Tilbageflytning til DK med USA kone og søn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
KennethKJ

Tilbageflytning til DK med USA kone og søn

Indlæg af KennethKJ » 29.01.2011 22:33:49

Kære Forum,

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres råd, vejledning, og erfaringer mht tilbageflytning til DK.

Jeg er dansk statsborger, født og opvokset der. Jeg rejste til USA for at arbejde i 2007 og har gjort det siden da. Jeg var 34 år da jeg flyttede hertil og havde levet i DK hele mit liv før da. Imens jeg har opholdt mig i USA er jeg blevet gift med en Amerikansk kvinde (Hun et pt 33 år gammel, vi giftede os i USA i 2009) og vi fik en søn sammen for 4 måneder siden. Vi overvejer at rejse sammen til DK om ca 1½ år for at bosætte os der. Efter at have læst diverse her på sitet bliver jeg helt bekymret for om det overhovedet kan lade sig gøre og om jeg er forevigt forkastet til at leve udenfor mit hjemland hvis jeg vil være sammen med min kone og søn!

Anyway, jeg kan forstå at det vil skulle foregå under de danske regler. Hvis jeg er blevet lovet et job i DK inden vi rejser, kan jeg så opfylde "forsørgelseskravet"? Jeg går ud fra at det er udelukket at rejse sammen til DK før jeg har arbejde og f.eks. leve hos venner/familie mens vi søger arbejde (uden statsstøtte), ikke?

Mht boligkravet kan jeg iflg ÆUG forstå at vi har 6 mdr til at opfylde det.

Jeg er mest bekymret for "tilknytningskravet". Kan vi opfylde det når vi indtil videre kun har levet sammen i USA og min kone har ikke været andet end på turistbesøg i DK i 5 ugers tid?

På forhånd mange tak for evt input,
Mvh Kenneth

solskinsglad

Re: Tilbageflytning til DK med USA kone og søn

Indlæg af solskinsglad » 30.01.2011 12:06:27

Jeg stod i cirka samme situation, og jeg bor nu i Danmark sammen med min mand.

Forsørgelseskrav: Du må ikke have modtaget understøttelse de seneste tre år. Det har du jo heller ikke. Jeg vedlagde selv mine lønsedler til ansøgningen (jeg vedlagde alt, hvad jeg overhovedet kunne komme i tanke om, uanset om det blev nævnt eller ej). Jeg havde ikke arbejde i Danmark, da vi søgte (men fik det kort efter ankomst til Danmark), og ingen spurgte.

Boligkrav: Jeg havde ingen bolig i Danmark, men kom under "coming home", dvs. jeg havde 6 måneder til at skaffe en passende bolig. Først fandt jeg en tilfældig fremleje i 3 måneder, som jeg end ikke rapporterede til US. Efter tre måneder flyttede vi i den lejlighed, hvor vi bor nu, og US godkendte vores bolig, efter at der havde været lidt besvær med Folkeregistret, da de forgående lejere ikke havde fået frameldt sig.

Tilknytningskrav: Hvis du kan sætte kryds i feltet "jeg har været dansk statsborger i mere end 28 år", er der ikke noget der hedder tilknytning. Min mand havde aldrig været uden for Cuba, da vi søgte, og jeg havde boet uden for Danmark on-and-off gennem 10 år (4 år uden ophold i DK, da vi ansøgte).

MSH

Indlæg af MSH » 31.01.2011 10:31:04

Hvis jeg stod i din situation, så ville jeg da ALDRIG spilde min og min families tid på at hoppe og danse efter Dansk Folkepartis pibe.

Brug dog din ret som EU-borger til at vende hjem til DK efter et kortere ophold i et andet EU-land, så er samtlige de nuværende danske krav sat ud af spil SÅVEL SOM SAMTLIGE FREMTIDIGE KRAV, som en evt. ny VKOLA-regering måtte finde på..

Læs om dine rettigheder som EU-borger her:

http://www.drcenter.dk/html/publikation ... ningen.pdf

MVH,

MSH.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.01.2011 12:54:09

Din kone må som amerikansk statsborger opholde sig i Schengen i op til 90 dage uden at skulle søge om visum. Så at rejse hertil er ganske ukompliceret for jeres vedkommende. Det kræver bare, at din kone køber en returbillet, så det ser ud som om, hun kun har tænkt sig at være her i 90 dage. Og den ubrugte returdel kan I så få refunderet efterfølgende mod et mindre gebyr, hvis I har købt en billet, som giver jer den rettig-hed.

Hvad angår opholdstilladelse til din kone, så har I lige som alle andre dansk-udenlandske par valget mellem at søge efter de danske regler eller EU-reglerne. Det sidste er på langt de fleste områder det mest fordelagtige, men kræver at I starter med at bo i et andet EU-land end Danmark. F.eks. i Sverige.

Læs teksterne under ”jeg vil…” der er langt det meste beskrevet både om de danske regler og EU-reglerne.

KennethKJ

Indlæg af KennethKJ » 31.01.2011 19:40:19

Mange tak for de indlaeg der har vaeret indtil videre!

Ja, det ville nok vaere bedre at flytte til andet EU land foerst, men jeg tror ikke vi orker den rute, med mindre vi er tvunget til det. Vi har allerede flyttet en del rundt i USA.

Ok, solskinsglad, dvs at man godt kan faa en opholdstiladelse til sin partner selv om begge endnu ikke har fast arbejde i DK?

Nu er der jo saa ogsaa den pokkers indvandringsproeve. Er der nogen der har vaeret igennem det? Jeg synes det er meget groft og skammer mig over Danmark.

Mvh,
Kenneth

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 01.02.2011 10:11:46

Jeg ved, at mange herinde på det varmeste anbefaler en tur omkring et andet EU-land, men præcis som du siger, så orkede jeg det ikke, og det viste sig også, at DK-løsningen var langt den letteste og mest givende i vores tilfælde.

En væsentlig grund for den store forskel på min og mange andres situation er ALDER. Jeg er over 28 og ægte, griselyserød dansker i mange generationer, dermed findes intet tilknytningskrav.

Og for at besvare dit spørgsmål: Der findes ingen krav om, at du skal have arbejde. Du skal kunne dokumentere, at du ikke har fået understøttelse de sidste tre år, og du skal stille en bankgaranti i en dansk bank. Jeg havde intet arbejde i Danmark, men jeg kunne vedlægge bevis for arbejde i Cuba. Jeg var først til samtale til stilling i DK, efter at vi begge var flyttet til Danmark, så selvom jeg regnede med, at jeg nok ville have arbejde kort efter ankomst, havde jeg ingen beviser.

Indvandringsprøven slap vi for, men der var så meget snak om den, at jeg alligevel valgte at undervise min mand i dansk, mens vi boede i Cuba. Jeg brugte bl.a. det materiale, der ligger på nyidanmark.dk, og det er ikke helt tosset, det materiale de har lagt ud. Vi benyttede det her: http://danskherognu.dk/Lektioner/Intro/ ... fault.aspx
Indholdet i videnstesten kan ses her (findes både på dansk og engelsk):
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... %B8ven.htm

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.02.2011 13:25:51

KennethKJ skrev:Nu er der jo saa ogsaa den pokkers indvandringsproeve. Er der nogen der har vaeret igennem det?
Erfaringerne er nok meget begrænsede, da kravet kun har været stillet for ansøgninger, som blev afleveret efter 15. november 2010, og US sagsbehandlingstid er mindst 6 uger. Og herefter har ægtefællen så 75 dage til at bestå prøven.

Det betyder i praksis, at der ikke er nogen, som SKAL have bestået prøven før cirka medio marts 2011. Så de eneste, som har været oppe til prøven indtil videre, er formentlig ansøgere, som i forvejen har boet flere år i Danmark som au-pairs, på studieophold eller noget andet, og som i den forbindelse har lært dansk. Altså folk som følte, at de var 100% klar til prøven og ikke behøvede al den forberedelsestid, som de egentlig har ret til.

Erfaringerne med prøvedeltagere, som skal lære dansk ”helt forfra” for at bestå prøven, de er derimod givetvis indtil videre = 0.

Hvis du ”skammer dig over Danmark”, så kunne det da også være en grund til at overveje, om I overhovedet behøver bo her. Måske kan din amerikanske kone trives mindst lige så godt i Sverige, det behøver jo ikke kun at være et midlertidigt valg at flytte over på den side af Øresund.

Men selvfølgelig har det nogle konsekvenser i form af hendes adgang til den ene frem for det andet arbejdsmarked, din transporttid hvis du skal pendle til Danmark, hvilket sprog hun skal lære og så videre. Men modsat er der også fordele ved Sverige, der er stadig et lavere prisniveau, der er rigtig gode vilkår for børnefamilier, den svenske økonomi boomer, hvor den danske står i tomgang, og så videre.

Personligt kunne jeg aldrig leve med at underkaste mig de danske regler og alle de bindinger og restriktioner, som det giver mange år ud i fremtiden. Men jeg forstår da godt, at man synes det er besværligt at skulle flytte 2 gange i stedet for 1. Omvendt kan man så sige, at det risikerer I også – og på en langt mere traumatisk måde – hvis I vælger danske regler, og din kone dumper til indvandringsprøven.

Jeg har selv en noget større datter, og jeg kunne aldrig leve med at bringe min familie i en situation, hvor vi skal flytte hver til sit igen i en periode, alene fordi hendes mor er dumpet til en åndssvag prøve.

Så for mig er det totalt altafgørende, at når/hvis vi sælger huset og tager børnene ud af skolen, og min forlovede flytter hertil med vores datter og hendes to andre børn, så skal der være sikkerhed for, at de kan blive her. Det skal ikke være afhængig af resultatet af èn eller anden prøve, som hun skal op til.

Og jeg vil heller ikke byde min forlovede, at hun skal sidde og bøvle med at lære dansk i sit hjemland, hvor hun ikke kan blive undervist. Eller at hun skal starte sit nye liv i Danmark med at sidde og stresse over, om hun kan nå at bestå en sådan prøve eller ej inden for en eller anden tidsfrist. Det mener jeg faktisk er den dårligst tænkelige start på et nyt liv i et nyt land.

Selvfølgelig skal man lære dansk, hvis man vil bo i Danmark, men ved gud ikke på den måde og under de vilkår. ÆUG kæmpede derfor med næb og kløer imod indførelsen af denne prøve, men desværre forgæves. Og til overflod stemte de to største partier i oppositionen også for prøven, så der er formentlig ingen udsigt til, at den forsvinder igen, uanset hvem der vinder det næste folketingsvalg.

Du kan så ”glæde” dig over, at hvis du var amerikansk statsborger og havde fået et job i Danmark, som kunne give dig en opholdstilladelse, så kunne du tage din amerikanske kone med dig til Danmark uden krav af nogen som helst art.

Så hvis du ellers er så højtuddannet, at du kunne få en arbejdstilladelse i Danmark, så er I faktisk RINGERE stillet i Danmark p.g.a. dit danske statsborgerskab, end I ville være, hvis du f.eks. var amerikansk eller tyrkisk statsborger.

Dette idioti kan man så vælge at finde sig i og vende den anden kind til. Ellers man kan sige ”fandeme nej de kan rende mig i røven”, og anvende EU-reglerne til at få sin familie til Danmark, hvis man absolut vil bo her.

I jeres situation kunne I vel også overveje at blive i USA eller måske flytte til et andet engelsktalende land. Men det har I jo sikkert tænkt igennem, og der er vel en grund til, at I har valgt, at I gerne vil flytte til Danmark.

Besvar