Familiesammenføring / Kærester

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Louise_T

Familiesammenføring / Kærester

Indlæg af Louise_T » 12.06.2011 21:06:30

Hejsa.

Jeg dansk statsborger og 26 år.
Min kæreste tuneser og 27 år.
Vi har været kærester i 3 år.
Kan vi søge om familiesammenføring, når vi "kun" er kærester??
Grundet mit arbejde, er det ikke en mulighed for os at flytte til Sverige!

Vi opfylder alle krav, for at kunne søge familiesammenføring, med undtagelses af ét.
Vi har i alt boet sammen i Tunesien i 1½ år, men dette kan vi ikke bevise andet end med vores ord og min arbejdskontrakt derned til.
På nyidanmark.dk står der :

"For samlevende, som ikke er gift eller har indgået registreret partnerskab, gælder tillige, at samlivsforholdet skal have været længerevarende og fast. Udlændingeservice vurderer på baggrund af samtlige forhold i sagen, om det er tilfældet. Det skal normalt kunne dokumenteres, at partnerne har boet sammen i 1½-2 år på den samme adresse."

For mig lyder det lidt "løst".. Altså, at det godt kan lade sig gøre, selvom man ikke nødvendigvis har boet sammen. Kan det være rigtigt?

Jeg tager gerne imod eventuelle generelle råd :)

skaanebo

Re: Familiesammenføring / Kærester

Indlæg af skaanebo » 12.06.2011 21:59:36

Hvis I gifter jer, behøver I ikke dokumentation for tidligere samliv

oz2mia

Indlæg af oz2mia » 13.06.2011 08:56:50

Hvis i ikke vil gifter er muligheden også for registreret partnerskab tilstede.

Men hvad med tilknytnings kravet har du kigget på, da du ikke er 28 år endnu ?

Manglen på sikkerheden i Tunesien kan så være i fordel for jer med hensyn til tilknytnings kravet.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.06.2011 09:50:46

oz2mia skrev:Hvis i ikke vil gifter er muligheden også for registreret partnerskab tilstede.
Registreret partnerskab og ægteskab kommer ud på et. Reg. partnerskab er dog kun for homoseksuelle par.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2011 10:03:40

Louise_T skrev:Grundet mit arbejde, er det ikke en mulighed for os at flytte til Sverige!
Blot for at være sikker på, at Louise_T har forstået det rigtigt, så er der intet i vejen for, at man kan bo i Sverige eller Tyskland og arbejde i Danmark. Det kaldes for at være grænsegænger, og det er jo sådan, at de fleste af de danskere, som er flyttet til Sverige, har indrettet sig. Men det er klart, at hvis man arbejder i Nordjylland eller måske på Fyn, så er det en knap så praktisk måde at indrette sig på.

Hvis parret vil søge FS efter de danske regler, bliver de nødt til at gifte sig. Tidligere udokumenterbart samliv i kærestens hjemland vil helt sikkert ikke være nok til, at deres forhold bliver betragtet som et ægteskabslignende forhold. Og da navnlig ikke, hvis dette samliv er blevet afbrudt ved, at Louise_T rejste tilbage til Danmark, uden at hendes kæreste fulgte med.

Louise_T bør endvidere sætte sig grundigt ind i alle de nye regler, som træder i kraft 1. juli 2011. Der er jo en mængde krav, som skal opfyldes efter disse regler, så FS efter de regler er et større projekt, der både kræver god planlægning og masser af tid.

F.eks. skal Louise_T´s kæreste have haft flere visumophold i Danmark, før de opfylder tilknytningskravet, og desuden skal han gennemføre et kursus i dansk under et af disse ophold. Så første skridt i hele processen er altså at invitere ham hertil på visum, hvis han aldrig har været her før, og samtidig få arrangeret at han kan deltage i et danskkursus.

Parret skal også tage stilling til, hvordan kæresten kan opfylde pointkravet, og endelig skal Louise_T tage stilling til, hvordan hun vil skaffe 100.000 til en bankgaranti. At de er nødt til at gifte sig, kan således meget let vise sig at være det mindste problem af alle.

Louise_T

Indlæg af Louise_T » 13.06.2011 11:14:11

Tak for svar.

Jeg troede egentlig, at jeg havde kigget under de NYE regler, men nu kommer jeg da lidt i tvivl.
Jeg har i hvert fald ikke stødt på, at min kæreste skal tage et sprogkursus. Han har været her på turistvisum i 6 uger en gang, og kommer igen i august.
Hvilke krav stilles der til sprogkurserne? Altså hvilke niveau, og hvilke steder er godkendte fra staten?
(Sikke en skod regel)

Grunden til Sverige/Tyskland er udelukket, er da mit arbejde ligger i midtjylland.

Om vi søger som kærester eller ægtefæller, hvilke forskelle er der så?

Jeg har en tidsubegrænset lejlighed, kan stille bankgaranti og forsøge ham, så alle de "små" ting, er ikke noget problem.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.06.2011 11:31:58

Der gives ikke opholdstilladelse til kærester, medmindre de kan dokumentere mindst 18 måneders forudgående samliv. Så det er forskellen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2011 11:44:47

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Nyheder/ ... foring.htm

Detailspørgsmål om sprogkurser mm. må du rette til Udlændingeservice. Da ingen endnu har søgt under de kommende regler, er der ingen i forum, der har nogen form for erfaringer med den slags. Vi ved alene, at de nye regler træder i kraft 1. juli.

Forskellen på at søge som kærester og ægtefæller er, at hvis I søger som kærester, så får I afslag alene af den grund, at I ikke er gift og heller ikke lever i et ægteskabslignende forhold. I betaler derfor i den situation 7.750 kroner for at få at vide, at I ikke kan blive familiesammenført, fordi I ikke er gift og heller ikke lever i et ægteskabslignende forhold.

At jeres forhold ikke er ægteskabslignende, er naturligvis min personlige vurdering. Og hvis du gerne vil betale 7.750 kroner for at få US vurdering af det samme spørgsmål, så er det naturligvis helt op til jer.

Men hvis US er enig med mig i det spørgsmål - og det forventer jeg bestemt, at de vil være - så skal du bare være klar over, at I kommer til at starte forfra med en helt ny ansøgning, når I har rettet op på problemet ved at gifte jer eller bo sammen i 18 måneder, umiddelbart før I søger om FS i Danmark. Det er ikke sådan, at I kan få lov til at gifte jer, når I har fået US afslag, og så herefter få genoptaget sagen på det nye grundlag.

I den situation kommer din kæreste derfor til at rejse hjem, og herefter må I så enten gifte jer i hans hjemland, eller når han 3 måneder senere kan komme tilbage til Danmark på et nyt visum.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.06.2011 11:49:51

Hvis I ikke er klar til at gifte jer endnu, så var noget af nedenstående måske værd at overveje for din kæreste:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... u_pair.htm

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/s ... ophold.htm

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... ophold.htm

Louise_T

Indlæg af Louise_T » 13.06.2011 16:27:17

Takker for gode grundige svar.

Næste spørgsmål er så - fra vi gifter os, findes der så en hvis periode man skal vente inden man kan søge FS?
Kan mani princippet blive gift en torsdag, og så søge om fs om fredagen?

Begynder mere og mere at overveje Sverige løsningen!! Eller i hvert fald, at sætter mig grundigt ind i den.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.06.2011 18:20:53

Man er gift, når man er gift, så I kan søge, selv inden blækket på vielsesattesten er tørt.

Men ja, man står nok bedre, hvis man gør brug af EU-reglerne.

Besvar