Zambrano

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Inferno

Zambrano

Indlæg af Inferno » 22.03.2011 07:32:09

Att Fundiver.

Godmorgen til forummet :-)

Vedr denne Zambrano dom. Kan denne domsafsigelse få nogen positiv effekt for os som har en tredielandsægtefælle med opholdstilladelse efter danske regler men endnu ikke permanent opholdstilladelse min kone har været her i 3 år og vi har ingen børn. Ville lige høre om den Zambrano dom han påvirke folk i vores situation?

fundiver199

Re: Zambrano

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2011 07:40:44

Ja den ville kunne få betydning for jer, hvis US nægter at forlænge din kones opholdstilladelse, selvom I stadig er gift og bor sammen. F.eks. fordi en af jer har modtaget sociale ydelser, eller du ikke opfylder boligkravet, næste gang der skal søges forlængelse.

Jeg vil dog ikke anbefale, at I ligefrem spekulerer i denne mulighed, da det kun kan medvirke til at skabe ekstra utryghed for både dig og din kone, hvis I skal til at forlade jer på EU-domme i stedet for gældende dansk lov.

Desuden er det stadig usikkert, hvordan den danske regering vil fortolke Zambranodommen. Man kan let forestille sig, at man vil forsøge sig med en så indskrænkende tolkning som muligt og f.eks. lade som om, man tror, at dommen kun har betydning for børns rettigheder.

Inferno

Indlæg af Inferno » 22.03.2011 07:51:13

Tak for besvarelsen!. Vi er bestemt ikke ude i, at på nogen måde spekulere i dommen, men ville høre om denne dom evt kunne få indflydelse på en mere sikker vej imod en permanent opholdstilladelse? Men jeg fornemmer måske, at den kunne blive et slags sikkerhedsnet under ens ægteskab forstået sådan at ens kone ikke pludselig risikerer udvisning på baggrund af de nævnte ydelser eller boligkravet og sikkert heller ikke hvis man skulle indgive andsøgning om forlængelse af opholdstilladelsen 1 dag for sent? Men vi vil nu bestmt bestræbe os på, at overholde de nuværende regler til punkt og prikke!. Men det havde jo været skønt hvis man nu som pæredansk statsborger kunne have set lyset til en mere sikker vej imod POT :-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.03.2011 15:01:55

Ja man kan sagtens forestille sig, at EU-domstolen ville mene, at det er uproportionalt at tvinge din kone til at forlade både mand, børn, hjem og job i en periode på 3-6 måneder og rejse til Verdens Ende, alene fordi hun har afleveret en ansøgning om forlængelse af sin opholdstilladelse et par dage for sent. Og man kan i virkeligheden også forestille sig, at US i al stilfærdighed ville foretage den samme vurdering i det omfang, loven og de tilhørende vejledninger overhovedet giver dem mulighed for det.

Der er tale om en stramning, som blev indført i forbindelse med ”serviceeftersynet af udlændingeloven” i foråret 2010, og efter min opfattelse har det meget karakter af symbolpolitik. Der skal som i så mange andre tilfælde signaleres ”fasthed” over for udlændinge ”der snyder”. Men hvis groteske sager med grædende børn først kommer frem i medierne, så vil politikerne stå i kø ved håndvasken og sige, at det var skam ikke meningen.

alden

Indlæg af alden » 23.03.2011 13:52:48

Hvad så med dem som har oplevet at det blev skilt fra hinaden selvom de havde et barn sammen som har dansk statsbørgerskab..jeg har oplevet at min kone blev sendt tilbage selvom vi som sagt havde et barn og har kampet i 4 år til at få min kone tilbage til dk.mens min datter og jeg boede i dk helle tid.til sidst fik min kone ophold.til, men det har været hord tid til os.betyder zambrano sag noget for os som har oplevet forkerte bæhandling fra Udl.styrelse...jeg har lyst at bruge alle det penge jeg har til at stævne danmark for såden en bæhandling af egen statsbørgere...hilsen...

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2011 14:52:34

Thja det ved jeg snart ikke. Den slags sagsanlæg for ”svie og smerte” er generelt lidt vanskelige. Dels fordi I helst skal kunne dokumentere at have lidt et konkret økonomisk tab. Dels fordi I formentlig også skal kunne dokumentere, at den danske stat har handlet i ond tro. Dvs. at den danske stat burde have vidst, at EU´s regler om unionsborgerskab skal forstås på den måde, som EU-domstolen nu siger i Zambranosagen.

Og det bliver måske en lidt svær bevisbyrde at løfte, da dommen – uanset hvad man i øvrigt mener om den – må siges at være retsudvidende eller ”aktivistisk”. Eller sagt på en anden måde: Dommen har skabt en ny retstilstand, som ikke eksisterede før dommen, og som man derfor nok heller ikke kan forlange, at Danmark skulle have overholdt før dommen.

Men vi er ude i noget meget vanskelig jura her, og da jeg ikke er jurist, så må jeg henvise jer til at finde en advokat og drøfte med ham, og det tjener noget formål at anlægge en sådan sag ved de danske domstole og om han evt. vil være villig til at føre den for jer.

En anden mulig påstand i en sådan sag kunne være, at Danmark ikke har overholdt FN´s børnekonvention ved at tvinge jeres barn væk fra den ene af dets forældre. Men om man ligefrem kan bygge et erstatningskrav op omkring den påstand, det ved jeg dog ikke. Så igen vil jeg foreslå jeg, at I henvender jer til en advokat og hører hans mening om det.

Hvis I går videre med sådanne planer, så må du meget gerne vende tilbage og fortælle om det i forum, da det i princippet er en ganske interessant ide.

Besvar