Familie sammenføring eller ej..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mervh

Familie sammenføring eller ej..

Indlæg af mervh » 08.08.2011 14:53:04

Hej

Jeg er ny på forumet, og har læst mig frem til en masse, men det kan man godt blive lidt forvirret af. og synes ikke der er meget hjælp at hente når man skriver til Udlændinge service.

Jeg er 21 og dansker, min kæreste er 30 og tyrker. vi har været kærester i omkring 1 år, og prøver at finde ud af hvad der ville være nemmest for os, da vi gerne vil bo i danmark.
Fra hvad jeg umidelbart kan læse mig frem til er det nemmest at blive gift, end for ham at finde et arbejde i danmark, og hvis han skal tage uddannelse er det alt for dyrt.
Eftersom jeg er under 24 skal han optjene 120 point? hvis jeg har regnet rigtig ud fra pointskalaen optjener han 130 point, og kan få de 20 ekstra point oveni. og passer det at hvis vi er gift og bor i danmark kan han tage gratis uddannelse?
Lige nu er jeg hjemmeboende og under uddannelse, så når jeg er færdig med min uddannelse om ½ år, er planen at jeg flytter til tyrkiet i en periode, eftersom det er i tyrkiet vil det stadig tælle hvis vi bor sammen på fælles addresse i 1½ år? Sverige ville også være en mulighed, men igen svært for ham at finde et arbejde.

Har virkelig brug for noget hjælp om hvad der ville være den bedste mulighed :)
Mange tak!

BackpackM
Geografisk sted: Hillerød, DK

Re: Familie sammenføring eller ej..

Indlæg af BackpackM » 08.08.2011 19:07:11

Uden at være ekspert på området, lyder det for mig mest som om det bedste vil være for dig og jer begge, at du tager ned og bor hos ham som du umiddelbart har planer om.

Udover pointsystemet skal du jo også råde over din egen bolig af passende størrelse samt stille den kedelige garanti på 100.000 kroner, hvilket i praksis vil sige at du skal låne dem i banken til den rente, du kan forhandle dig til.

Da du er "bare" 21 år, mon så ikke at løsningen vil være at du flytter ned til ham og ser hvordan det går? Måske hvis I senere gifter jer og har boet sammen i 1 1/2 år at det så vil være en adgangsbillet? Men hvad vil du lave nede i Tyrkiet? Kan din uddannelse bruges der?

Mvh Michael

mervh

Indlæg af mervh » 08.08.2011 20:09:09

Tak for svaret

Ja lige præcis, hvad skal jeg lave der? jeg er igang med at blive uddannet som dyrepasser, så det kan jeg ikke bruge til meget, da de ikke ligefrem har den bedste dyrevelfærd :P
Tilgengæld har min kæreste skaffet mig en jobsamtale hvis jeg flytter derned, et firma der skal bruge folk som snakker dansk, hvor man ikke behøver at kunne tyrkisk.
det eneste jeg ellers ville kunne lave ville være at studere selv, men det er også lang tid væk fra familie og kæledyr, hvilket er derfor vi måske havde overvejet sverige.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 09.08.2011 06:34:12

Jeg tror, jeg vil tage turen til Tyrkiet spec nu han har skaffet dig muligheden for et arbejde. De fleste udlændinge som kommer hertil må ofte også tage et arbejde som ikke lige er deres første ønske :wink:

Så kan i prøve forholdet af og så evt bruge Sveriges løsningen, når i kommer tilbage, som vil sikre din mand langt bedre i DK i fremtiden og i slipper alle de danske regler med sprogtest gebyer 100 000 kr etc.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 09.08.2011 13:08:01

Du skal være opmæsrksom p visumregler i tyrkiet, jeg ved de vist er blevet lavet om her sidste år også i forhold til opholdstilladelsen.... Det er faktisk letter også i tyrkiet at blive gift for at få ophold der end at gøre det som hvis du bare er dig selv... Det er billigere... Derudover skal du regne med oveni også at søge arbejdstilladelse dernede, det er dumt at snyde lige præsist dernede selv man ge gør det, jeg ved fra en meget nær veninde at det ikke er sjovt at sidde i tyrkisk fængesel pga man ikke overholdte visum/opholdsreglerne..HUN HAR DESUDEN FÅET INDREJSEFORBUD HVILKET ER ET PROBLEM DA HUN NU IKKE KAN SE SIN FORLOVEDE SOM HELLER IKKE KAN KOMME OG BESØGE HENDE. Hun blev taget kort forinden deres bryllup, som så måtte aflyses... og de har nu ikke set hinanden i snart et år

Jeg har boet dernede i en kort periode med min mand den gang omgik vi reglerne ved at jeg efter 85 dage tog en lille smut tur ud af tyrkiet i et par timer og så tilbage det var billigere... men denne mulighed blev ændrede sidste år i sep så skal man hjem til sit eget land... det kan selvfølgelig være det er belvet lavet om igen...

HVis du vil vide mere om de tyrkiske immegrationsregler så snak med mh...

Jeg kan lige tilføje at afhængig af hvor du/i skal bo kan det være til tider en prøvelse... Vi boede i kemer/manavgat lidt uden for Side, mens min mand arbejde i turistbrancen..Når man ikke længer bevæger sig rundt som turist, ændres spillereglerne for især dig, især i de områder...Jeg har haft mange meget dårlige oplevelser dernede og vi var ovenikøbet gift...

Tilgengæld fandt jeg det lettere når vi var i de mere lokale områder...Selvom der ikke er beklædningsregler så skal man stadig tænke over sin fremtoning især i de mere lokale områder :-D man kan vække ganske meget opsigt i en top og korte shorts i denizil eks.... det er nok en felj jeg ikke gør igen... Istanbul er mere afslappede....

Personligthar jeg meddelt min mand at hvis vi nogen sinde skal flytte tilbage så skal det ikke være i turist områderne det er et helvede i sommerperioderne, og han skal finde sig et mere normalt arbejde hvor han ikke er væk 12-18 timer i døgnet 6-7 dage om ugen...

Ville lige tilføje at jeg faktsik har været rigtig glad for at bo dernede, da jeg først fandt mig til rette, og tilpassede mig en lille smule... samt fandt mig nogle få veninder såååå var det ikke så slemt... Min mand og jeg talte en del om hvad det var vi forventede at et ægteskab. Han fortalte mig desuden hvad der var normalt for et tyrkisk ægteskab jeg fortalte ham hvad et dansk kan indebære... Derudfra har vi valgt det liv vi ville, med de spille regler vi syntes... det er rigtig vigtig at i har den samtale især hvis du skal bo dernede, der kan være rigtig mange mænd der har nogle krav til kvinder som du ikke forventer, og du kan hurtig komme til at gå på krompromi....

Min mand ved han har fundet sig en ilter rødhåret viking der bestemt godt selv kan flytte skabet hen hvor hun vil ha det :-D... og det har han accepteret......... hvis altså jeg taget tøjvasken.... Så hjælper han med resten :-).

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.08.2011 08:53:58

Det blev 1. april i år GRATIS for danske statsborgere at få opholdstilladelse. Man skal dog betale for et visum, hvis det er første gang, man søger, samt for selve den 'lille blå bog', fotos og en 'registreringsafgift', i alt vel ca. 1000 kr.

http://www.antalya.pol.tr/Yabanci-islemleri/

Til at få den kræves (forskelligt efter hvor man læser, og i hvilket område man søger) at man fremviser bevis for at have 300 eller op til 1000 US$ pr. måned, man søger til, og det er det ENESTE krav, der stilles ud over at man skal have en adresse man kan tilmeldes. Man kan have pengene stående i banken, eller vise, at man har vekslet et sådant beløb for nyligt. Der er ingen, der kontrollerer, om det er lån eller hvad.

Arbejdstilladelse søger man ikke hos politiet, men separat, og den KAN søges EFTER man har fundet jobbet.
http://www.csgb.gov.tr/csgbPortal/yabancilar.portal
mh
Rådgiver for ÆUG

mervh

Indlæg af mervh » 10.08.2011 17:41:32

Tak for svarene.!

Det lyder som om det ikke er så svært at være i tyrkiet. udover det der er sket med din veninde, det lyder da forfærdeligt, så det er et godt tip at overholde reglerne!
Min kæreste er ikke en "typisk" tyrker, hvis man kan sige det sådan. han er også udemærket klar over at jeg er dansk :P men han vil heller ikke selv bo i tyrkiet. heldigvis kan vi bo der gratis, for han bor i en lejlighed som hans mor ejer. og det ville være grunden til at vi ville bo der i et stykke tid, så man evt. kunne tjene nogle flere penge at starte op med.
Og ja sverige ville være en god mulighed, men hvad er reglerne så for at komme ind i sverige?

Besvar