En simpel vej?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Twinson

En simpel vej?

Indlæg af Twinson » 19.12.2010 13:50:07

Hej

Findes der mon en simpel vej?

Jeg har en datter, som jeg deler 50/50 med hendes mor – således må jeg kunne forvente dispensation senere…

Det nye er så, at jeg er kommet til at kende en pige fra Ukraine, som har en lille dreng på tre år.

Hvad kunne være den simple vej for, at vi kan komme til at leve samme i Danmark – hvis vi ser bort fra en vej via Sverige – også grundet muligheden for dispensation.

Hvis vi bliver gift i Ukraine – skal vi så vente hele FS behandlingstiden for, at hun og hendes søn kan komme til Danmark?

Hvis vi vil giftes i Danmark – hvorledes så?
Jeg kan invitere hende på et kærestevisum… Hvis vi så bliver gift mens hun er her på dette visum – hvad så med hendes søn? Kan han først komme til DK efter FS behandlingstiden?

Mange spørgsmål – og måske en simpel vej…

Twinson

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: En simpel vej?

Indlæg af mh1 » 19.12.2010 14:15:24

Har din kærestes søn en far med del i fm og eller samvær? Og er han i givet fald indforstået med at sønnike rejser til udlandet? I givet fald kunne han vel bare følges med sin mor til DK, og du og hun kan blive viet og påbegynde processen med fs og samtidig søge om oph.till. til den lille.
mh
Rådgiver for ÆUG

Twinson

Indlæg af Twinson » 19.12.2010 14:21:23

Hej
Sønnen har en far, jeg er dog ikke helt klar over detaljerne vedr. myndighed osv.
Som jeg ser det – er det stadig første visum til Danmark som kunne være en stor forhindring… dokumentation for fortsat arbejde i hjemlandet, penge i banken etc. Og det bliver vel ikke mindre sandsynligt hvad det egentlige formål med rejsen er… når lille drengen på tre år rejser til Danmark som turist…
Twinson

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.12.2010 16:34:27

Der er nu da hundredtusindvis af forældre, der tager deres børn med på ferie - og der er absolut intet fordækt ved at tage en tre-årig med, tvært imod!
mh
Rådgiver for ÆUG

Twinson

Indlæg af Twinson » 19.12.2010 16:59:49

Hej
Næ – du har ret…
Det handler om at tænke positivt
Ikke kun tænke problemer
Tak
Twinson

Twinson

Indlæg af Twinson » 04.01.2011 14:33:54

Hej

Nogle flere spørgsmål…

Hvis jeg gifter mig i Ukraine… så må jeg efterfølgende rejse alene tilbage til Danmark og her søge om FS for min nye kone og hendes barn...

Kan min kone og hendes barn umiddelbart efter vielsen søge om visum til Danmark – og skal man forvente hele to måneders ventetid på dette?

Hvad er behandlingstiden for FS i dette tilfælde?

Er der noget man som dansker bør vide hvis man gifter sig i udlandet – i dette tilfælde Ukraine.

Jeg har et særbarn fra tidligere ægteskab. Dette deler jeg 50/50 med barnets moder.

Mvh

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.01.2011 18:08:22

Det kan være det er hurtigere at søge turistvisum, og så søge fs når de er ankommet til DK.

Der er ikke noget, DU særligt skal være opmærksom på i forbindelse med at blive viet i Ukraine, men jeg synes du bør gøre din kommende hustru opmærksom på, at i DK gælder fælleseje, hvilket IKKE betyder at i kommer til at eje alt i fællesskab, men at alt hvad i ejer af positiv formue skal ligedeles hvis i skilles. Sandsynligvis er ordningen i Ukraine særeje, eller at man har særeje over det, man bringer ind i ægteskabet og senere arver.

I kan vælge at lave anden formueordning, hvis i har så meget (eller kan forvente at arve meget), at det kan have stor betydning. Når der er særbørn - og måske senere også fællesbørn - bør i også overveje kraftigt at lave testamente.
mh
Rådgiver for ÆUG

Twinson

Indlæg af Twinson » 05.01.2011 07:21:56

Hej

Men hvis...

Kan min kone og hendes barn umiddelbart efter vielsen søge om visum til Danmark – og skal man forvente hele to måneders ventetid på dette?

mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.01.2011 12:23:04

Det er ikke korrekt, hvad bizman skriver. Der findes ingen regel om, at man ikke kan søge om visum til Danmark, bare fordi man er gift med en dansk statsborger eller en i Danmark fastboende udlænding.

Den mest almindelige fremgangsmåde ved FS er faktisk, at den udenlandske ægtefælle rejser til Danmark på visum og herefter søger FS, medens han/hun er i Danmark, sådan at man opnår et ”processuelt ophold”, medens sagen behandles. Omkring 70% af de par, der søger FS, gør det på den måde.

Dog må man, hvis man søger om et visum, ikke give udtryk for, at det er ens hensigt at blive i Danmark. Så man skal altså ”have pokeransigt” og sige og skrive, at man skam har tænkt sig at rejse hjem igen, når ferien er slut. Og man skal også opfylde alle de sædvanlige visumkrav om returbillet o.s.v.

Men herefter kan man altså helt legalt ”ombestemme sig” og finde ud af, at man for resten gerne vil blive i Danmark og søge om en opholdstilladelse.

Læs mere under ”jeg vil…. familiesammenføres”.

Twinson

Indlæg af Twinson » 27.02.2011 22:23:20

Hej Forum
Som tiden går, bliver man nogle gange forvirret...
Man kan søge om et kærestevisum, men man skal under ingen omstændigheder antyde hvad hensigten er...
Men på Ny i Danmark skriver de...
"For at give visum til kærester – herunder ansøgere, der ønsker at indrejse i Danmark for at indgå ægteskab – kræves det… osv.
Så af dette lyder det jo - som om der er en klar og plausibel vej til Danmark - forudsat, at man opfylder betingelserne...
Kæresten min (fra Ukraine) har også søgt på internettet og har fundet noget, som kaldes et Bride-visa... og af dette lyder det også som om man sagtens kan komme til fremmede lande med ønsket om indgåelse af ægteskab angivet i ansøgningen..
Kæresten min ønsker, at jeg kontakter udlændingeservice for at spørge om dette... eller denne simple vej... Men jeg har imidlertid temmelig svært ved at forklare hende, at det nok hænger frygteligt anderledes sammen... og hvad pokker skal man spørge dem om... når man kender svaret på forhånd…?
Eller – er det virkeligt sådan, at man kan søge om et visum til Danmark med det formål at blive gift i Danmark – som der står på Ny i Danmarks hjemmeside…
Hvis ikke – hvorfor skriver de så sådan?
Ja – det er lidt svært at forklare Danmarks holdning til fremmede - i en kortfattet og positiv tone.
Twinson

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2011 08:30:16

Hvorvil din kæreste absolut fortælle ambassaden, at hun har tænkt sig at blive gift under sit ophold i Danmark? Hun kan da bare søge om et visum med det formål at besøge dig, og så kan I jo spontant beslutte jer for at blive gift, hvis romantikken rigtig blomster, medens hun er her. Det er jo ikke sådan, at man kun kan blive gift, hvis man har fået en tilladelse til det fra en dansk ambassade. Det er kommunerne, der udsteder prøvelsesattester, og ikke ambassaderne.

Jeg synes, at du gør noget meget simpelt utroligt kompliceret. Kravet for at få visum til at besøge en kæreste er alene, at I kan dokumentere, at I har set hinanden inden for de sidste 12 måneder.

Hvad det skulle gavne at sige, at man har tænkt sig at blive gift, det kan jeg slet ikke se. Når din kæreste søger visum, fortæller hun jo heller ikke, om hun har tænkt sig at besøge Tivoli eller Det Kongelige Teater.

Hvorfor der er den tekst på Nyidanmark, det ved jeg ikke, men jeg gætter på, at det er en gammel stump tekst, som er blevet hængende, selvom den ikke rigtig giver nogen mening i dag.

Teksten kan således give det indtryk, at man skal søge om en særlig "tilladelse" for at indrejse i Danmark med det formål at blive gift, men sådan forholder det sig overhovedet ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2011 08:37:07

P.S. Men måske opstår misforståelsen, fordi du blander det at blive gift sammen med det at søge opholdstilladelse? Når din kæreste søger visum, må hun ikke sige, at det er hendes hensigt at blive i Danmark. Men hun kan jo også sagtens gifte sig med dig og herefter rejse hjem igen, inden hendes visum udløber.

Man er ikke tvunget til at opholde sig i Danmark, bare fordi man er gift med en person, der bor her.

Jeg vil give dig ret i, at det er forvirrende og selvmodsigende, at man på den ene side modtager ansøgninger om opholdstilladelse fra personer, der opholder sig i Danmark, og giver dem processuelt ophold, men på den anden side siger, at man ikke kan få et visum, hvis man fortæller, at man har tænkt sig at benytte sig af den mulighed.

Men ærlig talt lev med det og lad være med at bruge mere tid og energi på det. Og lad især være med at ringe til US og stille spørgsmål om det.

Twinson

Indlæg af Twinson » 07.03.2011 21:01:03

Hej

”Når din kæreste søger visum, må hun ikke sige, at det er hendes hensigt at blive i Danmark...”

”Problemet” er så simpelt, at min kæreste tror der findes et ”bride-visa”, og netop med det formål at kunne søge om visum og derved komme til pågældende land med ægteskab som formål – til Danmark for eksempel. Men dette er jo netop ikke i tråd med alle de krumspring man skal gøre og hensigter, som man ikke skal fortælle om – som du omtaler.

Når jeg fortæller om visum for kærester – og om, at hun skal have til hensigt at rejse hjem igen, have et dokument fra sit job om at hun kun er på ferie, at hun skal have penge i banken til hver eneste dag, at hun skal have en hjemrejsebillet osv… så lyder det jo også nemmere netop, at kunne vælge den direkte vej – hvis den altså fandtes..

Ja, jeg er jo ikke den eneste, som skal forklare dette for en udefra… og ja, det er bare ikke så nemt.

Twinson

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2011 21:35:48

Thja. I Tyskland har de et sådant særligt "visum til giftemål", men det tager så bare lige et halvt års tid eller mere at få det udstedt, hvis man da ikke simpelthen får afslag. Og så synes jeg da egentlig, at det danske system er at foretrække, da et alm. schengenvisum som regel udstedes på 2 eller højest 4 uger.

Måske har din kæreste fået "bridal visa" ind i hovedet, fordi hun kender nogen, som er blevet gift i et andet land. Men så må du jo prøve at forklare hende, at forskellige lande har forskellige regler, og "sådan er det bare".

Besvar