Kriterier ved forlængelse af opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Catwalk

Kriterier ved forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af Catwalk » 11.08.2011 16:24:57

Min kone fra USA har diverse helbredsproblemer, og er bange for at det vil belaste hende ved behandling af vores ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse hvis hun koster sundhedsvæsenet for meget. Det tror jeg ikke er tilfældet, men er der nogen der ved noget om det? Har de overhovedet adgang til disse oplysninger? På forhånd tak.

MVH Hans

oz2mia

Re: Kriterier ved forlængelse af opholdstilladelse

Indlæg af oz2mia » 11.08.2011 17:58:39

Hej Hans

I forbindelse med diverse forhandlinger i folketinget sidste år, udtrykte Venstre, Liberal Alliance og Dansk folkeparti at man ønskede at indvandre skulle betale skat i en årrække for man kunne modtage læge hjælp.

Tilsidst nåede man frem til at man kunne spare omkring 35 mill. kr på dette pr år,
hvor efter selv dansk folkeparti erkendte at man ikke skulle spare på læge hjælpen.

Så hvis du spørger mig, så er svaret nej, det vil ikke have betydning i forbindelse med en forlængelse.

Sundhedsvæsnet står heller ikke nævnt i ansøgningen om forlængelse hvor de kan/vil søge oplysninger.

Catwalk

Indlæg af Catwalk » 11.08.2011 18:10:46

Mange tak for hurtigt svar. Ved du om der er et sted hvor jeg kan se en nogenlunde udtømmende liste af kriterier, eller hvilke overvejelser de har lov til at gøre sig?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2011 18:20:50

Ved ansøgninger om forlængelser af opholdstilladelser kigger der udelukkende på, om de oprindelige betingelser stadig er opfyldt og intet andet. Kravene til forlængelse afhænger derfor fuldstændig af, hvilke krav der oprindeligt er stillet. Hvilket så igen hænger sammen med, hvilket formål opholdstilladelsen er givet for.

Er man ægtefællesammenført, skal man bo sammen med sin ægtefælle. Og hvis der ikke er givet dispensation, skal man desuden opfylde et boligkrav, stille bankgaranti og holde sig fri af sociale ydelser. Men det står i din kones opholdstilladelse, præcis hvilke betingelser der er knyttet til den. Altså i det brev, som hun i sin tid fik fra US.

Det korte svar på dit spørgsmål er altså, at nej det behøver I ikke at bekymre jer om. Mig bekendt har Danmark således aldrig nogensinde udstedt opholdstilladelser, der er betinget af, at indehaveren ikke er eller bliver syg. Så uanset hvilken form for opholdstilladelse, din kone har fået, og hvornår hun har fået den, så kan der umuligt være stillet et sådant krav.

Catwalk

Indlæg af Catwalk » 11.08.2011 20:08:46

Som jeg regnede med, tusind tak for bekræftelsen!

Besvar