Øvrige krav til herboende

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sambita

Øvrige krav til herboende

Indlæg af sambita » 26.11.2010 11:59:45

Hej.

Jeg synes ikke det femgår tydeligt nogen steder om at kravet om at have færdiggjort en uddannelse i Danmark gælder for danske statsborgere. Jeg har kigget på Ny I Danmarks faktaark, hvor der er to forskellige opstillinger af krav, og der fremgår det at den danske statsborger ikke skal opfylde krav om uddannelse, men da jeg så kiggede på aftalen 'nye tider nye krav' er de to faktaark blandet sammen (s. 10) og giver derfor ikke et klart billede af hvad der gælder for hvem.
Er der nogen der er så meget inde i sagerne at de kan sige mig hvorvidt uddannelseskravet gælder for danske statsborgere eller ej?
Alt i alt håber jeg selvfølgelig på at alt det her skidt bliver slæbt så meget frem og tilbage at de til sidst opgiver. Det vides stadig ikke hvornår det træder i kraft vel?

på forhånd tak. :)

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: Øvrige krav til herboende

Indlæg af Juma » 26.11.2010 12:49:38

Alt vejledning mht den nye aftale er jo med det forbehold, at den ikke er vedtaget endnu, omend jeg personligt ikke forventer nogle ændringer i forhold til dets nuværende form.

Men nej - der er ikke krav til danske statsborgere om erhverv og uddannelse.

Men dog til selvforsørgelse.

Med al sandsynlighed træder de i kraft fra 1. januar, men vi ved det strengt taget ikke endnu.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2010 13:02:35

Ikke alene er lovforslaget ikke vedtaget, det er heller ikke engang fremsat endnu. Så derfor hersker der stadig usikkerhed både om, hvad det præcise indhold bliver, hvornår det træder i kraft, og om det overhovedet træder i kraft.

Der skal jo blot en enkelt afhopper til, før det hele går i havet, og måske når vi at få folketingsvalg, før Folketinget er færdig med at behandle det kommende lovforslag.

Det eneste rimeligt sikre er derfor, at hvis man afleverer sin ansøgning nu, så bliver den efter al sandsynlighed behandlet efter de gamle regler. Dog inklusive indvandringsprøven, som trådte i kraft 15. november.

Og herudover kender vi også EU-reglerne med sikkerhed. De ændres, i modsætning til de danske regler, ikke med 6 måneders mellemrum.

sambita

Indlæg af sambita » 26.11.2010 13:16:44

1000 tak for jeres svar.

ja, ville også ønske vi kunne bruge eu reglerne, men det kan vi desværre ikke pt. Håber de er lang tid om at beslutte det, eller egentlig håber jeg det aldrig bliver vedtaget :).
Vi skynder os så meget vi kan, min kæreste skal desværre skilles først, så der er nok at se til. Men hans 'kone' og ham har sendt papirer på skilsmisse med utroskab som grund, så nu venter vi så godt vi kan. Og jeg lover at jeg laver en ny tråd med vores erfaring på det punkt når det hele er (vel)overstået. Kan se der er mange der spørger til det dét med at blive skilt og gift igen.

Tak for jeres hjælp!

Besvar