Hejsa,
Jeg har nogle spørgsmål angående familesammenføring. Først lidt baggrundsinformation:
Jeg har været udstationeret i Kina siden juli 2006. For 3 år siden mødte jeg min nuværende kæreste under et udvekslingsophold i Kina. På det tidspunkt forblev vores forhold dog kun på et stadie som venner. Efter endt studie blev jeg ansat i dansk firma med datterselskab i Kina og jeg fik muligheden for at blive udstationeret. Da jeg vendte tilbage til Kina gik vores forhold fra venskab til kærester og jeg planlægger at fri til hende inden længe. Vi har planner om at tage til Danmark i midten af 2009. Hun vil meget gerne tage en master uddannelse, hvilket jeg også tror er med til at give en ret god mulighed for hende for hurtigt at falde til i Danmark. Lige nu er hun ansat hos et større amerikansk revisionsfirma i Shanghai. Hun vil formentligt ikke være fyldt 24 år på det tidspunkt vi planlægger at tage tilbage til Danmark, hun vil dog fylde 24 år i juli 2009. Jeg selv vil være 27 år på det tidspunkt.
I første omgang var jeg bange for at vores planner blev ødelagt af 24 års-reglen men så var det jeg faldt dispensationsmulighederne under positiv-listen. Jeg er uddannet og arbejder som bygningsingeniør. Derfor formoder jeg, at vi kan få dispensation for 24 års-reglen og tilknytningskravet. Jeg føler mig dog ikke helt sikker. Hvorledes ser i på det?
Jeg formoder vi kan søge om FS i Danmark selv om vi begge to befinder os i Kina? Netop igen pga. dispensationsmulighederne under reglen for positiv-listen.
Min plan var, at lige så snart vi bliver gift her i Kina, at indgive ansøgningen om familesammenføring, da behandlingstiden kan være lang. Derfor var det bedre at få processen startet tidligere end senere. 7-9-13, så får vi forhåbentligt positivt svar på vores ansøgning. Men er der nogen tidsbegrænsning på fra man får grønt lys for FS til man skal vende tilbage til Danmark? Lad os sige, at vi bliver gift i april 2008 og ansøger om FS samme måned. Med lidt held varer behandlingstiden måske et halvt år. Dvs. omkring oktober 2008 har vi et svar. Men vi ønsker måske først at vende tilbage til Danmark omkring maj 2009. Vil der være nogen problemer i dette?
Når vi bliver familesammenført i Danmark får hendes opholdstilladelse så karakter af ”midlertidig opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold” ? Grunden til at jeg spørg er, at det er forudsætningen for at blive undtaget fra studieafgift. Vil hun ligeledes være berettiget til SU?
Der kom sikkert nogle flere spørgsmål hen af vejen.
På forhånd tak!
Mvh. Jess
FS, positivlisten
Re: FS, positivlisten
Svar fra den Danske ambassade i Beijing er, at det ikke noget problem at ansøge om familiesammenføring fra Kina.weshley skrev: Jeg formoder vi kan søge om FS i Danmark selv om vi begge to befinder os i Kina? Netop igen pga. dispensationsmulighederne under reglen for positiv-listen.
Er der nogen der har erfaringer med at ansøge om FS mens begge parter befinder sig uden for Danmark?
Svar fra den Danske ambassade i Beijing er, at opholdstilladelsen bortfalder efter et halvt år, såvel mens man er i Danmark som før selve indrejsen.weshley skrev: Min plan var, at lige så snart vi bliver gift her i Kina, at indgive ansøgningen om familesammenføring, da behandlingstiden kan være lang. Derfor var det bedre at få processen startet tidligere end senere. 7-9-13, så får vi forhåbentligt positivt svar på vores ansøgning. Men er der nogen tidsbegrænsning på fra man får grønt lys for FS til man skal vende tilbage til Danmark? Lad os sige, at vi bliver gift i april 2008 og ansøger om FS samme måned. Med lidt held varer behandlingstiden måske et halvt år. Dvs. omkring oktober 2008 har vi et svar. Men vi ønsker måske først at vende tilbage til Danmark omkring maj 2009. Vil der være nogen problemer i dette?
Jeg har fundet andetsteds, at min kæreste vil kunne studere på lige fod med herboende danskere, dvs. uden betaling af studieafgift og med SU.weshley skrev: Når vi bliver familesammenført i Danmark får hendes opholdstilladelse så karakter af ”midlertidig opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold” ? Grunden til at jeg spørg er, at det er forudsætningen for at blive undtaget fra studieafgift. Vil hun ligeledes være berettiget til SU?