Erhverserfaring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Helate

Erhverserfaring

Indlæg af Helate » 17.07.2011 18:19:01

Hej

Jeg har en filipinks kæreste og planen er vi skal giftes. Indtil videre har jeg med de sygeligt strammede danske regler anset det for nødvendigt at benytte mig af eu reglerne/sverige, men er dog kommer i tvivl. Min tvivl går på om arbejde som au pair giver nogen point efter den nye skala. Hvis man ser bort fra disse point kan min kæreste nemlig opnå 50 point, så kunne jo være rart at vide om de sidste point kan opnås gennem au pair. Ellers må vi en smuttur til Sverige :-)

På for hånd tak

Simon

fundiver199

Re: Erhverserfaring

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2011 18:39:12

Jeg tvivler på, at et job som au-pair kan leve op til kravene om at være ordinær fuldtidsbeskæftigelse i mindst 2½ af de sidste 3 år. Men hvis I begge er fyldt 24 år, så er der jo også andre måder at få de nødvendige 60 point. Der kan gives:

20 point for at I ikke bor i et ghettoområde.

40 point hvis din kæreste har færdiggjort en erhvervsuddannelse af mindst 2½ års varighed.

40 point hvis din kæreste kan dokumentere, at hun taler engelsk mindst på niveau med studieprøven C1.

Se i øvrigt dette skema over hele pointsystemet:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E ... kravet.pdf

Fordele og ulemper ved de to regelsæt er beskrevet her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jeg ... ammenfores

........................................

Argumenter for at søge opholdskort efter EU-reglerne

•Der er intet pointsystem for ægtefæller.
•Aldersgrænsen for sammenføring med børn er 21 år i stedet for 15.
•Det er muligt at medbringe andre familiemedlemmer som f.eks. svigerforældre, der er afhængige af din forsørgelse.
•Der stilles ikke noget tilknytningskrav.
•Der er ingen formodningsregel om proforma eller tvang. Det betyder bl.a., at fætter/kusine ægteskaber anerkendes på lige fod med alle andre ægteskaber, og I udsættes ikke for mistænkeliggørelse, bare fordi du er f.eks. 20 år ældre eller yngre end din ægtefælle.
•Der skal ikke stilles bankgaranti på 100.000 kroner (2011-niveau).
•Der skal ikke betales ansøgningsgebyr på 7.775 kroner, og der skal heller ikke betales gebyrer for senere forlængelser eller for ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse. Den samlede besparelse herved løber let op i mere end 15.000 pr. person, der skal have opholdstilladelse.
•Der er ikke nogen ”karenstid” på 3 år efter modtagelse af sociale ydelser.
•Udvisning må ikke være en automatisk følge af, at du eller din ægtefælle/partner benytter jer af det sociale system i Danmark. Din ægtefælle/partner må kun udvises, hvis I ud fra en samlet vurdering af jeres situation udgør en ”urimelig byrde” for det sociale system. Har du været arbejdstager i det andet EU-land stilles der slet ikke noget forsørgelseskrav, og I har derfor samme adgang til at benytte jer af det sociale system som alle andre borgere i Danmark.
•Din ægtefælle/partner skal ikke bestå nogen indvandringsprøve.
•Der stilles ikke noget boligkrav. Selvom du opfylder boligkrav, så skal du tænke over, at du ved ansøgning efter Udlændingelovens §9 også skal opfylde det, hver gang din ægtefælle/partner skal have forlænget sin opholdstilladelse. Og dermed mindsker du din fremtidige handlefrihed og mobilitet på arbejdsmarkedet, da du ikke har lov til at flytte til en fremlejet bolig i forbindelse med f.eks. jobskift.
•Opholdskortet gælder i 5 år i stedet for 2.
•Efter 5 år gøres opholdskortet permanent. Ved opholdstilladelse efter nationale danske regler skal din ægtefælle/partner have boet i Danmark i 4 år, men herudover skal han/hun også have opnået 100 point for erhversarbejde, sprogprøve, foreningsarbejde m.m. Specielt det ufravigelige krav om 2½ års fuldtidsarbejde inden for de seneste 3 år vil fremover forhindre rigtig mange i at få permanent opholdstilladelse i Danmark. Deltidsansatte, studerende, førtidspensionister, langtidssyge, langtidsarbejdsløse og hjemmegående kan ikke få permanent opholdstilladelse efter de danske regler, og det samme gælder for personer, der ikke er i stand til at bestå prøve i dansk på mindst niveau 2. Din ægtefælle/partner kan sagtens blive ved med at bo i Danmark uden at have permanent opholdstilladelse. Men I skal blive ved med at søge om forlængelse hvert 2. år, og din ægtefælle/partner opnår aldrig den ro i sindet, som det giver at vide, at han/hun kan blive i Danmark, uanset hvad der sker. Ligeledes er din ægtefælle/partner udelukket fra at opnå dansk statsborgerskab, da permanent opholdstilladelse er en forudsætning for at kunne søge om dette.
•Din ægtefælle/partner er bedre stillet, såfremt du dør eller I bliver skilt, før han/hun har fået permanent opholdskort/opholdstilladelse.
•Din ægtefælle/partner kan kun udvises, hvis han/hun udgør en fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed. Ved opholdstilladelse efter danske regler kan man også udvises, hvis man f.eks. har kørt rundt med en hobbykniv i bilen.
•Det er frivilligt, om din ægtefælle/partner vil deltage i det danske integrationsprogram. Din ægtefælle/partner kan derfor nøjes med at deltage i de dele som f.eks. danskundervisning, som han/hun mener er relevant.

Argumenter imod at søge opholdskort efter EU-reglerne

•Det er forbundet med besvær og udgifter at bosætte sig i et andet EU-land, hvis formålet med dette alene er at opnå familiesammenføring efter EU-reglerne.
•Hvis en gennemgang af reglerne viser, at I formentlig har mulighed for at opnå dispensation, er der måske ikke så meget, der taler for at søge efter EU-reglerne, da de fleste krav og regler jo så bortfalder.
•Hvis du har en god lejebolig i Danmark, kan du blive nødt til at opgive denne, hvis du skal bo en periode i et andet land.
•Din ægtefælle/partner kan kun modtage SU under uddannelse, hvis du selv arbejder i Danmark, eller I har boet i Danmark i mindst 2 år. Ved opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9 har din ægtefælle/partner ret til SU under uddannelse, uanset om du arbejder eller ej og uanset, hvor længe I har boet i Danmark.
•Hvis du ikke har været arbejdstager i det andet EU-land, så skal du mindst tjene et beløb, som svarer til starthjælpen, for at være sikker på, at din ægtefælle/partner kan få et opholdskort efter EU-reglerne i Danmark. Et sådant krav om en indtægt af en bestemt størrelse findes ikke, hvis I søger efter de danske regler.

Helate

Indlæg af Helate » 17.07.2011 19:32:22

Igen er din hjælp udførlig og uvurderlig fundiver!!! Du er ekstremt hjælsom, tak!

Skal lige høre omkring SU: Planen er at jeg for min nuværende arbejdsgiver bliver overført til vores kontor i Malmø, så rent teknisk vil jeg være ansat i sverige. Jeg troede at da jeg har fuldstidsarbejde i sverige, har min kæreste(ægtefælle til den tid) ret til SU fra dag 1 tilbage i DK, men tager jeg fejl?

Ellers er den eneste ulempe ved sveriges løsningen du beskriver det med udgifter/bøvl med flytning, men det lader til at være en lav pris for at undgå alle de danske regler og UDGIFTER :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2011 19:54:00

Det afgørende i SU-sammenhæng er, om du ved din tilbagevenden til Danmark er arbejdstager. Altså arbejder i Danmark. Hvad du har foretaget dig, medens du boede i Sverige, har ingen betydning i forhold til SU i Danmark. Til gengæld har det betydning for, om der stilles forsørgelseskrav i Danmark.

Men du har ret: Den eneste ulempe ved EU-reglerne er besværet. Og så måske også at der trods alt går noget længere tid, før din kone kan komme i gang med sit nye liv i Danmark. For hende bliver tiden i Sverige jo let lidt af en tomgangstid, hvis det ikke er meningen, at I skal blive derovre. For så giver det jo ikke så meget mening, at hun hverken begynder at lære svensk eller lede efter et job.

Så kan I opfylde de danske krav, så skal det da trods alt tænkes grundigt igennem, om det er tiden og besværet værd at anvende "EU-løsningen". Mange føler det vel også som en stor belastning at skulle igennem alt papirarbejdet i Sverige, og så herefter "slås" med de danske myndigheder om at dokumentere "faktisk og reelt ophold".

Jeg er selv en varm tilhænger af, at folk anvender "EU-løsningen", men trods alt bør man også forsøge at se sagen fra den anden side, før man beslutter sig. Man kan vel således godt - helt bogstaveligt - sige, at det at flytte til Sverige for at komme til at bo sammen i Danmark, svarer til at "gå over åen efter vand."

Besvar