ene eller andet.

Dolle

Indlæg af Dolle » 18.08.2011 10:31:51

Hurra!.
Har i går modtaget svar fra Udlændingeservice, efter at have ventet spændt i 2 måneder.
Min kone har nu fået processuel opholdstilladelse.
Det næste skridt er nu sprogprøven.
Hvis denne bestås, kan min kone få opholdstilladelse som familiesammenført, og det er jo bare dejligt!
Imidlertid: hvad med lægehjælp/sygehus?
Skal min kone fortsat have en "health insurance?"
Jeg læser dette under processuelt ophold på US hjemmeside:
Citat
.....og ens ret til lægehjælp er indskrænket. Hvis man har akut behov for lægehjælp eller hospitalsophold, kan man kontakte kommunen.
Citat slut.
Jeg har kontaktet kommunen desangående, men kan ikke få andet svar, end at min kone skal have et CPR nummer, før der er "hjælp at få."
Venlig hilsen, John Steffensen

Egdk

Indlæg af Egdk » 23.08.2011 08:32:48

@Dolle har du fundet ud af mere mht forsikring under processuelt ophold?

Louise_T

Indlæg af Louise_T » 23.08.2011 21:12:09

@ DOlle, hvad har i gjort med dansk kursus A1 niveau? Har din ægtefælle taget i kursus i hjemlandet eller her i DK??

Dolle

Indlæg af Dolle » 04.09.2011 16:11:54

Egdk skrev:@Dolle har du fundet ud af mere mht forsikring under processuelt ophold?
Hej.
Jeg har ikke fundet en løsning på det problem!
Desværre.
Jeg har haft kontakt med AXA, hvor min kone havde tegnet hendes travel schengen insurrance.
Men der kan jeg ikke få forsikringen forlænget/fornyet.
Jeg kontaktede så Gouda, der meddelte mig, at "jeg var for sent ude" med at tegne en forsikring, så der kunne jeg ikke tegne en forsikring heller!
Jeg kontaktede så mit forsikringsselskab (Tryg), der ikke kunne hjælpe mig med en forsikring, da min kone ikke har et personnummer!!
Jeg kunne jo kun svare, at hvis hun havde et personnummer, var der jo ingen grund til, jeg skulle tegne en forsikring.
Jeg har så mailet til Udlændingeservice for en uge siden, og spurgt, hvordan det nu forholder sig, ud fra det, Udlændingeservice meddeler på deres hjemmeside mht. lægehjælp under processuelt ophold (akut lægehjælp/hospitalsophold), men har intet hørt!
Har haft ringet til kommunen desangående, men de meddeæler, at hvis der ikke er et personnummern , så er der ingen hjælp!
Jeg har spurgt Udlændingeservice, hvad jeg skal gøre i det tilfælde, jeg får brug for hjælp i en weekend/uden for "kontortid", da Udlændingeservice henviser til, jeg skal ringe til kommunen, hvis jeg har brug for akut hjælp.
Intet svar.
Så, hvad skal "man/vi" gøre?

Dolle

Indlæg af Dolle » 04.09.2011 16:23:39

Louise_T skrev:@ DOlle, hvad har i gjort med dansk kursus A1 niveau? Har din ægtefælle taget i kursus i hjemlandet eller her i DK??
Hej Louise.
Min kone er her på det, der hedder processuelt ophold.
Nu har hun 90 dage til at øve sig i at kunne bestå INDVANDRINGSPRØVEN.
Den prøve kan kun tages i København (Glostrup)
Jeg har købt en "prøvepakke" (SE ny i danmark.dk).
Den består at nogle DVD'er med to "uddrag" af sprogprøven, og en DVD med diverse oplysninger mht. VIDENSPRØVEN.
Disse DVD'er kan jeg varmt anbefale.
Når min kone forhåbentlig består denne prøve, så vil jeg undersøge, hvad der er det næste skridt mht. det videre forløb.
Det næste skridt kunne vel være, at gå igang med MEDBORGERSKABSPRØVEN, som du/man kan finde nærmere om på WWW:NYIDANMARK.DK.
Har lige læst i avisen, at ca. 98 % har bestået denne prøve, og det er jo glædeligt.
Denne prøve kan give det samme antal point, som det at være aktiv i foreningsarbejde.
Dansk Folkeparti vil nu have denne prøve gjort sværere!!!
Jeg tolker den udmeldelse derhen, at det for DF gælder om at gøre prøven SÅ svær, at ingen kan bestå prøven.
(Og dermed færre udlændinge her i landet!)
Gad vide, hvad danske mænd der gifter sig med en dansk pige ville sige, hvis de blev udsat for den samme behandling som de af os, der har mødt kærligheden med en udenlandfsk pige?
Husk nu det, når du snart skal stemme til folketingsvalg.

Dolle

Indlæg af Dolle » 04.09.2011 16:58:44

Egdk skrev:@Dolle har du fundet ud af mere mht forsikring under processuelt ophold?
Hej.
Jeg har lige "gaflet" dette i en anden tråd:
Citat:
Jeg har søgt lidt på sundhedsloven og der står:
§ 8: Personer, der ikke har bopæl her i landet, har under midlertidigt ophold ret til ydelser efter bestemmelserne i § 80.
Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler herom samt om, at lovens ydelser helt eller delvis skal tilkomme personer, der ikke har bopæl her i landet.
§ 80: Regionsrådet yder akut behandling til personer, som ikke har bopæl her i landet, men som midlertidigt opholder sig i regionen.
§ 81: Sygehusbehandling efter bestemmelserne i afsnit VI, VII og VIII er vederlagsfri for patienten, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Regionsrådet kan opkræve betaling af patienten for behandling efter § 80, stk. 2. Behandlingen kan dog ydes vederlagsfrit, når regionsrådet under de foreliggende omstændigheder skønner det rimeligt.
Stk. 3. Hvor særlige forhold taler herfor, kan indenrigs- og sundhedsministeren uanset reglerne i §§ 79 og 80, fastsætte nærmere regler om, at regionsrådene vederlagsfrit skal yde visse behandlinger, uanset hvor patienten bor.
Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter der ydes personer, som midlertidigt opholder sig her i landet, vederlagsfri behandling ved det regionale sygehusvæsen.

Borger.dk om: Udlændinge, der opholder sig i Danmark:
* hvis du opholder dig i Danmark fx på ferie og bliver akut syg, har du ret til akut sygehusbehandling vederlagsfrit
https://www.borger.dk/Emner/udlaendinge ... KommuneId=

Og Århus kommune skriver på deres hjemmeside at:
"Hvis du opholder dig midlertidigt i Danmark for eksempel på ferie, og du bliver akut syg, har du ret til gratis behandling i det offentlige sundhedssystem. Du vil dog kun modtage en behandling, der gør dig i stand til at rejse hjem. Behandling ud over den akut nødvendige skal du betale for - eventuelt via en privat rejsesygeforsikring."
http://www.aarhus.dk/da/borger/sundhed- ... dinge.aspx

Vil lige nævne, at vores mænd og koner jo heller ikke er ansvarsforsikret, hvilket betyder, at hvis de gør skade på andre, så er vi virkelig på den. Så det er nok her jeg vil være mest nervøs...
Citat slut.

Hilsen, John Steffensen

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 18.09.2011 18:44:09

Hej

Hvis min mand er i Danmark på et turistvisum, og det er hans andet besøg i Danmark, vil det så sige, at vi i princppet kan aflevere ansøgning om familiesammenføring i sidste øjeblik før hans turistvisum udløbet, og stadig opholde sig lovligt i Danmark sålænge sagen behandles?

Håber I kan hjælpe mig.

Dolle

Indlæg af Dolle » 18.09.2011 20:39:32

Minoli84 skrev:Hej

Hvis min mand er i Danmark på et turistvisum, og det er hans andet besøg i Danmark, vil det så sige, at vi i princppet kan aflevere ansøgning om familiesammenføring i sidste øjeblik før hans turistvisum udløbet, og stadig opholde sig lovligt i Danmark sålænge sagen behandles?

Håber I kan hjælpe mig.
Hej.
Jeg vil foreslå, du kontakter udlændingeservice desangående, eller prøver at finde svaret her: http://WWW.nyidanmark.dk
Mon det er en god ide, det med at vente "til i sidste øjeblik?"
Hilsen, John

soreng

Indlæg af soreng » 19.09.2011 09:51:36

Minoli84 skrev:Hej

Håber I kan hjælpe mig.
Han kan opholde sig i Danmark mens ansøgningen bliver behandlet.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... erelse.htm

Fra afsnittet "Hvis man indgiver sin ansøgning i Danmark"

"Hvis man indgiver sin ansøgning i Danmark og har ret til at få den behandlet, kan man blive i Danmark, mens Udlændingeservice behandler ansøgningen. Det kaldes processuelt ophold. Man har altså lov til at opholde sig midlertidigt i Danmark, mens det bliver afgjort, om man kan få en opholdstilladelse."

Bemærk dog "og har ret til at få den behandlet". Hvis man åbenlyst ikke lever op til kravene for familiesammenføring, og man ansøger alligevel, kan tiden man venter på en afgørelse ses som ulovligt ophold. Hvis i mener at i lever op til alle forudsætninger, er det dog ikke noget i skal bekymre jer om. Det for for at undgå at nogle indgiver helt grundløse ansøgninger som helt tydeligt ikke vil leve op til kravene for familiesammenføring, udelukkende for at blive længere i landet end deres visum tillader.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.09.2011 12:36:17

Hvis det er første gang, man søger om FS, og hvis man sørger for at aflevere en komplet ansøgning og betale ansøgningsgebyr, er det meget usandsynligt, at der ikke vil blive bevilget et processuelt ophold.

Man kan jo f.eks. helt berettiget mene, at man ikke har mulighed for at tage ophold i sin ægtefælles hjemland, og det har man naturligvis krav på, at US tager stilling til. Man kan derfor ikke sige, at en ansøgning er "åbenlyst grundløs", bare fordi man f.eks. ikke opfylder pointkravet, eller hvad det nu kan være.

Har man søgt tidligere og fået afslag, vil det derimod kunne ses som spekulation i reglerne, hvis man forsøger at skaffe sig et nyt processuelt ophold i Danmark ved under et visumophold at aflevere af ny ansøgning uden i mellemtiden at have opfyldt de ting, der var årsag til det første afslag.

Har man f.eks. fået afslag pga. boligkravet, skal man således næppe forvente at få tildelt et nyt processuelt ophold, hvis man søger nok engang og stadig bor i den samme bolig. Det vil US nemlig, som Søren skriver, se som en bevidst spekulation i reglerne om processuelt ophold, og det kan så "straffes" med en 3-årig visumkarantæne.

ÆUG`s rådgivning har dog i de cirka 2 år, hvor denne regel har eksisteret, ikke hørt om et eneste tilfælde, hvor den er blevet anvendt. Så det er næppe noget, man behøver bekymre sig til døde over.

Minoli84

Indlæg af Minoli84 » 19.09.2011 15:35:40

Tak for alle de gode svar, det hjælper virkelig.

Som jeg kan forstå, skal vi være sikre på, at vi opfylder alle krav. Hvis vi selv ved, vi gør det, burde US tage imod ansøgningen og behandle den, og sålænge de gør det, er min mand her på lovlig vis. Min frygt er bare, hvis vi kommer til at gøre noget ulovligt uden at være klar over det.

Tak for hjælpen.

Besvar