Ophold til tuneser

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Louise_T

Ophold til tuneser

Indlæg af Louise_T » 08.05.2011 20:15:31

Hej alle :)

Efter en lang dag foran computeren på um.dk og nyidanmark.dk er jeg mere forvirret, end da jeg startede!
Jeg er 25 år og dansk statsborger. Min kæreste gennem 3 år er 26 år og tuneser. Vi vil gerne prøve at starte et liv sammen i dk, efter vi forgæves har forsøgt dernede. Jeg har rejst MEGET dertil de seneste 3 år, og han har været her på visum 1 gang, og kommer snart igen.
Jeg ved ikke om det kan forklares simpelt, men hvad skal vi gøre step by step for at han kan bo og arbejde her??!?
Og hvorfor er der så mange som snakker om sverige? Hvad er "fidusen"??
Håber virkelig at nogle kan skære det ud i pap for mig :D
Hilsen Louise

DBS

Re: Ophold til tuneser

Indlæg af DBS » 08.05.2011 20:38:09

Hej Louise_T

Op i menuen herover, er der et pkt, der hedder "jeg vil..." vælge flytte til Sverige/EU land, der er beskrivelse af hvordan.

For at skære det ud i pap, kan du læse: http://www.drcenter.dk/html/publikation ... ningen.pdf

Der er et skema der sammenligner, dette er dog ikke helt aktuelt, da de regler (pointsystem, som du nok har hørt om) der forventes at træde ikraft 1 juli ikke er med.

Mvh DBS

Louise_T

Indlæg af Louise_T » 09.05.2011 07:51:56

Tak for svar.
Super med linket til "jeg vil".

Det er selvfølgelig de kommende regler, som jeg er interesseret i, da det for mig og min kærestes vedkommende ikke relevant inden d.1 juni.
Så hvis nogle kan hjælpe med at forklare, hvad vi kan gøre under de nye regler vil det være super brugbart..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.05.2011 12:37:14

Hej Louise

Du kan læse om de nye foreslåede regler øverst i forum under "bekendtgørelser". Jeg gør dog opmærksom på, at lovforslaget ikke er vedtaget i Folketinget endnu. 3. behandlingen er planlagt til 1 juni. Og lige nu summer Christiansborg jo altså af valgrygter og efterlønssnak.

Og hvis der udskrives valg inden sommerferien, så kan det godt få betydning for de lovforslag, der er under behandling. Jeg ved det faktisk ikke, men jeg forestiller mig da, at man indstiller det alm. arbejde i Folketinget, medens man fører valgkamp, da politikerne vel dårligt kan få tid til begge dele på en gang.

Så det korte af det lange er altså, at vi endnu ikke ved, om skindet er solgt, før bjørnen er skudt. Og det bliver den tidligst om cirka 3 uger.

Besvar