FS og tilknytningskravet med børn i u.ægtefælles hjemland

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lasi

FS og tilknytningskravet med børn i u.ægtefælles hjemland

Indlæg af Lasi » 28.04.2011 04:33:47

Hej...
Min amerikansk mand og jeg, begge 24 år og nygifte, skal til at søge familiesammenføring efter de danske regler og så vidt vi kan se opfylder vi alle de mange krav.
Jeg har:
- Bolig
- Dansk statsborgerskab
- Kan stille bankgaranti
- Har ikke modtaget sociale ydelser
Men nu kommer vi så til tilknytningskravet....
Umiddelbart lever jeg op til tilknytningskravet; jeg har hele mit liv boet og opholdt mig i dk +/- et par måneder rundt om i verden, har al min familie her m.m
Min amerikanske mand har ligeledes boet i DK i 3 måneder med mig på et visumfrit ophold, og har dokumentation på dette. MEN udover hans familie i USA, har han også et barn i USA, men som han ikke ser men betaler penge til.
Vil dette på nogle måde spille en rolle for tilknytningskravet og vores ansøgning? Nogle der har erfaring med dette?

Og er der nogle som har erfaring med dansk familiesammenføring med amerikanske statsborgere?

Vil blive super glad for alle svar, forslag m.m :) For jeg vil jo bare gerne have min store kærlighed til landet :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FS og tilknytningskravet med børn i u.ægtefælles hjemlan

Indlæg af mh1 » 28.04.2011 04:50:27

Det har betydning for jer, at din mand HAR været i Danmark, og at du ikke har boet i USA, dvs. har været udvandret til USA. Mens hans turistbesøg i DK giver plus, så giver det ikke minus at du har været turist i USA. Dermed har i over 50% tilknytning til DK tilsammen, og skulle ikke komme ud for problemer mht tilknytningskravet. Dermed får det næppe nogen betydning, at han har et barn i USA, som han ikke har haft tæt samvær med.

Men du er vel opmærksom på at din mand skal bestå indvandringsprøven? (http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... roeven.htm)
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.04.2011 09:43:55

I skal også være opmærksomme på, at Folketinget pt. behandler et lovforslag, som, hvis det vedtages, vil indebære betydelige stramninger af reglerne pr. 1. juli 2011.

* 24-års reglen vil blive erstattet af et pointsystem.
* Tilknytningskravet vil blive skærpet, således at din mand skal have haft flere ophold i Danmark og have deltaget i et danskkursus under et af disse.
* Bankgarantien sættes op fra 63.400 til 100.000.
* Ansøgningsgebyret sættes yderligere op fra 5.950 til vistnok knap 8.000 kroner for at finansiere den mere komplicerede sagsbehandling.

Det kan derfor anbefales, at I sørger for at få søgt før 1. juli 2011, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre.

Alternativt kan I håbe på, at vi får et hurtigt forårsvalg til Folketinget, og at oppositionen vinder dette. Så når loven nemlig efter alt at dømme ikke at blive vedtaget.

Lasi

Indlæg af Lasi » 28.04.2011 13:03:14

Tak for svar... :)
Er utrolig lettet over at høre, at tilknytningskravet ikke burde blive et problem. Ja indvandringsprøven er vi klar over, og lad os bare sige at min mand er gået i intens dansktræning. Nogle gode forslag til, hvordan han nemmest klarer sig igennem den?

Men jo jeg er meget klar over denne stramning inden 1.juli og det er HELT sikkert at vi får sendt vores ansøgning afsted inden 1.juli. Disse nye regler med pointsystem er helt tosset og vi vil under ingen omstændigheder til at skulle slås med dem. Synes personligt at de regler vi skal leve op til nu er nok!!!

Besvar