Valget mellem FS efter danske regler eller efter EU-reglen

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Stein

Valget mellem FS efter danske regler eller efter EU-reglen

Indlæg af Stein » 27.07.2011 12:04:01

Kære forum
Min kæreste og jeg står overfor at skulle ansøge om familiesammenføring.
Vi skal derfor vælge, om vi skal blive i DK og ansøge efter de danske regler eller rejse til Polen i en periode og ansøge efter EU-reglerne, når vi vender tilbage.

Fakta:
Jeg er født af danske forældre, er opvokset i Danmark og er dansk statsborger. Min mor lever stadig og jeg har en bror samt en masse mostre, onkler og tanter fætre, kusiner osv. Jeg har en søn på 10 år fra et tidligere forhold. Han bor hos sin mor, men vi deler forældremyndigheden og han er fast hos mig min. hver anden weekend og i de fleste ferier ( hun bor desværre 3 timers kørsel væk – ellers havde jeg ham mere). Jeg har fuldtids arbejde, har aldrig været arbejdsløs og har aldrig været på dagpenge eller modtaget sociale ydelser.
Min kæreste er ukrainsk statsborger, 32 år gammel og mor til en dreng på 3,5 år som hun har forældreretten til alene. Hun har næsten ingen familie – kun en moster, en kusine og en fætter i Ukraine. Hun har to 5-årige universitetsuddannelser (den sidste som journalist) og taler et fornuftigt engelsk – men har ingen sprog uddannelser ud over hun naturligvis behersker ukrainsk såvel som russisk på professionelt niveau, idet hun har arbejdet som journalist i 6 år.
Min kæreste er gravid – dvs. hun venter vores fælles barn i januar 2012 

Min kæreste har været på flere besøg i DK ligesom jeg (og min søn) har været på flere besøg i Ukraine. Hun var her bl.a. 2,5 måneder i foråret sammen med hendes søn hvor hun skrev hovedopgave til journaliststudiet om dansk presse. Hun har nu fået multiple entry visa og kommer om et par uger til DK. Hun må lovligt opholde sig her i endnu 58 dage, hvorimod sønnen kun har 18 dage tilbage indenfor ”max 90 dage på et halvt år” reglen frem til 1. oktober. Vi planlægger at blive gift i DK i løbet af de første 18 dag, de er her (det hele er aftalt med kommunen og vi afleverer prøvelsesattest med alle de nødvendige papirer ( med Apostile) dagen efter de kommer til DK).

Via mit arbejde har vi mulighed for at tage en udstationering i Polen, og jeg er helt på det rene med, at hvis vi gør det, har vi mulighed for at søge familiesammenføring efter EU-reglerne, når vi vender tilbage. (US har rent faktisk i en mail til mig bekræftet at en udstationering for en dansk arbejdsgiver er helt ok – det er det reelle og faktiske ophold, der er vigtigt – som I også skriver en masse om her i dette forum).
Men vi har også 2 børn, vi skal tænke på …
Og det vil uden tvivl for dem begge være bedre, hvis vi bliver i DK. Jeg vil stadig uden problemer regelmæssigt kunne se min søn. Og hendes søn kan komme i børnehave og skal kun omstille sig 1 gang.

Mit spørgsmål er, hvor stor reel forskel der er for min kæreste på længere sigt, hvis vi bliver i DK og søger efter de danske regler i stedet for at rejse til Polen og senere søge efter EU-reglerne.
Jeg mener vi pga. min søn kan søge om dispensation iht. de danske regler. Som jeg har forstået det, betyder det, vi undgår:
- at stille depositum på 100.000
- at min kæreste skal op til indvandreprøve
Men hvordan står vi – og i praksis især min kæreste – på den lange bane?
Søgte vi efter EU-reglerne ville hun få permanent opholdstilladelse efter 5 år.
Men får Zambrano dommen indflydelse her? Min kæreste bliver mor til en EU-borger i januar …

Hvis vi bliver i DK, mener jeg, at jeg kan få hendes personfradrag, så snart vi er blevet gift.
Der er godt 4 måneder tilbage af 2011 på det tidspunkt – men det er vel det fulde personfradrag for 2011, jeg kan benytte mig af og ikke kun en del deraf?
Hvordan er reglerne mht. børnepenge? Kan vi få børnepenge til hendes 3,5 årige søn? Eller skal jeg adoptere ham, for at vi kan det?
Min kæreste skal naturligvis i gang med sprogkursus hurtigst muligt. Skal vi selv betale for det?

Jeg er bekendt med, at hvis vi vælger at søge efter de danske regler og skulle få afslag, kan vi altid rejse til Polen og derefter søge efter EU-reglerne.
Men hvis vi nu får familiesammenføring efter de danske regler og f.eks. om et år eller 2 tager en udstationering i Polen – kan vi så til den tid ”skifte mening” og søge efter EU-reglerne?

Mvh.
Stein

fundiver199

Re: Valget mellem FS efter danske regler eller efter EU-regl

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2011 13:35:46

Normalt anbefaler jeg ikke "EU-løsningen", hvis et par har udsigt til at få dispensation. Der er ganske vist en meget lettere adgang til permanent opholdskort efter 5 år, men denne fordel skal jo vejes op imod besvær, udgifter og tidsforbrug ved at skulle etablere sig "faktisk og reelt" i et andet EU-land, som på ingen måde bør undervurderes. Det er således ikke noget, man "bare lige gør".

En anden fordel er dog, at man kan slippe for forsørgelseskrav, hvis man har været arbejdstager i det andet EU-land. Det betyder, at I principielt vil have helt samme adgang til at trække på det sociale system i Danmark, hvis uheldet skulle være ude, og du f.eks. bliver langtidssyg eller langtidsarbejdsløs og til sidst kun har bistandshjælpen tilbage som en mulighed.

Derimod er det vigtigt at understrege, at du naturligvis ikke kan slippe for det generelle forsørgelseskrav i bistandsloven, som siger, at man har pligt til at forsørge sin ægtefælle, hvis man har mulighed for det. Din kone vil derfor ikke kunne få bistandshjælp i Danmark, så længe du har en "normal" økomomi. Forskellen vil først vise sig i det øjeblik, du ryger ud af din A-kasse eller bliver langtidssyg.

Det skal så siges, at vi mig bekendt aldrig har hørt om nogen i forum, hvis ægtefælle er blevet udvist, fordi de blev ramt af f.eks. langtidssygdom. Så det synes umiddelbart at være noget, der sker uhyre sjældent. Og måske tager US faktisk flere menneskelige hensyn i den slags sager, end man umiddelbart skulle tro, når man læser reglerne.

Men det korte af det lange må vel være, at det primære motiv for at benytte "EU-løsningen" i jeres tilfælde må være manglende tillid til, at I bliver rimeligt behandlet, hvis du bliver udsat for en social begivenhed, og/eller at I lægger meget stor vægt på, at din kone kan være sikker på at få permanent opholdskort efter 5 år og ikke har tillid til, at der til den tid vil herske rimelige regler for det i Danmarks nationale lovgivning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2011 13:43:20

Stein skrev:Men får Zambrano dommen indflydelse her? Min kæreste bliver mor til en EU-borger i januar …
Nej ikke som Danmark har valgt at tolke den. Men det er jo også ligegyldigt, når I har udsigt til at få dispensation pga. dit særbarn. I kan jo ikke fritages fra kravene mere end en gang...
Stein skrev:Hvis vi bliver i DK, mener jeg, at jeg kan få hendes personfradrag, så snart vi er blevet gift. Der er godt 4 måneder tilbage af 2011 på det tidspunkt – men det er vel det fulde personfradrag for 2011, jeg kan benytte mig af og ikke kun en del deraf?
Hvis I er gift og samboende 31.12.2011, kan du få din kone ubenyttede bundfradrag for hele 2011. Se indlæg herom i forum "livet i Danmark".
Stein skrev:Hvordan er reglerne mht. børnepenge? Kan vi få børnepenge til hendes 3,5 årige søn?
Ja hvis han bor sammen med jer i Danmark. Hvis han flytter hertil efter 1. januar 2012, så træder der dog nye regler i kraft, hvorefter din kone skal have boet her i mindst 2 år, før han kan få den fulde ydelse.
Stein skrev:Eller skal jeg adoptere ham, for at vi kan det?
Nej. Der er umiddelbart ingen fordele ved, at du adopterer hendes søn.
Stein skrev:Min kæreste skal naturligvis i gang med sprogkursus hurtigst muligt. Skal vi selv betale for det?
Nej deltagelse i integrationsprogrammet er gratis.
Stein skrev:Men hvis vi nu får familiesammenføring efter de danske regler og f.eks. om et år eller 2 tager en udstationering i Polen – kan vi så til den tid ”skifte mening” og søge efter EU-reglerne?
Ja din kones opholdstilladelse bortfalder under alle omstændigheder, hvis I opgiver jeres danske bopæl, så I både kan og skal starte helt forfra, såfremt I på et senere tidspunkt igen ønsker at bo i Danmark. Og kan derfor også vælge at gøre det efter et andet regelsæt. Bemærk at "starte forfra" også vil gælde i forhold til ret til permanent ophold, men dog ikke pligt til at deltage i integrationsprogrammet i det omfang, hun allerede har gennemført det.

zonam

Indlæg af zonam » 03.08.2011 05:57:45

hej

Jeg står simpelthen i det dilemma om jeg der er størst fordel ved at søge familiesam gennem EU reglerne eller de danske.

Jeg er 26 år og er færdig som tandplejer til januar. Jg blev gift med min mand her i dk Han bor i Uk er på working visum der. Han har færdiggjort sin master derned og arbejder nu.

hvad er de økonomiske fordele og ulempe ved at søge gennem dk og hvad er fordel og ulempe ved at søge igennem Eu reglerne.
ex hvis min mand får opholdtilladelse gennem eu reglerne, er han så omfattet af det danske system vedr kontanthjælp hvis han ikke kan finde arbejde med det samme???

Er der nogen der har søgt gennem EU reglerne, vil jeg gerne vide hvilke dokumenter US kræver. altså kræver de min fly billetter for min indrejse og hvornår jeg forlader landet igen???? tjekker de sådan noget? -så vidt jeg har undersøgt skal jeg dokumenter at jeg reelt bor der ved husleje og folkeregister, samt arbejde, er der mere jeg skal dokumenter
mht bolig..kan jeg bo hos nogen eller skal jeg leje en bolig for mig selv...???
ja det mange spm men håber i kan svarer på dem derude....er meget stresset pga de vankslige reglerne der er kommet nu i dk mht familiesammføring..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2011 07:08:23

Hej zonam og velkommen til forum

Udgifterne ved familiesammenføring efter de danske regler er følgende:

* Ansøgningsgebyr 7.750 kroner
* Gebyr for forlængelse 1.750 kroner pr. styk
* Gebyr for ansøgning om permanent opholdstilladelse 3.550 kroner
* Gebyr for indvandringsprøven: 3.000 kroner
* Udgift til mindst 2 besøg i DK for at opfylde tilknytningskravet (da du er under 28): ??
* Udgift til deltagelse i danskkursus under et af disse besøg: ??
* Udgift til at stille bankgaranti på 100.000, til din mand får permanent opholdstilladelse: cirka 2.000 kroner om året i x antal år.
* Ekstra boligudgift til at opfylde boligkravet: For mange 0 kroner men for andre et stort beløb, hvis de f.eks. er nødt til at købe en bolig og herefter sælge den igen med tab.

Udgifterne ved familiesammenføring efter EU-reglerne er følgende:

* Udgift til "faktisk og reelt" at etablere sig i et andet EU-land: ??
* Flytteudgifter: ??
* Evt. ekstra transportudgifter, hvis man pendler til Danmark: ??
* Evt. tabt arbejdsfortjeneste, hvis man vælger at skifte job: ??

Hvad angår fordele og ulemper ved de to regelsæt, læs teksterne under "jeg vil..." "familiesammenføres", "flytte til Sverige/EU-land" og "flytte tilbage til Danmark" er de relevante tekster.

Svaret på dit spørgsmål omkring adgang til det sociale system afhænger af, om du har været arbejdstager i det andet EU-land eller ej.

Hvad angår hvilken dokumentation US kræver, så er det kortfattet beskrevet under "jeg vil.. flytte til bage til Danmark". Og der er også mange indlæg om det i forum, så prøv at læs nogle af dem. Der er f.eks. et indlæg under bekendtgørelser, som handler om netop det emne.

Jeg håber, du forstår, men det bliver hurtigt en smule trættende at forsøge at forklare præcis det samme til nummer 1.378, der spørger om det. Så derfor læs venligst de tekster og indlæg, hvor alle disse generelle ting er beskrevet i forvejen :wink:

Hvis du så har supplerende eller uddybende spørgsmål efter læsning, er du naturligvis meget velkommen til at spørge igen.

zonam

Indlæg af zonam » 11.08.2011 13:51:08

Hej Fundiver199 mange tak for dit svar.

Jeg har bare lige et par spm og brug for råd.

Min situation er at min mand rent faktisk opnår i alt 200 point efter de danske regler, for sprog, uddannelse, bachlor,kandidat. osv. ( i vores tilfælde er 60 pooint nok, siger US) Han mangler kun at tag danskkursus, som han kan tag i Uk. så han har gode chance for at blive familiesamf. efter danske regler.
Men min bekymring er bare at efter de danske regler skal han efter 2 år forlænge og opnå point. Det er jeg ikke tvivl om han kan. Men er bange for de danske regler ændre sig til den tid og det så bliver strengere krav.
Det jeg tænker som er en fordel efter EU regler er at jeg sparer en del penge. jeg skal ikke stille 100.000 kr osv.og det bedste ved Eu tænker jeg at min mand får 5 år opholdstilladels, hvorimod de danske er de 2 år og skal forlænge derefter.Men han kan så søge allerede efter 4 år. hmmm jeg ved nu ikke hvad der er bedst her. Jeg selvfølgelig sikret 5 år via Eu regler, men efter de danske kan jeg søge permenent allerede efter 4 år.
Men jeg læste på siden her noget med at min mand ikke bliver sikret under arbejdsløshed eller sygdom hvis vi søger efter EU reglerne...så dvs hvis jeg mister mit arbejde og han også gør, står vi i en økonomisk klemme????.
Så da min mand bor i Uk og arbejder der, og jeg også har arbejde i Uk før, vil det ikke være noget problem for mig t flytte for en periode og arbejde der.
Men min bekymring går egentlig på vores økonomiske fremtid. kan du nævne for mig de økonomiske fordele ved de danske regler. Har min mand de samme økonomiske rettigheder som hvis han søger efter de danske regler???? Jeg har læst herinde at han ikke kan få SU hvis jeg ikke arbejde, eller hvis vi ikke har boet sammen i 2 år. ( EU regler). Hvorimod efter de danske kan han godt få SU selvom jeg ikke arbejder. er det rigtig forstået?
Jeg kan simpelhen ikke beslutte mig da jeg egentlig har begge muligheder, ???
Hvad vil du mene der er mest økonomisk bedst for vores fremtid.

Det lyder måske forvirrende men jeg er meget forvirret. ved simpelthen ikke hvilke af de regler som er bedst for os.

Det kan være jeg har overset emnerne som der berør netop det, hvis må du gerne skrive disse links til mig:)
Håber du kan hjælpe.
Senest rettet af zonam 11.08.2011 13:52:49, rettet i alt 1 gang.

Besvar