Dokumentation for gennemført danskkursus

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ninaj

Dokumentation for gennemført danskkursus

Indlæg af Ninaj » 23.07.2011 02:02:07

Hjælp! Hvad er nu det for noget med, at man skal vedlægge dokumentation for gennemført danskkursus, når man søger om familiesammenføring? Jeg har lige læst nedenstående:

Det er også en betingelse, at den udenlandske ægtefælle har gennemført et kursus i dansk, enten i Danmark eller i udlandet. Danskkurset skal være på mindst A1-niveau. Når man indgiver sin ansøgning om ægtefællesammenføring, skal man vedlægge dokumentation for sine danskkundskaber, herunder gennemførelse af et relevant danskkursus.
Dokumentation for enten tidligere tilegnelse af danskkundskaber på A1-niveau eller et gennemført danskkursus på A1-niveau kan være en bestået danskprøve under danskuddannelsesloven (Prøve i Dansk 1, Prøve i Dansk 2, Prøve i Dansk 3 eller studieprøven). Hvis bevis for en af disse prøver ikke foreligger, kan sprogniveauet dokumenteres med en erklæring fra en anerkendt udbyder af danskuddannelse omfattet af danskuddannelsesloven.

Min mand og jeg er bosiddende i New Zealand og kan ikke finde steder, hvor der udbydes danskkurser med efterfølgende tests på ovennævnte niveauer. Så hvordan skal vi bære os ad med at skaffe den dokumentation? Det kræver jo at vi er i Danmark...men der må vi jo ikke være før vi har bevist ovenstående...aghhh! Hvor mange lande er det lige, der udbyder danskkurser? Så populært et sprog er det trods alt heller ikke.

Jeg har skrevet til udlændingeservice, men der kan jo gå lang tid før man får et svar. Hvis man da får et. :|

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dokumentation for gennemført danskkursus

Indlæg af mh1 » 23.07.2011 08:28:06

Er din mand New Zealænder? De er nemlig fritaget for sprog-og-indvandringsprøvekravet: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... gsproeven/
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2011 07:45:11

Det nævnte danskkursus er en del af tilknytningskravet, som New Zealændere ikke er fritaget fra. Til gengæld er man jo fritaget fra tilknytningkravet, hvis referenten har været dansk statsborger i 28 år eller har boet i Danmark i 28 år.

Og ja det virker noget tåbeligt, at man nu skal lære dansk hele 3 gange. Først i form af dette kursus, der skal være gennemført, allerede inden man søger, herefter i form af indvandringsprøven, som skal bestås senest 75 dage efter ens indrejse i Danmark (hvis man har søgt fra hjemlandet), og endelig i det obligatoriske integrationsprogram.

Men det er vel bare et tegn på, at det hele ikke har noget at gøre med, at folk skal lære dansk. Det handler i stedet om at blive ved med at finde på nye krav, der kan udgøre en forhindring og dermed nedbringe antallet af familiesammenføringer.

Jeg vil da foreslå Ninaj at sige nej tak til at deltage i hele dette cirkus. Og enten blive, hvor hun er, til der evt. engang kommer nogen rimelige regler, eller alternativt benytte sig af "EU-løsningen".

Ninaj

Indlæg af Ninaj » 02.08.2011 11:28:14

Tak for svarene mh og fundiver199.

Jeg har været dansk statsborger i over 28 år, så vi skal heldigvis ikke bevise denne dansktest. Jeg var heller ikke klar over at New Zealændere var undtaget invandringsprøven, så tak for den oplysning.

Jeg har imellemtiden også modtaget dette svar fra Udlændingeservice, som jeg vil kopiere her, i tilfælde af at andre kan bruge det til noget:

Tilknytningskravet består af to dele – en del du som herboende ægtefælle skal opfylde, og en del din ægtefælle skal opfylde.
Fra 1. juli 2011 er det et krav for den udenlandske ægtefælle, at vedkommende har besøgt Danmark 2 gange, og har gennemført et kursus i dansk på A1-niveau.
Bemærk dog, at hvis du har været dansk statsborger i mere end 28 år, gælder tilknytningskravet ikke for jer – dvs. din ægtefælle skal da ikke have besøgt Danmark 2 gange og ikke have gennemført et sprogkursus på A1-niveau.
Hvis sprogkurset ikke udbydes i ens hjemland, kan man tage kurset under fx visumfrit ophold i Danmark.
Din ægtefælle skal kontakte en sprogskole, og forhøre sig om mulighederne for at gennemføre et danskkursus på A1-niveau. Jeg ved ikke hvor hurtigt man kan tage et sådan kursus. Bemærk, at man skal selv betale for kurset.

Så indtil videre ser situatuonen lidt lysere ud for os...men ikke for mange andre kunne jeg forestille mig. Jeg håber virkelig på en ny regering snarest og mere rimelige (og mindre diskriminerende) regler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2011 13:47:46

Ja for jer er de primære hindringer følgende:

* Økonomiske sikkerhedsstillelse på 100.000 kroner.
* Ansøgningsgebyr på 7.775 kroner og gebyr for senere forlængelser.
* Pointsystemet hvor din mand skal have mindst 60 point.
* Boligkravet. Du skal råde over en ej fremlejet bolig senest 6 måneder efter jeres hjemkomst.

xdzgor

Indlæg af xdzgor » 02.08.2011 20:54:49

Det er måske ikke relevant, og du måske har overvejet det, men der er andre måder at få din mand til DK end familiesammenføring. Jeg er tilfældigvis selv NZer, og er i øjeblik i DK med en opholdstilladelse under "beløbsordningen". Det er selvfølgelig kun muligt hvis din mand har et job tilbud med løn over et vist niveau; men der også andre alternativer.
Det var bare hvis du ikke vidste (jeg var faktisk ikke klar over muligheden indtil en medarbejder hos US nævnte det for mig)... Jeg valgte beløbsordningen fordi jeg havde et job her, og prisen for ansøgningen var meget billigere end for FS, og behandlingstiden var meget kortere.

Ninaj

Indlæg af Ninaj » 06.08.2011 11:45:26

Tak for opridsning af de resterende krav fundiver199. Jeg tror at vi kan klare det i denne omgang. Forhåbentligt kan vi lave en aftale med banken.

Tak for oplysningen om alternative muligheder xdzgor. Vi kan nok ikke bruge beløbsordningen, men måske er der andre muligheder. Det må jeg lige kigge nærmere på!

sbv

Indlæg af sbv » 02.01.2012 21:35:31

Min amerikanske kæreste og jeg planlægger at blive gift - men vi har lige opdaget, at da jeg kun er 27 år (jeg er dansk statsborger, født og opvokset her), skal han gennemføre danskursus på niveau A1 for at blive familiesammenført. Han kan kun være i landet til start februar og kursus slutter to dage inden hans lovlige ophold slutter her.

1. kan det nås at ansøge om familiesammenføring med så kort frist - er der nogen der har erfaring med det?
2. findes der en liste over skoler, der har danskkurser (måske starter en af skolerne et kursus tidligere)?
3. Kan man opnå dispensation og blive eksempelvis 1-2 dage længere i DK, hvis det eneste papir man mangler er sprogkursus for at blive familiesammenført? Og at kursus er taget, men bestået-papiret blot mangler at blive vedlagt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.01.2012 08:48:25

1) Ja hvis alle papirer mm. er ordnet i forvejen f.eks. erklæring fra din kommune (se ansøgningspakken).

2) Det ved jeg ikke.

3) Nej det kan man ikke, for kurset skal være gennemført, før man søger. Men hvis det kun er dokumentationen, der mangler, kan den sikkert sendes til US efter, at selve ansøgningen er afleveret. Det må du spørge US om, de er vel dem, der kender deres egne proceduerer bedst.

I kunne evt. også bare vente med at søge, til de nye regler er trådt i kraft. Så slipper du også for at betale 8.000 DKK i ansøgningsgebyr, og du kan nøjes med at stille 50.000 i garanti i stedet for 100.000, og din mand skal ikke vedlægge en masse latterlig dokumentation for sine "point" eller bruge tid og penge på et overflødigt danskkursus.

Vi ved endnu ikke, hvornår det bliver, men lovforslaget skulle blive fremsat i slutningen af januar 2012 og kunne evt. være gældende allerede fra fremsættelsesdagen.

Det er jo op til jer, men personligt ville jeg aldrig nogen sinde byde mig selv eller min ægtefælle at skulle søge efter de nuværende regler. Så ville jeg hellere lade være med at bo sammen eller bosætte mig i USA eller Sverige eller et helt tredie sted. Og det er tilsyneladende også den konklusion, de fleste andre har truffet, for antallet af ansøgninger om FS fra amerikanske statsborgere er faldet cirka 55% fra 2010 til 2011.

Besvar