Faelles barn
-
vietnamlars
Faelles barn
Hej
Jeg laeste svaret/emnet vedr. saerbarn, og det afledte foelgende spoergmaal til
min egen situation.
Min kone er fra asien og jeg er dansk statsborger men vi har naesten altid boet i udlandet (udenfor EU) fordi jeg er udstationeret for et dansk virksomhed.
Vi har et barn sammen paa 4 aar der er registeret dansk statsborger.
Ifolge/formentlig efter de nye regler kan min kone ikke flytte til Danmark naar
min udstationing er faerdig om 1-2 aar, da hun langtfra vil kunne score point,
hun er ikke boglig staerk eller har en ordentlig uddannelse.
Kan man "normalt" faa dispentation i den forbindelse naar man har et faelles
barn?, jeg vil jo have meget svaert ved at bosaette mig i min kones land uden
arbejde osv., og selvom jeg kunne ville jeg jo ikke have raad til at tilbyde de
samme ting til min datter som i DK, mht. uddanelse, sygesikring osv., saa hun
vil jo blive vaesentlig daarligere stillet.
Mvh
Lars
Jeg laeste svaret/emnet vedr. saerbarn, og det afledte foelgende spoergmaal til
min egen situation.
Min kone er fra asien og jeg er dansk statsborger men vi har naesten altid boet i udlandet (udenfor EU) fordi jeg er udstationeret for et dansk virksomhed.
Vi har et barn sammen paa 4 aar der er registeret dansk statsborger.
Ifolge/formentlig efter de nye regler kan min kone ikke flytte til Danmark naar
min udstationing er faerdig om 1-2 aar, da hun langtfra vil kunne score point,
hun er ikke boglig staerk eller har en ordentlig uddannelse.
Kan man "normalt" faa dispentation i den forbindelse naar man har et faelles
barn?, jeg vil jo have meget svaert ved at bosaette mig i min kones land uden
arbejde osv., og selvom jeg kunne ville jeg jo ikke have raad til at tilbyde de
samme ting til min datter som i DK, mht. uddanelse, sygesikring osv., saa hun
vil jo blive vaesentlig daarligere stillet.
Mvh
Lars
Re: Faelles barn
Hej Lars
Så vidt jeg har forstået, er den kyniske holdning hos myndighederne, at når der ikke er andet end fattigdom der holder jer fra at bo i Vietnam, så er der ingen grund til at give din kone opholdstilladelse i Danmark.
I kommer ikke under ordningen med særbarn. Den gælder kun børn fra et tidligere parforhold.
Jeg er faktisk i en meget identisk situation, med en filippinsk forlovet og vores fælles barn, der er dansk statsborger. Og jeg er på vej til Sverige..
For mig bliver det for sent, men I kan måske håbe på en kommende dom ved EU-domstolen. Den handler om nogle børn der er EU-borgere, men hvor deres hjemland vil smide forældrene ud. I den anledning granskes det, om man skal have været i et andet EU-land, før ens EU-borgerrettigheder træder i kraft.
Hvis den dom falder ud til børnenes fordel, så vil alle danske statsborgere skulle gives EU-rettigheder, og kan dermed bringe deres ægtefælle til landet på samme måde som hvis de havde boet i et andet EU-land.
Venlig hilsen
Henrik
Så vidt jeg har forstået, er den kyniske holdning hos myndighederne, at når der ikke er andet end fattigdom der holder jer fra at bo i Vietnam, så er der ingen grund til at give din kone opholdstilladelse i Danmark.
I kommer ikke under ordningen med særbarn. Den gælder kun børn fra et tidligere parforhold.
Jeg er faktisk i en meget identisk situation, med en filippinsk forlovet og vores fælles barn, der er dansk statsborger. Og jeg er på vej til Sverige..
For mig bliver det for sent, men I kan måske håbe på en kommende dom ved EU-domstolen. Den handler om nogle børn der er EU-borgere, men hvor deres hjemland vil smide forældrene ud. I den anledning granskes det, om man skal have været i et andet EU-land, før ens EU-borgerrettigheder træder i kraft.
Hvis den dom falder ud til børnenes fordel, så vil alle danske statsborgere skulle gives EU-rettigheder, og kan dermed bringe deres ægtefælle til landet på samme måde som hvis de havde boet i et andet EU-land.
Venlig hilsen
Henrik
-
fundiver199
Jeg kan bekræfte det, som Henrik S skriver. Særbarnsdispensation skyldes, at barnet skal have mulighed for samkvem med begge forældre.
At barnet får den bedste opvækst, hvis man lader dets forældre selv vælge, hvilket land de vil bo i, det tager den danske lovgivning derimod ikke hensyn til.
Man kan diskutere, om Danmark ikke dermed tilsidesætter barnets tarv og overtræder en eller anden konvention.
Men så længe ingen lægger sag an imod den danske stat med den påstand, så er det jo regeringen og regeringen alene, der tolker, om hensynet til barnets tarv er varetaget tilstrækkelig.
Hvis I gerne vil flytte til Danmark, så bør I bruge EU-reglerne, se "jeg vil.. flytte til Sverige/Schlesvig" og "jeg vil .... flytte tilbage til Danmark".
Det er helt tosset at bruge de danske regler, og specielt når man kommer hjem fra udlandet.
I får også meget bedre rettigheder i Danmark, hvis I bruger EU-reglerne.
At barnet får den bedste opvækst, hvis man lader dets forældre selv vælge, hvilket land de vil bo i, det tager den danske lovgivning derimod ikke hensyn til.
Man kan diskutere, om Danmark ikke dermed tilsidesætter barnets tarv og overtræder en eller anden konvention.
Men så længe ingen lægger sag an imod den danske stat med den påstand, så er det jo regeringen og regeringen alene, der tolker, om hensynet til barnets tarv er varetaget tilstrækkelig.
Hvis I gerne vil flytte til Danmark, så bør I bruge EU-reglerne, se "jeg vil.. flytte til Sverige/Schlesvig" og "jeg vil .... flytte tilbage til Danmark".
Det er helt tosset at bruge de danske regler, og specielt når man kommer hjem fra udlandet.
I får også meget bedre rettigheder i Danmark, hvis I bruger EU-reglerne.
-
vietnamlars
Hej igen,
Mange tak for svarene.
Da vi bor uden for EU derved maa det blive "Sverige modellen" ikke?
Grunden til jeg taenkte paa en mulig dispentation fra de danske regler, er at
vi reelt kommer til at befinde os i "ingen mands land" med de nye regler.
Jeg bor i Indien udstastioneret for et dansk firma, paa en imidlertidig opholds- og
arbejdstilladelse kun bundet til dette specifikke job, der udloeber om 1-2 aar.
Min kone kommer ikke herfra men fra et andet asiatisk land, hvor hun har vaeret
udrejst siden 2005 og ikke har bopael mere.
Hvis jeg ikke kan flytte til DK med min familie, skal jeg saa soege opholds- og arbejdstilladelse i hendes land, men det er ikke nemt at faa arbejdstilladelse
i hendes land da de ogsaa beskytter deres arbejdskraft mod udlaendinge.
Hvis jeg ikke kan faa arbejdstilladelse i hendes land, er jeg jo tvunget til
at tage til DK uden min familie, ellers vil jeg jo ikke kunne forsoerge min
familie.
Derved vil vel mine menneske rettigheder vaere kraenket og det burde da
give anledning til en dispentation eller...
Mvh
Lars
Mange tak for svarene.
Da vi bor uden for EU derved maa det blive "Sverige modellen" ikke?
Grunden til jeg taenkte paa en mulig dispentation fra de danske regler, er at
vi reelt kommer til at befinde os i "ingen mands land" med de nye regler.
Jeg bor i Indien udstastioneret for et dansk firma, paa en imidlertidig opholds- og
arbejdstilladelse kun bundet til dette specifikke job, der udloeber om 1-2 aar.
Min kone kommer ikke herfra men fra et andet asiatisk land, hvor hun har vaeret
udrejst siden 2005 og ikke har bopael mere.
Hvis jeg ikke kan flytte til DK med min familie, skal jeg saa soege opholds- og arbejdstilladelse i hendes land, men det er ikke nemt at faa arbejdstilladelse
i hendes land da de ogsaa beskytter deres arbejdskraft mod udlaendinge.
Hvis jeg ikke kan faa arbejdstilladelse i hendes land, er jeg jo tvunget til
at tage til DK uden min familie, ellers vil jeg jo ikke kunne forsoerge min
familie.
Derved vil vel mine menneske rettigheder vaere kraenket og det burde da
give anledning til en dispentation eller...
Mvh
Lars
-
fundiver199
I må vel kunne søge FS i din kones land, hvis I er gift? Men hvis det ikke er tilfældet, og hvis det kan dokumenteres, at det pågældende lands lovgivning er sådan, så det er da klart noget, som man kunne bruge som argumentation for, at man skal have dispensation.
Dette kunne faktisk være en ganske interessant principsag at få kørt igennem, da det kunne medvirke til at rykke grænserne for, hvordan der administreres.
Men er det virkelig rigtigt, at man ikke kan søge FS i din kones land? Det må I jo lige undersøge grundigt og tilbundsgående først.
Dette kunne faktisk være en ganske interessant principsag at få kørt igennem, da det kunne medvirke til at rykke grænserne for, hvordan der administreres.
Men er det virkelig rigtigt, at man ikke kan søge FS i din kones land? Det må I jo lige undersøge grundigt og tilbundsgående først.
-
fundiver199
En anden situation, som det kunne være enormt interessant at få prøvet, er hvis du har job i Danmark og din kone er arbejdsløs / hjemmegående, om I så også kan henvises til at flytte til hendes land. Hvor I måske endda ikke kan blive familiesammenført, netop med henvisning til hendes manglende evne til at forsørge sin familie.
Hvis I har tid og lyst at sætte 5 år af til at køre den sag hele vejen til menneskerettighedsdomstolen om nødvendigt, ville I gøre andre danskere en stor tjeneste.
Hvis I er interesserede i den slags, så samarbejder ÆUG med en advokat, der evt. kan hjælpe os med at køre sagen.
Hvis I har tid og lyst at sætte 5 år af til at køre den sag hele vejen til menneskerettighedsdomstolen om nødvendigt, ville I gøre andre danskere en stor tjeneste.
Hvis I er interesserede i den slags, så samarbejder ÆUG med en advokat, der evt. kan hjælpe os med at køre sagen.
-
vietnamlars
Hej igen.
5 aar !, jeg vil gerne hjaelpe andre men tror vi noejes modellen efter EU-reglerne.
Jeg tror danskere kunne goere sig selv en stor tjeneste ved at stemme rigtig ved naeste
valg
Mvh
Lars
5 aar !, jeg vil gerne hjaelpe andre men tror vi noejes modellen efter EU-reglerne.
Jeg tror danskere kunne goere sig selv en stor tjeneste ved at stemme rigtig ved naeste
valg
Mvh
Lars
Spørgsmålet er så, hvad der er "rigtigt", når ikke engang S og SF kan andet end at støtte op om flere stramninger i reglerne. Udlændingepolitikken handler tilsyneladende kun om en ting, nemlig hvem der kan få gennemført de mest markante stramninger, så vi kun får de "rigtige" udlændinge til Danmark.
Vi står i en situation hvor vi kommer fra Sverige, har været gift i næsten 10 år og har en datter sammen på 4.fundiver199 skrev:En anden situation, som det kunne være enormt interessant at få prøvet, er hvis du har job i Danmark og din kone er arbejdsløs / hjemmegående, om I så også kan henvises til at flytte til hendes land. Hvor I måske endda ikke kan blive familiesammenført, netop med henvisning til hendes manglende evne til at forsørge sin familie.
Vi er lige ved at udfylde ansøgningen om at vende tilbage til Danmark under EU loven, men hvis det bliver afvist ville vi faktisk gerne fokusere på at de prøver ikke blot at skille min kone og jeg, men også vores fælles barn.
Jeg er lamslået over at de faktisk kan.