Hejsa Ægteskab uden grænser.
Min kone og jeg er ved at ansøge om familliesammenføring, men vi er i tvivl om specifikt boligkravet og nogle andre ting.
Her er detaljerne:
Jeg er en dansker på 27 år (28 i august.. så tæt på..). Jeg har fuldtidsjob og studerer på Universitetet i Aarhus. Jeg forventer at færdiggøre mit speciale til sommer 2012, men det er allerede blevet skubbet tidligere, så det kan potentielt ske igen. Jeg har fast indkomst og har ikke noget problem med at opfylde den økonomiske sikkerhedsstillelse og kravet om ikke at have modtaget støtte.
Hun er Amerikaner på 25 år, som har bestået en bachelor og hun er her i danmark på lovligt turistvisum nu. Dette er hendes andet "turist" ophold her, det sidste var i slutningen af 2010, hvorefter hun var tvunget ud af landet i 3 mdr pga turist visum reglerne. Hun kom til Danmark 27. april i denne omgang, hvilket betyder at hendes turisvisum udløber d. 26 juli.
Hvor nok er, så er vi nu blevet gift i danmark, og vi har samlet alle diverse dokumentationer for ansøgning FA1 om familiesammenføring. Vi har også fået oprettet et journal nummer på nyidanmark for en mindre formue.
Jeg har så nogle spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med.
Jeg blev straks nervøs da jeg læste om de nye regler viewtopic.php?f=6&t=6051 Jeg mener vi vil opfylde kravene, men punkt 4 (bankgaranti flyttet fra 63k til 100k) gør lidt ondt, så jeg skal sweettalke min bank rigtig meget for at hjælpe mig med det.
1. Hvis vi har oprettet journalnummer før 1 juli, men indsender ansøgningen efter 1. juli, gælder de nye eller gamle regler så?
2. Hvis vi afleverer vores ansøgning på politistationen før d. 1. - f.eks. d. 30. - så gælder de gamle regler, ikke sandt?
Jeg blev endvidere lidt interesseret i punkt 2b på de nye regler: "Ægtefæller fra udvalgte OECD-lande vil blive fritaget fra kravet om at bestå indvandringsprøven men ikke fra nogen af de andre krav."
3. Hvilke OECD lande er dette? Er USA monstro med i det?
Et potentielt stort problem for os er, at jeg (vi) bor i et kollegieværelse nu, da jeg har været studerende siden 2006 og som nævnt stadig studerer. Kollegieværelset er 1 værelses, men vi er igang med ansøgning om 2-værelses og har fået et tilbud om et, som vi har afslået og forventer at få et nyt tilbud inden for kort tid. Problemet med kollegieværelser, som jeg kan forstå det, er at lejemålet er tidsubegrænset, men kun så længe omstændighederne for lejemålet er opfyldte (at man studerer). Dvs. det kan tolkes som at være tidsbegrænset.
4. Hvordan stiller det os ift. boligkravet?
5. Hvad gør vi, hvis vi i mellemtiden finder et andet sted at bo, som mere utvetydigt opfylder boligkravet?
Vi ansøger fra Danmark, og gør det i næste uge senest.
6. Hvad betyder det for Turist visum? Får hun så processuelt ophold? Hvad betyder det i lidt nærmere detaljer?
7. Antaget at min kone for processuelt ophold, men at vi bliver afslået senerehen, skal hun så i huj og hast ud af landet samme dag, eller er der en smule tid til at finde en billet til USA?
Det var mine spørgsmål lige ummiddelbart. Jeg håber I kan hjælpe os, og hvis der er noget jeg helt har overset f.eks. specielle regler hvis man indvandrer fra USA eller et eller andet, så sig endelig til - nyidanmark kan være lidt svær at navigere.
mvh,
Nicki.
Sammenføring med kone fra USA - boligkrav og kollegie
Sammenføring med kone fra USA - boligkrav og kollegie
Senest rettet af nicki 21.06.2011 12:51:52, rettet i alt 1 gang.
-
fundiver199
Re: Sammenføring med kone fra USA - boligkrav og kollegie
1. Så gælder de nye regler.
2. Ja det er korrekt.
3. Ja amerikanere vil efter 1. juli være fritaget for kravet om at bestå indvandringsprøven.
4. Det ved jeg simpelthen ikke. Med umiddelbart kan du jo ikke med kollegieværelset dokumentere, at du råder over en passende bolig de næste 3 år, da du jo snart er færdig med dine studier. Hvis du lige var startet, så ville det nok være noget andet. Så jeg vil da gå ud fra, at det i sig selv kan være grund nok til afslag, med mindre du kan dokumentere, hvor I skal bo, når du er færdig med at studere. Man kan således godt opfylde boligkravet via flere boliger, hvor man flytter fra den ene til den anden i løbet af de 3 år.
5. Øh flytter derhen? Jeg forstår ikke spørgsmålet.
6. Ja hun får processuelt ophold. Det betyder, at hun må blive i Danmark, til sagen er afgjort, også selvom hun når at bruge sine 90 visumfri dage pr. 6 måneder op.
7. Jeg mener, at hun får 7 dage til at forlade landet. Men det kan evt. udsættes ved at klage over afslaget.
2. Ja det er korrekt.
3. Ja amerikanere vil efter 1. juli være fritaget for kravet om at bestå indvandringsprøven.
4. Det ved jeg simpelthen ikke. Med umiddelbart kan du jo ikke med kollegieværelset dokumentere, at du råder over en passende bolig de næste 3 år, da du jo snart er færdig med dine studier. Hvis du lige var startet, så ville det nok være noget andet. Så jeg vil da gå ud fra, at det i sig selv kan være grund nok til afslag, med mindre du kan dokumentere, hvor I skal bo, når du er færdig med at studere. Man kan således godt opfylde boligkravet via flere boliger, hvor man flytter fra den ene til den anden i løbet af de 3 år.
5. Øh flytter derhen? Jeg forstår ikke spørgsmålet.
6. Ja hun får processuelt ophold. Det betyder, at hun må blive i Danmark, til sagen er afgjort, også selvom hun når at bruge sine 90 visumfri dage pr. 6 måneder op.
7. Jeg mener, at hun får 7 dage til at forlade landet. Men det kan evt. udsættes ved at klage over afslaget.
Tak for dit svar, fundiver.
Mht punkt 5 mente jeg, at hvis vi indsender ansøgning mens vi bor på kollegie, og derefter finder et nyt sted at bo, hvad gør vi så ift. sagen? Skal man så ringe til dem og følge op med ny dokumentation "after the fact"? Eller er ansøgningen låst til den information vi sendte ind i første omgang?
Mht punkt 5 mente jeg, at hvis vi indsender ansøgning mens vi bor på kollegie, og derefter finder et nyt sted at bo, hvad gør vi så ift. sagen? Skal man så ringe til dem og følge op med ny dokumentation "after the fact"? Eller er ansøgningen låst til den information vi sendte ind i første omgang?
-
fundiver199
Spørg Udlændingeservice. De må være de nærmeste til at forklare, hvordan de detailfortolker de mange forskellige regler i loven. Alle offentlige myndigheder i Danmark har vejledningspligt, så de skal give dig et reelt svar på den slags. Det samme gælder sådan set også for dit spørgsmål 4.